Silikon, plastisitet og herdetid...

Jobbet med min første hjemmesnekra bakgrunn i kveld, og brukte akvariesilikon fra Clas Ohlson. Synes imidlertid at denne silikonen var seig og vanskelig å jobbe med. Herdetida var oppgitt til 3 timer (antar dette er på overflata), eller 2 mm pr døgn. Finnes det silikon som er mer tyntflytende og bedre heftende til "hvitflekkene"?

CO-silikonen er fin å lage steineffekter med og jobbe sanden inn i, men vanskelig å dekke med er min konklusjon.
Siliconen blir seig fortere enn tre timer... Gjetter ti minutter, sånn på stående fot... Man måjobbe raskt ellers blir det bare klatting...
Var seig umiddelbart etter påføring den jeg brukte. La på tre "strøk" vått i vått etter hverandre. Å lage et tynt lag var plent umulig.
Det skal være mulig å legge på tynne strøk. Du må stryke over med fingeren med en gang du har lagt stripen... Men bruker du flere lag, så er det lurt om du lar det herde før neste lag...

Har du forresten sjekket utløpsdato, på siliconen?
Bruk engangs hansker, å klin utover

Har testa samme silicon, på det samme som du...(silicon og sand)
Bruker lofritt, sterkt kjøkkenpapir, har samme effekt. Synes det blir mer naturlige former enn hansker. Grunnen til at jeg tok flere lag vått i vått var for å få denne effekten:

Det jeg trenger nå er å legge tynne lag med silikon på de blanke feltene. Skulle derfor hatt en mer tyntflytende silikon. Er ikke mulig å tynne den ut med noe da?
Silicon er eddikbasert. Så hvis du tør, så kan du jo prøve litt forsiktig med hvit eddik... Men jeg kan ikke garantere at det virker....
Takker, Aggi! Skal testes! Kjøper en ny tube silikon i dag, så det blir et annet merke.
Biltema-silikonen var mykere og uproblematisk å jobbe med. Mulig jeg har fått en punktert tube fra Clas Ohlson, eller så er den bare seigere.

Siden den var grei, prøvde jeg ikke å tynne CO-silikonen.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap