bygging av akvarie bord..

jeg tenkte at jeg skulle bygge et bord ved å bruke bord plate å leca blokker noen som har noen tips,teininger eller bilder som di kan vise meg.
eller eventuelt sende meg på mail?

stigi@hotmail.com
ikke akurat det jeg tenkte på..
jeg skal ha til et 540 l akvarium... å jeg kan ikke bygge det i tre har verken erfaring eller penger til det.
Har ikke selv ennå bygget i leca, men det kommer til høsten.
Men hvor vanskelig kan det være å klaske noen steiner oppå hverandre, gjerne med litt lim mellom(eks fliselim), og så legge en plate på toppen?
Trolig ikke vanskelig i det hele tatt
Så hive på en vater, for å se om noe må kubbes for å få det hele rett.

Slik jeg selv blir å gjøre det, så blir det 3 steiner i høyden. Det blir satt opp 3 søyler, fordelt på totalt 170cm (en søyle i hver ende, og en på midten)
Plata? 18-20mm finer eller MFD.
Total vektbelastning vil være ca 250kg.

Alternativ er en søyle i hver ende, og en ramme av 2"*4" tømmer under plata. Får se det hele ann, det blir penest med sistnevnte, men garantert dyrest. Kan alltids ha en tynnere plate da, men dog...
Jeg ville valgt å legge plater mellom lecablokkene i de tre søylene. Da får en fine hyller under karet, evt. skjære ut endel av platene i det ene "rommet" slik at en her får plass til et utvendig filter. Lecasøylene bør ikke være like brede som karet. Dette kan en ha igjen for siden med tanke på kanskje å lage skapdører. Er det også trevirke (hylleplatene) mellom lecablokkene i søylene vil dette også bli enklere å få til tror jeg. Plata på toppen bør ha samme bredde som karet og dermed stikke litt utenfor lecasøylene i framkant. Dette vil bli penest å se til mtp. muligheter for skapdører.

Jeg jobbet nylig med noen lecablokker i størrelse 50x20x25cm. Noe slikt kunne jeg godt tenkt meg å bruke under ett kar med bredde 60cm. To eller tre slike blokker i høyden med plate(r) i mellom. Vil ikke være noe poeng tror jeg å "lime" blokkene fast til hverandre. De er stødige nok de på plant underlag med et halvt tonn i press ovenfra.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap