kan man bruke helt vanlige lystoffarmaturer? altså til å ha oppå akvarie?

kan man bruke helt vanlige lystoffarmaturer? altså til å ha oppå akvarie?
Hvis du har dekkglass imellom, og litt avstand fra karet, så kan det gå bra... Men kan ikke garantere det

Jeg har noen av mine kar på kjøkkenbenken under vanlig T8-kjøkkenbelysning. Der er det ca 15 cm fra toppen av karet og opp til lyset. Jeg må selvsagt være forsiktig ved vannbytte slik at det ikke spruter...
Disse "vanlige" armaturene, er ikke laget for å utsettes for verken sprut, eller damp.
Da må man bruke dekkglass.
Ellers må det endel modifisering til, dette kan koste endel.
For de som har en hvis tilgang til utstyr, og har en hvis erfaring med elektro,
Kan dette være en grei, og billig løsning.

Eks.
- 4 stk IP 67 holdere kommer seg på ca 200,-
- Komplett Lysrørsett 2x18 watt IP 67 kommer seg på 333,-

bruker det midlertidig til et lite kar. fungerer fint bare det er langt nok unna vannflaten. og at man er litt forsiktig som nevnt over.
Bruker selv "vanlig"kjøkken armatur på noen av karrene våre-og det fungerer utmerket. Bortsett frs at jeg/vi må bytte disse ofte-pga. som flere sier de tåler ikke mye vannsprut/vanndamp. Bruker du dekk glass, så er det ihvertfall ingen problem.
Mulig at "dåkk søringa" har tilgang på billigere armaturer enn hva i alle fall jeg har tilgang på...
Var å undersøkte prisen på ett 2*18W takarmatur, for å ha over 96litern jeg driver å styrer med nå.
Pris? 819.- rett fra grossist...
For det beløpet kan jeg lage ett oppsett med 2*24W T5 med vannfaste fattninger og det hele...

Har selv kommet til at det beste er å gjøre det hele skikkelig fra starten av. Det er oftest dyrere å starte med noe "møkk" for så å endre dette til gode saker, en gang i framtiden
For dem med små akvarium, kan det lønne seg å ta en tur på IKEA...
Du har altså ikke IKEA som nermeste nabo, Frank?
Aggi
Du har altså ikke IKEA som nermeste nabo, Frank?
IKEA, Biltema, Clas osv er ting en bare hører om på mine bredde og lengdegrader
Færsk fesk, det har vi derimot plenty av. Å, så spennende.... :p
Når vi snakker om å kjøpe armatur,
jeg bestilte 2 stk 2x80w t5 lyslister hos en kompis som er elektriker.
Disse kom på 1250 kr totalt, uten lysrør seff...

Dette er Glamox armatur (norskprodusert) men er selvsagt ikke beregnet på akvarier, men tror jeg raskt kan spare noen kroner på å bygge det om.
Tereriks
Når vi snakker om å kjøpe armatur, jeg bestilte 2 stk 2x80w t5 lyslister hos en kompis som er elektriker. Disse kom på 1250 kr totalt, uten lysrør seff... Dette er Glamox armatur (norskprodusert) men er selvsagt ikke beregnet på akvarier, men tror jeg raskt kan spare noen kroner på å bygge det om.

Ikke en håpløs pris
Siden det stort sett er forkoblingene du kan benytte (regner sterkt med at det er separate forkoblinger), kunne dette blitt ennå billigere
Elfa m.fl selger Osram sine forkoblinger i Multiwatt-serien, for 480.- pr stykk (dette inkl mva).

Selv spekulerer jeg på kjøpe to slike fra Elfa, og 4 IP67 holdere fra Aquamanias. Alurør (50*50mm) har jeg liggende (tror jeg), og da skulle den totale prisen på 2*80W uten rør og reflektore, komme på 1220.- De ekstra 30 dalerne holder akkurat til kabel og støpsel (som en også har liggende en del meter av).
Dette blir da en DIY I-bar.

Trodde dette skulle være vanskeligere å lage, men laget ett for 2*20W med innbygde tennere, innbyggingsholdere etc på en halvtime i helga.
Potte tett ble det også
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap