Oppskrift på co2 pulver ?

Er det noen som en måte å lage co2 pulver på? Har et lite co2 anlegg men det er ganske dyrt å kjøpe pulver fra butikken.

Du må nok basere deg på å lage satsen. Bruk oppskriften nedenfor og dividier ingrediensene på det tall som gir deg korrekt mengde i forhold til den beholderen du har.

Satsen er satt etter følgende oppskrift
1,5 liter varmt vann, men ikke for varmt
1 Kilo sukker

Begge deler helles på dunken og ristes kraftig. Det varme vannet gjør at sukkeret løser seg lettere opp i vannet. Rist til sukkeret er løst opp i vannet. Når du tror at sukkeret er løst opp rister du litt til for å være sikker.

1,3 liter kaldt vann (vannmengden totalt sett bør nå være lunkent)
2 teskjeer bakepulver

Begge deler tilsettes blandingen. Her diskuteres det i det vide og det brede om bakepulveret skal legges på toppen til slutt eller ristes inn i blandingen. Ikke vet jeg, men jeg rister hele dunken etter at bakepulveret var tilsatt.

0,2 liter lunket vann
50 gram gjær

Jeg benyttet tørrgjør og 50 gram tilsvarer en pose. Etter at vannet og gjæren er godt ristet sammen tilføres blandingen resten av ingrediensene. Til slutt en ny omgang med risting av dunken og satsen er klar.

Ser jeg har glemt et godt triks for å få sukkeret godt blandet i vannet. Bland en del av vannet og sukkeret i en kasserolle og varm opp under omrøring. Sukkeret løser seg da helt opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap