Male bakvegg.... blå eller svart?

Tror jeg kommer til å male bakveggen på nykaret mitt. Sitter og grubler og føler meg bittelitt hjelpeløs, har valgt farger fra fargekart før og endt opp med forferdelige farger, så tips til fine blåfarger (navn ev nr) mottas med stor takk

Svart bakgrunn liker jeg, men tenker det blir lysere med en mørk blå farge? Lurer litt på å blande svart og blå for å få nyanser, men er samtidig redd for at jeg skal klare å få det til å se skikkelig tilgjort ut..... hmmm....
Se på mine kar... Der har jeg brukt den reneste blåfargen som finnes, nemlig cyan... Den blir mørk i tjukke strøk, og lys i tynne strøk... Jeg hargått inn for å ha ujevne horisontale strøk, fordi jeg ikke ville ha en "flat" bakgrunn...
(152-literen står med dagslys som skinner gjennom, på det mørke bildet...)
Takk Aggi, har sett disse før - husket bare ikke hvor Så stilig det var med bakveggen som moonlight!
Takker :)
Ja, jeg kan ha den som moonlight om natta, også hvis jeg vil, men da må jeg selvfølgelig sette en lampe/lysrør bak

Hvis du velger svart, da bør du male med svamperulle i jevne strøk, ellers vil det nok bare se møkkete ut...
Har både sort og blått på karene mine, men det blir mer og mer sort etterhvert som jeg flytter på ting.
Sort gir en mye bedre kontrast mot innredningen, og det hele virker mye mer naturlig enn en skrikende blåtone.
Ulempen med sort, er at den som alt sort, stjeler lys. Ett kar med sort bakvegg, virker noe mørkere enn ett med blå bakvegg.
Selv syntes jeg det er litt fint at karet ikke ser ut som ett lysorgel på dop Plantene får like mye lys, og det er jo for dem en trykker inn det en kommer over av lys i armaturet

Men, er det ikke alltid ett men ?, det er klart at enkelte kar passer bedre med en blå bakgrunn enn en sort.
F.eks kar med lyse steiner, og lyst bunnlag, samt lite planter (f.eks malawikar), passer ofte med ett kjøligere lys, og da er blått best (mener jeg)
Sortvannsbiotoper, der en ønsker den mørke stemningen, passer da best med sort bakgrunn

Bilde 1 er av 375litern. Det er her 0,2W\L med lys.
Bilde 2 er av ett 63L kar, med 0,5W\L.
Begge karene er utrustet med samme type rør, så det er ikke der forskjellen er

Begge bildene er tatt litt i full fart her, beklager dårlig ruterens
Frank Angell
mer naturlig enn en skrikende blåtone....//...Selv syntes jeg det er litt fint at karet ikke ser ut som ett lysorgel på dop :)

Åhåi... Takk for den! ;P
Jærsågod

Har to kar som er med blå vegg, og irriterer meg stadig over hvor fremtredende bakveggen er, i stedet for innholdet
Men ellers er jo blått fint det
Bor til og med i en blå by (spy.... ferdig :p)
Frank Angell
Bor til og med i en blå by (spy.... ferdig :p)

Hm... Tror du skal være glad til at byen din ikke er Rosa... ;D Eller karrene, for den del... Tenk, kvalmerosa med algevekst.. ;P
Takker for flere innspill. Har kjørt gjennom den blå byen for noen år siden, og: ja, den er faktisk blå.... Spesielt kan man jo si

Tror egentlig jeg liker sort best, er bare redd det blir for mørkt. Karet er vist hele 60 cm dypt... det med lys kommer sikkert i en egen tråd om litt.
Hva med å blande sort og blå? Mener mest sort, men sjatteringer der det blir mørkeblått? Blir det bare tull? Usikker nå, men i morgen er den store dagen
Da ville jeg nok heller holdt meg til sort, enn å nlande dem...
Jeg hadde også tenkt å male bakveggen, men var redd for å angre meg.
Kjøpte sort laken, og borrelås med tape for å teste. Ble veldig bra, så det blir ikke til at jeg maler noe..

Bare ett forslag
Maler en med vanlig acrylmaling, f.eks Lady prøveboks (billigst mulig ), fjernes denne lettere enn en vasker en småskitten kasserolle.

Fjernet selv på tre vegger på 96litern (0,4m2 eller så), i løpet av 2 min
Malingen løsner i store flak, og glasset er like fint etterpå
Tror det blir maling, ser for meg at det kommer en bakgrunn der etterhvert (snakker litt frem i tid da ). Har bestemt meg for at jeg tror lysskinn fra planter og røttene gjør det flott.... Får bare skylde på meg selv og fremskynde prosessen med bakgunn om jeg tar feil.
Et annet tips er og bruke lystett rullegardin noe jeg kjøpte på Ikea.
De finnes i flere farger jeg hadde et sort fra før etter at vi pusset opp et soverom og det ble så vellykket at jeg kjøpte ett i blått også.
Fås i forskjellige størrelser og jeg mener at jeg betalte et par tre hundre for den størrelse jeg valgte og det holdt til mange kar.
Brukte dobbelsidig tape til og feste disse med .
Har i grunn en diiiger filtbit, som jeg har brukt av til 96 literen, men... Det ble fint altså, men.... ja vi får se hvor panisk jeg er i morgen....
Bakdelen med å bare henge noe på baksiden, er at man etterhvert får synlige kalkstriper på glasset... Siden det er på baksiden, så kan det jo bli litt vanskelig å vaske vekk...
Inaktiv bruker
Trine T
Takker for flere innspill. Har kjørt gjennom den blå byen for noen år siden, og: ja, den er faktisk blå.... Spesielt kan man jo si ;-)

Mange stygge blå å grønnfarger ja.. Kunne holdt seg til en grei blåfarge all over iallefall.. Menmen..

Frank Angell
Maler en med vanlig acrylmaling, f.eks Lady prøveboks (billigst mulig :D)

Hvor mye er det i en slik? Og hva kostet den? Jeg kjøpte acrylmaling på europris til en billig penge.. Men husker ikke nøyaktig pris eller volum
Er en halvliter i disse (når de er brukket med farge). Prisen varierer noe, mener jeg betalte ca 50 sist på byggmakker.
Betalte tidligere 25 på jernia, men de har sluttet med disse boksene.

Malinga på Europris, er ikke det bare ett meget lite fargeutvalg (og ingen vi kan nyttegjøre oss)?
Inaktiv bruker
Dem har sort, som jeg har brukt, og er fornøyd med.. Om jeg husker rett har dem en lys blåfarge også
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap