- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bygging av paludarium !
Bygging av paludarium !
Postet 26.08.07 kl 20:06
Endret: 30.08.07 kl 16:50
Antar det er glass du skal benytte til hele konstruksjonen?
Da er akvariesilicon tilstrekkelig. Det er dette som brukes som lim i selv store kar, på mange, mange hundre liter.
Fyller du vann til frontglassets topp, har du ett vannvolum på 245,625 liter - dekor. 200L vann er ikke mye for akvariesilocon, om denne er lagt riktig
Da er akvariesilicon tilstrekkelig. Det er dette som brukes som lim i selv store kar, på mange, mange hundre liter.
Fyller du vann til frontglassets topp, har du ett vannvolum på 245,625 liter - dekor. 200L vann er ikke mye for akvariesilocon, om denne er lagt riktig
Postet 26.08.07 kl 20:27
Postet 26.08.07 kl 22:28
Endret: 26.08.07 kl 22:30
Postet 26.08.07 kl 22:34
Endret: 30.08.07 kl 16:48
Det er en mellomting mellom aquarium og et vivarium som er terarium med levende planter! planen min er å imitere en elvebit... så jeg har et lite aquarie fremst med en liten strand til eventuelt slammkrypere og så skall det mye snacks inn som regnsystem luftfukter bekk osv. hele poenget er å lage et lite økosystem med forbrukere nebrytere og hele pakka
Postet 26.08.07 kl 22:38
Endret: 30.08.07 kl 16:49
Spennende.
Hold oss orientert fremmover.(bilder)
Jørn
Jørn
Postet 26.08.07 kl 22:42
Postet 26.08.07 kl 22:43
Endret: 26.08.07 kl 22:45
Frank AngellAntar det er glass du skal benytte til hele konstruksjonen? Da er akvariesilicon tilstrekkelig. Det er dette som brukes som lim i selv store kar, på mange, mange hundre liter. Fyller du vann til frontglassets topp, har du ett vannvolum på 245,625 liter - dekor. 200L vann er ikke mye for akvariesilocon, om denne er lagt riktig :)
Dette vannvolume som Frank nevner her stemmer desverre ikkje,rett volum er 215,625 L.
Postet 26.08.07 kl 23:03
Postet 26.08.07 kl 23:10
Postet 27.08.07 kl 00:14
Postet 27.08.07 kl 08:33
Postet 27.08.07 kl 10:00
Endret: 27.08.07 kl 10:02
Postet 27.08.07 kl 16:38
Hvis du ser i denne artikkelen, så står det hvilken tykkelse man burde ha på glasset...
Etter hva jeg skjønte så kan du godt bruke 6mm på vegger, og 10mm i bunn...=D
Etter hva jeg skjønte så kan du godt bruke 6mm på vegger, og 10mm i bunn...=D
Postet 27.08.07 kl 18:04
mona o[QUOTE=tiger alexander]kult prosjekt! men slamkrypere var jo ett litt uvanlig valg. hva med noen frosker i steden? :)
Jeg tror frosk er forbudt å holde i Norge.
virkelig? skulle holdt pilegiftfrosk om jeg hadde mulighet. makan til artige og snodige vesner skal man lete lenge etter.
ta gjerne bilder av prosessen med liming av glass, montering av stein og alt sånn!
Postet 27.08.07 kl 19:22
det skal jeg gjøre har bare kommet til å ha bygget en komode til paludariumet! men jeg kan jo legge ut bilde av det! det er ca 1.5cm bredere på alle kantene en paludariumet og så er den 80cm høy mens paludarumet skal være 100cm!
vet ikke hvor fort frem det kommer til å gå! ..... må ta en prat med økonomisjefen (pappa :P) om jeg i det hele tatt har rå til allt utstyret på en gang!
jeg har hørt at man burde kjøpe filter som tar dobbelt så mye som du tror karet inneholder! er det stor forskjell på kvalitet\ pris??? hva annbefalse, så på dyrebutikken der solgte de noen som kalles AK eller AG (?) eller kan man få kjøpt brukt?
vet ikke hvor fort frem det kommer til å gå! ..... må ta en prat med økonomisjefen (pappa :P) om jeg i det hele tatt har rå til allt utstyret på en gang!
jeg har hørt at man burde kjøpe filter som tar dobbelt så mye som du tror karet inneholder! er det stor forskjell på kvalitet\ pris??? hva annbefalse, så på dyrebutikken der solgte de noen som kalles AK eller AG (?) eller kan man få kjøpt brukt?
Postet 28.08.07 kl 00:23
Endret: 28.08.07 kl 00:28
Du finner et regneark for beregning av glasstykkelse her.
Bla helt nedert på siden og se til høyre. Der står det "Download the glass thickness calculator" under det ser du en liten XLS logo. Trykker du på den åpnes rengearket. Så er det bare å lagre det på PC en din.
Les også artikkelen som går som føljetong på de samme sidene. Den sier noe om glass og hva du bør tenke på.
Hvis det er deler av akvariet som ikke skal være gjennomsiktig (du snakket om pleksiglass?) kan du bruke kryssfiner i stedet. Bruk da den typen som benyttes til forskaliong. Denne behandles med noen strøk to komponent epoxymaling av den typen som er beregnet på drikkevannsbeholdere. Penguard Top Coat er dyr men anbefalt (Jotun).
Her finner du en tråd som beskriver hvordan jeg bygget kar av kryssfiner. Karet er ferdig men jeg har ikke gjort helt ferdig beskrivelsen i tråden. Lover å oppdatere den i løpet av uken.
Her er en artikkel som var min inspirasjon.
Jeg ville tatt 20-25 mm kryssfiner i bunn og på bakveggene. Glass er veldig dyrt. Så ville jeg valgt 12 mm glass i resten. Rett og slett pga høyden. Går du ned noen cm kan du komme deg ned i glasstykkelse også. Sjekk ut kalkulatoren og forsøk deg litt frem. Bruk sikkerhetsfaktor 3,5.
Når du skal kjøpe glass så sjekk med samtlige glassmstere i området. Jeg sjekket i Oslo og det varierte med over 10.000,- fra den dyreste til den billigste (800 liters tank).
Lykke til
Bla helt nedert på siden og se til høyre. Der står det "Download the glass thickness calculator" under det ser du en liten XLS logo. Trykker du på den åpnes rengearket. Så er det bare å lagre det på PC en din.
Les også artikkelen som går som føljetong på de samme sidene. Den sier noe om glass og hva du bør tenke på.
Hvis det er deler av akvariet som ikke skal være gjennomsiktig (du snakket om pleksiglass?) kan du bruke kryssfiner i stedet. Bruk da den typen som benyttes til forskaliong. Denne behandles med noen strøk to komponent epoxymaling av den typen som er beregnet på drikkevannsbeholdere. Penguard Top Coat er dyr men anbefalt (Jotun).
Her finner du en tråd som beskriver hvordan jeg bygget kar av kryssfiner. Karet er ferdig men jeg har ikke gjort helt ferdig beskrivelsen i tråden. Lover å oppdatere den i løpet av uken.
Her er en artikkel som var min inspirasjon.
Jeg ville tatt 20-25 mm kryssfiner i bunn og på bakveggene. Glass er veldig dyrt. Så ville jeg valgt 12 mm glass i resten. Rett og slett pga høyden. Går du ned noen cm kan du komme deg ned i glasstykkelse også. Sjekk ut kalkulatoren og forsøk deg litt frem. Bruk sikkerhetsfaktor 3,5.
Når du skal kjøpe glass så sjekk med samtlige glassmstere i området. Jeg sjekket i Oslo og det varierte med over 10.000,- fra den dyreste til den billigste (800 liters tank).
Lykke til
Postet 28.08.07 kl 01:10
Endret: 28.08.07 kl 01:18
Postet 28.08.07 kl 09:36
Skrivefeil ser jeg En 4-er i stedet for en 1-erRataDette vannvolume som Frank nevner her stemmer desverre ikkje,rett volum er 215,625 L.
NFredrik Kalsoejeg har hørt at man burde kjøpe filter som tar dobbelt så mye som du tror karet inneholder! er det stor forskjell på kvalitet\ pris??? hva annbefalse, så på dyrebutikken der solgte de noen som kalles AK eller AG (?) eller kan man få kjøpt brukt?
Det er store forskjeller i kvaliteten på filtrene. Prisen varierer ennå mer.
Tenker du utvendig filter (tenker du rett også), ville jeg gått for en Eheim 2026 eller helst 2028. Trengs det varme i karet, finnes begge filtrene med integrert varmeelement.
Kan ikke si at det ringer noen bjeller når jeg ser forkortelsene AG\ AK
Postet 28.08.07 kl 10:17
tingen er at ikke hele bunnen skal brukes til aquarie! planen er å lage det på ca 100-150 liter..... kan det da være greit å ha et innvendigt filter??
ser at Eheim 2252 1200 L\T innvendigfilter er ca det jeg trenger, er det beder en et Tetra EX 700 utvendig til ca samme pris?? hvordan er det i tilleg med vannsirkulasjon og slikt. er det stor forskjell?
så må dere huske på at jeg er ny med akvarie og at ting helst ikke skal være ekstremt vanskelige...... men trivselern for dyrene er fortsatt 1. prioritet!
(hvor skal slangene (2?) monteres fra utvendig filter! ....,
Med innvendig settest det bare inn?)
ser at Eheim 2252 1200 L\T innvendigfilter er ca det jeg trenger, er det beder en et Tetra EX 700 utvendig til ca samme pris?? hvordan er det i tilleg med vannsirkulasjon og slikt. er det stor forskjell?
så må dere huske på at jeg er ny med akvarie og at ting helst ikke skal være ekstremt vanskelige...... men trivselern for dyrene er fortsatt 1. prioritet!
(hvor skal slangene (2?) monteres fra utvendig filter! ....,
Med innvendig settest det bare inn?)
Postet 28.08.07 kl 17:34
Endret: 28.08.07 kl 17:37