Skillevegg av dobbelt 2mm glass.. God eller dårlig idé?

Jeg skal skille et 60 liters rekekar, slik at jeg kan ha to forskjellige neocardia-sorter i samme kar uten at de blander seg...

Jeg har to clipsrammer liggende, og tenkte jeg kunne lage en sandwich av disse, med silicon imellom..

Vil de da bli like sterke som om jeg hadde brukt 4 mm glass?

For at det skal bli pent, kommer jeg til å legge et så jevnt lag med silicon som mulig, og prøve å unngå for mange luftbobler...

Noen som har en formening om dette?

skillevegger trenger vel ikke være noe spessielt tykke? Det blir jo like mye vekt på vegge sider? Så jeg trur egetnlig du ikke trenger å lime de to sammen engang jeg, men du kan jo alltids gjøre det hvis du vil da!;p
Det skal være vanntett mellom de ulike delene, slik at rekeyngel ikke kan komme seg gjennom... Derfor blir det ikke likt trykk på veggen ved vannbytte og evt ved ulik vannstand... Det skal ikke mye til å knuse en 2 mm glassplate, så jeg tar ikke sjansen på å ha den i kun ett lag..
Vet du hva. Jeg sitter og tenker på akkurat det samme. Har puttet blå reker i et kar og rød krystall i et annet, og så tenkte jeg: Jamen er du dum. Hvorfor kunne du ikke dele et kar i 2 på et eller annet vis.

Og det skal jeg gjøre så fort som råd er..

Klipsrammer var smart. Og dobbelt glass, ja, det er sikkert det beste. Må vel kanskje ha to innvendige filterpumper også.
blackmolly
Klipsrammer var smart. Og dobbelt glass, ja, det er sikkert det beste. Må vel kanskje ha to innvendige filterpumper også.

Hvor smart det er, gjenstår å se...

Men ja man må jo betrakte de to delene som separate kar... Ellers vil jo rekeyngelen blande seg. Og da må man jo også ha to pumper... Jeg tenkte også å bruke avskjæret til å lage en list oppå, sånn at det blir mindre sjangse for at de hopper over til hverandre.. Da vil veggen få en T-profil...

Har man ikke glass som passer til målene på karet, så må man altså til med skjæring av glass... Så man må jo da investere i en glasskjærer... Det får man til ca en 50-lapp på claes ohlsson... Så det er jo faktisk mulig at det blir billigere å kjøpe ferdig tilskjært rute av glassmester.. Men jeg vil gjerne ha en slik glasskjærer, så da blir det som en investering for min del...
men trenger du å lime glassflatene til hverandre? er det ikke liksågreit om de bare står helt tett, evt. lime langs kanten bare.
Aner ikke...?
Tenkte de ville tåle mer om jeg limte dem sammen?
mener jeg husker fra fysikken at det ikke spiller noen trille om de henger sammen.

Men her trenger vi nok noen som kan dette bedre. kanskje en glassmester vet?
Jeg vet ikke, men da er en vel iallefall avhengig av at glasset er 100 % feilfritt, + at det ikke må være så mye som et støvkorn imellom?
Akkurat dette har jeg aldri gjort før, så jeg er faktisk litt usikker...
En glassmester vet nok, men han vil vel helst anbefale at jeg kommer og kjøper glass av ham ;P
I teorien skal ett 2mm glass holde til å skille dette av uten å briste, selv med ulikt trykk på begge sider.
Antar karet er noe sånt som 35cm høyt, og 30cm dypt. Med 2mm glass, ender en da med en sikkerhetsfaktor på 1,11, eller 11% mer enn garantert brudt glass.
Riktignok ser glasset fort litt stressa ut, siden det etter teorien skal bøye seg litt over 2mm Buet midtglass, det er vel ett nytt begrep.

Selv ville jeg enkelt og greit hatt en 2mm glassplate, som ble forsterket i overkant med en L-profil av f.eks aluminium (bør være over vann, og gjerne satt inn med silicon) Denne avstivingen skal være tilstrekkelig til å være sikker på at vannet holder seg på rett side av karet.
Glasset tåler selvsagt ikke at du meisler løs algeflekker, men vannet skal det greie å holde på plass selv
Ok... Da holder der iallefall med to glass, da... Jeg er en kløne av dimensjoner, av og til, så jeg tør ikke ha den enkel...
Så det blir enten dobbel uten noe mellom, eller dobbel med silicon mellom...

Takk for svaret, Frank... Jeg var så nyskjerrig på din mening om dette, at det var like før jeg ringte deg i går... Men tenkte at det måtte være måte på hvor mye mas en kan akseptere, så jeg lot det være ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap