Installasjon av bakgrunn i juwel kar

Hei.

Har ett lite problem her. Har nå fått juwel rio 400 karet mitt, og BTN amasonas bakgrunnen som jeg kjøpte.

MEN... Hvordan få bakgrunnen inn i akvariet? det er to støttestag (i plast) som hindrer meg i å få den oppi.
Selv om jeg deler bakgrunnen på midten, for så å lime den sammen igjen oppe i akvariet, er den for høy i forhold til bredden på karet.

Er en mulighet å dele bakgrunnen på langs, men vil ikke det da Jeg syntes den blir helt ødelagt og vanskelig å få pen igjen.

Støttestagene er jo festet i ramma. så jeg vurderer om jeg rett og slett skal skjære løs hele ramma fra glasset. (festet med silicon) og så lime den på igjen etterpå.

NOen som tror dette lar seg gjøre? Kom gjerne med glupe forslag litt frustrert her nå.

Ps. Prøver å finne kontaktinformasjon til Back to nature, men finner ikke. Noen som har kontaktet de før???
PS. Har sendt mail til Juwel og spurt om det lar seg gjøre å skjære løs ramma, og hvordan de har tenkt folk skal få inn bakgrunner i akvariene sine med så håpløs montering av stagene.
Heldig du Drømmen min er rio 400 med "amazonas" men har dessverre ikke plass eller tid:P Men uansett..

Jeg valgte å ikke kjøpe BTN når jeg kjøpte bakgrunn i min 240 rio, egentlig mest på grunn av økonomi, men også fordi den ikke går nedi karret uten å ta fra hverandre noe.

Det blir nok ikke no fint å skjære i bakrunnen nei:/

Men det brude jo gå fint å ta av plastramma og lime den på igjen. Den er jo hel uansett. Den blir jo ikke ødelagt på noe vis

Mvh Fredrik
Tror det går å fjerne ramma, men vil ikke ødelegge akvariet jeg akkurat har fått. (eller bakgrunnen)

Noen som har satt inn bakgrunn i et akvarie med slike støttestag før?
Det er en del som sliter med midtstagene når de skal sette inn bakgrunnen.

I kar med limte midtstag i glass, fjernes disse enkelt og greit før en dytter bakgrunnen ned i karet.
I ditt, ville jeg studert disse midtstagene. Er de limt, eller punktet med nagler fast? (Mener Juwel har brukt begge metoder, men husker ærlig talt ikka hva som ble brukt når )

Å fjerne hele tammetoppen er ikke noe stort problem, gjorde dette på 170litern (mer eller mindre ufrivillig, dritten var nesten ikke festet, og kondensen rant i strie strømmer).

Husk at karet uten rammetoppen er meget svakt, og glassene kan fort vri seg noe om du presset bakgrunnen på plass. La det derfor være noe klaring mellom glass og bakgrunnen. Dette fylles med silicon enkelt etterpå, og kan skjules som vist i artikkelen jeg linker til.

Anbefaler deg, om du ikke har sett på denne, å ta en titt før du gyver løs med kniv, øks og motorsag på bakgrunnen
Du må frem med tapetkniven Bakgrunnen skjærer du til på toppen slik at den passer nedi karet (høyden) og evt i lengden også. I kanten oppe skjærer du så to firkantede hakk slik at støttestagene passer nedi hakket (målebånd!)

Disse støttestagene er mulig å ta av såvidt jeg vet...? Mine akvarier har i metall, og de fjerner jeg når bakgrunn skal inn, så limer jeg dem på plass igjen med en dært silikon når alt er ferdig.
Men jeg tar forbehold om at jeg ikke har forsøkt dette med noe Juwel-kar Mine kar med støttestag har vært Akvastabil, men prinsippet burde være det samme.

Har lest aritikkelen frank la ut link til, og veit hvordan det gjøres med de "gameldagse" stagene, disse derimot er en del av selve rammen, pluss at de er siliconert til glasset der de stikker nedenfor rammen.

Ser ut til at jeg må Skjære løs ramma og løfte av den. Så sette inn bakgrunnen og lime på ramma igjen.

Men blir utrolig pirkete arbeide. Hva er best å skjære i silikon med? og så innunder list i tilleg da. Huff.

legger ved nærbildet der staget og ramma henger sammen, og bilde av hvor jeg må jobbe med kniven for å fjerne ramma
Toppramma til Juwel er av plast, ramme og midtstag er støpt i et stykke.
Umulig å fjerne midtstaget uten å fjerne ramma.
Jeg ville prøvd å fjerne ramma.
Er nå godt i gang med å fjerne ramma. har igjen å fjerne siliconen på innsiden av akvariet, men denne er bare der støttestagene er festet, så nermer seg nå.

Siliconen var grei å skjære løs egentlig, men den bak stagene sitter noe inn i h.............................................immelen godt fast.

Slitsomt ja. sier ifra åssen dette går

Da er ramma tatt av

Da gjenstår bare å installere bakgrunnen og sette på ramma igjen. Skal bruke bra med silicon for å få den på igjen, og setter akvariet opp ned for å få press på den mens den herder.

Bilder
Bakgrunnen står nå i akvariet

Liten feilskjæring på ene siden desverre, men ikke noe jeg ikke kan fikse. SKjært til den lille stripa som mangler, og får limt på denne i morgen.

Med planter + røtter forran syntes ikke det
Nå er det vel på tide å hoppe til køys. Jobb i mårra

Holder dere videre oppdatert
Flott at du deler erfaringene dine med oss, om montering i Juwelkaret
Helt klart at støttestagene har sett både en og to, om ikke flere, revisjoner etter at jeg kjøpte mitt for en del år siden.

Ser rett å slett mye bedre ut med tanke på gjennomføring, selv om jeg ikke er helt glad i disse støttestagene :p
Da er bakgrunnen ferdig skjært til, og jeg driver nå å setter inn to innsugsrister i bakgrunnen.

Når disse er festet skal bakgrunnen limes inn i akvariet.

Mye jobb dette her, men utrolig gøy også da.
legger ut bilder av ferdig resultat i morgen tenker jeg.
supert! er til stor nytte for oss andre
Her ser dere bilde av bakgrunnen i akvariet (endelig), innsugsristene og med ramma på.. + hakket for det ene støttestaget.

Ikke limt bakgrunn/ramme enda. det gjøres i morgen.

ser at det har skalla av litt glass øverst i ene hjørnet på akvariet.
Dette er oppå glasskanten, og er ikke snakk om mye. Regner med det ikke har noe å si da det ikke er sprekk eller noe. bare ett lite skall som har gått av. kan være pga. rammefjerningen, kan ha vært der fra før.

Det blir jo siliconert masse oppå her når ramma skal på plass.
Lysten på en skikkelig bakgrunn er ikke mindre nå enn tidligere, Mats
Gidder du å ta ett bilde som viser mer høyre del av karet? Skulle likt å sett hvor mye bakgrunnen stjeler av plass der.

Irriterende at ikke ristene finnes i noen andre farger, de sorte her blir jo fort en smule framtredende...
Fargen på ristene er ikke akkurat beskjeden nei. Syntes godt, men med røtter og beplantning håper jeg de ikke syntes så godt.

Bilder skal vi nok få til.
Det som er dumt med dette akvariet er at det er 150l og 60h og 50 eller 55b.
dette gjør at du enten sitter med en bakgrunn som er ti cm for lang, (som jeg) Eller ti cm for lav. da disse kommer i 150x50 og 160x60.

Må uansett skjæres til litt i høyden for å passe siden bunnglasset tar bort endel av høyden og ramma.
Så en bakgrunn på 150x50 hadde blitt for lav for akvariet og vanskelig å montere pent.

her er det bilder av akvariet bakfra, og fra høyre side. Forsvinner endel volum bak der Akvariet burde vært noe breiere etter min mening

Da er ramma siliconert, og lagt på plass oppå akvariet.

Nei, jeg har ikke tenkt å ha det slik som på bildet
Bordet er satt oppå (opp ned) for å presse ramma ordentlig på plass, og skal stå sånn i to dager slik at den fester seg ordentlig.

Da er det å vente på lønning, så blir det innkjøp av varmekabler og blåsvamp til filteret bak.

Har en juwel sirkulasjonspumpe på 1000 l t (den som hører til den invendige pumpa) som skal brukes til å dra vannet gjennom "bakgrunnsfilteret," pluss en eheim prof. 3 electronic pumpe som tar 1650l t. Regner med den tar ca. 1000l t med slanger og filtermateriale.
Det blir da 2000l t. Pluss da ganske god filtrering pga to "store" filtere.
ett lite spørsmål

Jeg har tenkt å male glasset (på utsiden) der man kan se inn bak bakgrunnen.
Har hørt her (ok. lest da) At man da bør bruke akrylmaling fordi denne er lett å fjerne hvis man skal ha noen grunn til det.

Spørsmålet er da hvilken maling har dere her brukt? og hvor er den kjøpt. Trenger nok ikke så mye, siden det er snakk om halve kortsiden tilsammen kanskje

Og ja, skal ha svart
Velg selv mellom acryl eller oljemaling. Med ett slikt prosjekt, som sikkert er særdeles permanent, ville jeg valgt malingen som tåler mest, nemlig oljebassert\ alkydbassert.

Har selv stort sett brukt to typer maling til akvarieformål:
Lady fargeprøver, 0,5L boks. Selges der Lady maling selges (f.eks byggmakker). Pris 30-60.-
Nordsjø ready 40. Alkydbassert maling, som sitter som maling skal sitte. Relativt luktsvak i forhold til en del andre malinger med samme bindemiddel jeg har brukt. Selges blandt annet hos Byggkjøp. Noe dyrere, men husker ikke prisen eksakt. Mener det var rundt 170 for en liter, men skyt ikke om jeg husker feil
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap