Malawikar prosjektet...

Da er det bare få dager til jeg skal hente 520 l karet mitt.

Har bestemt meg for at Mbuna malawiene skal få flytte dit og at deres nåværende hjem (375 l) skal huse andre fisker isteden.

Kommer til å legge ut alt jeg gjør under dette prosjektet i denne tråden.

Fra start til slutt.

Gleder meg.

Linka
Dager blir til timer
Dager ble til timer da jeg faktisk hentet karet i går kveld. Ikke noe piknick å løfte et 520 l kar nei.

Var hjemme klokka kvart på tolv i går kveld så fikk ikke lastet ut karet. Venter trippende på at sambo skal komme hjem slik at vi kan sette karet inn isteden for å ha det i bilen.

Ikke mye spennende som skjer idag. Må vaske ut gammel grus og alger. Gjøre det helt rent slik at jeg får silikonert på isoporplata i bånn.

Skal legge ut bilder av vidunderet bare det kommer i hus.

Linka
Helt i begynnelsen...
Da legger jeg ut bilder slik karet ser ut helt i oppstart. Alger o.l må fjernes slik at karet får skjønnheten sin tilbake.
[External Image]

Ikke noe pent syn inni heller, men bare vent å se.
[External Image]

[External Image]
Gratulerer ,alltid gøy med nytt kar
Men endel av gøyen er jo å sette det opp og innrede osv. Spennende hvordan det blir.
Hva slags plate er det som ligger på bunnen? Plexiglass?
Glass i bunnen..
Det du ser i bunnen er toppglasset. La det der for at det ikke skulle knuse på turen. Har vurdert plexiglass i bunn isteden for isopor, men vet ikke hvor dyrt dette er.
Da er det heldekkende lusarmaturen og dekkglasset vasket. Sanden er tømt og jeg skal begynne med vaskingen av karet. Godt jeg får en uke alene hjemme så jeg kan styre litt. Da blir det glade dager for meg og fiskene.

Rengjøringen er ferdig.
Da har jeg skrubbet alger til den store gullmedaljen. Positivt at jeg i det minste kan sitte oppi karet og skrubbe.

Her er noen flere bilder :

All sand er fjernet :
[External Image]

Rent kar uten alger :
[External Image]

Lystoppen ble skrubbet, men er litt blass :
[External Image]

Da er det bare å rense med isopropanol og starte med å legge isoporplata i bånn.

Noen som har tips til hvordan man får lystoppen svart igjen ??

De rette målene på karet er 150*60*60 som faktisk blir 540 L isteden for 520 L.

Har silikonert bunnen litt ekstra igår da jeg fant bittesmå bobler med litt vann i. Orker ikke ta sjansen for at dette skal sprekke. Idag skal jeg silikonere på isoporplata i bunnen og kappe til den store rota som skal være i akvariet. Blir litt av en jobb. Får ikke gjordt så mye mere enda. Venter på den innvendige bakgrunnen fra Tropefisk og porsabordet jeg skal bestille fra Aquamanias.

Fordelen med å bruke tid er jo at det blir akkurat slik man vil ha det.

[External Image]

Her er silikonert plate under press og tørking. Venter nå på innvendig bakgrunn.

Vente.....vente....vente....

Linka
Da er porsa bordet klart til henting hos Aquamanias. Godt å snart få akvariet opp i høyden.

Har planer om å bruke litt lavastein i dette karet, men har lest en del tråder her nå og lavastein gir visst sår på malawiene. Har ikke hatt noen problemer med dette selv, men jeg vil gjerne ha litt råd om hva jeg burde gjøre.

Skal jeg ha i lavasteinen eller la det være ?? Har jo tross alt en del av denne steinen og har ikke hatt noen problemer hittil.

Tam tam tam... da er endelig porsabordet kommet i hus. Og for en koselig prat jeg hadde med amundsen på Aquamanias. Kom også hjem med 7 nye malawier. Det var så avgjordt verdt turen til Kløfta.
Mye flotte malawier han hadde. Kommer til å handle en del der tenker jeg.

Da er det bare å vente på den innvendige bakgrunnen fra Tropefisk. Bestillte en utvendig TetraTec EX 1200 til som skal stå sammen med den jeg har fra før i 375 l. Sjekka ut Fluval FX5, men fy for et stort filter. Ble nesten sjokkert. Trodde ikke at det var sååå stort da.

To små ting igjen så er vi igang med å fylle karet.

[External Image]

Her er karet med bordet. Var ganske enkelt å sette sammen.
Linka
Noen som har tips til hvordan man får lystoppen svart igjen ??


Vet ikke om det funker, og det er i så fall noe du må gjenta med jevne mellomrom; på bensinstasjoner får man kjøpt kluter(og som spray) innsatt med silikon. Disse er til å bruke på plastinnredning i biler - for å få det blank osv.
Det koster ikke mye for en boks, kanskje verdt et forsøk?

Skriv hva du til slutt gjorde da
Hmm. Får sjekke ut om det funker.

Takker masse for tipset.

Mvh Linka
Da har jeg bestillt en Fluval FX5 til karet mitt. Nå begynner det å dra seg sammen. Venter bare på den innvendige bakgrunnen min.

Har også funnet ut at venting er ikke min sterkeste side.

Hmmm...

Mvh Linka
Da er pumpa klar for henting. Blir en tur opp til Aquamanias til helga tenker jeg.
Da er det bare bakgrunnen igjen. Håper den kommer i løpet av uken.

Nå har jeg tynnet ut bestanden i malawikaret slik at jeg kan konsentrere meg om de malawiene jeg vil satse på.

Blandt disse er Labidochromis caeruleus Nkhata bay.

Da er pumpen hentet og for en fryd turen opp var. 4 gale akvarister fra Indre Østfold dro på langtur. Første stopp var Strømmen Storsenter. Måtte jo innom å sjekke ut dyrebutikken der. Så var det kløfta. Dro klokka 18.00 og var hjemme ca 00.30.

Flott tur.

I morgen skal jeg sette opp fluval FX5`en og la den gå til innkjøring i 375 l karet. Lettere når jeg skal putte over malawien å slippe unna med 4 ukers innkjøring på det nye karet i tillegg.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap