Bord/disk til Juwel RIO 400

Vi tenker fortsatt på å skaffe oss et RIO 400, og prøver å tenke ut en løsning som kan holde 450-500 kg på plass. Har snekret en del både grovt og fint tidligere, men ikke noe som skal holde noe så tungt og der skadepotensialet er så stort. Med andre ord har jeg en viss respekt for oppgaven.

Litt om stedet: I dag står det et gelender der som grenser ut mot trappen ned til første etg. Det får i vinkel og er såpass solid at jeg regner med at det i seg selv vil kunne være med å bære og stabilisere en del. Utsiden av gelenderet hadde jeg tenkt å kle med smartpanel i MDF fra RBI. På innsiden av gelenderet hadde jeg tenkt å skjære bort en del av gulvet slik at sokkelen til disken kan hvile rett på betongen. Sokkelen hadde jeg tenkt å lage av 2"x4".

I forkant på sokkelen har jeg tenkt å plassere en "kasse" av MDF som er ca. 20 cm dyp og delt i to vertikale seksjoner: Den skal utstyres med hylleplan for å romme CD-samlingen Jeg regner med at bakveggen i denne også vil kunne være med på å stive av konstruksjonen i sideretningen. Mellom CD-hylla og gelenderet hadde jeg tenkt å lage en konstruksjon i 2"x4" eller 2"x3" med kryss-stag som bærer og stabiliserer i dybderetningen. Sidene og sokkelen kler jeg med smartpanel. På toppen tenkte jeg en 19mm (eller tykkere) MDF.

Noen tanker eller kommentarer fra andre som har bygget noe sånt før?

Hilsen fra Martin
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap