- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Ha i nytt lysrørsett..
Ha i nytt lysrørsett..
Postet 26.09.07 kl 10:13
Svært enkelt Kjøp enten arcadia sin tape og lim de fast, eller fest innbyggingssettet med skruver. Selv foretrekker jeg sistnevnte.
Husk at om du velger samme W-styrke\ T-standard som tidligere, vil rørene være like lange som tidligre. Festene må derfor plasseres litt til siden for de eksisterende rørholderne. Hullene til disse bør tettes med ett eller annet, f.eks en bit plexi og akvariesilicon.
Men, vet du hva som er steiket i armaturet? Det finnes erstattning for absolutt alt... Er det forkoblingen, kan denne erstattes for en billig penge, er det rørholderne, selger aquamanias slike for en overkommelig pris. Disse må skruves\teipes fast, i motsetting til de som kommer fra fabrikk som er med gjennomgangsfeste.
Husk at om du velger samme W-styrke\ T-standard som tidligere, vil rørene være like lange som tidligre. Festene må derfor plasseres litt til siden for de eksisterende rørholderne. Hullene til disse bør tettes med ett eller annet, f.eks en bit plexi og akvariesilicon.
Men, vet du hva som er steiket i armaturet? Det finnes erstattning for absolutt alt... Er det forkoblingen, kan denne erstattes for en billig penge, er det rørholderne, selger aquamanias slike for en overkommelig pris. Disse må skruves\teipes fast, i motsetting til de som kommer fra fabrikk som er med gjennomgangsfeste.
Postet 26.09.07 kl 10:21
Ikke helt sikker på hva som har skjedd, og det er vanskelig å vite hva med tanke på at toppen er "tett"(den er helstøpt)! Elektrikkeren mente at dette var det bare å si farvel til! Men tenkte på å bestille lysrørsett å sette inn i den gamle toppen da. Den passer jo til akvariet.. Leste på info ang disse lyssettene, må man ha dekkglass? Var ikke det da jeg kjøpte karet.
Postet 26.09.07 kl 14:48
Postet 27.09.07 kl 01:10
Frank AngellDet er flere typer innbyggingssett. De to vanlige typene har IP-grad som er tilstrekkelig til at dekkglass ikke trengs. Jeg foretrekker de med skruvefester i endene, disse tåler en dukkert om uhellet er ute :)
Vet jeg er vanskelig nå, men vil du være så snill å gi meg eksempler? Redd for å ta feil, noe jeg føler er fort å gjøre i "akvariejungelen"!
Postet 28.09.07 kl 08:28
Alle settene til arcadia har IP-faktor på 64 eller høyere.
Det er tre alternativer å velge mellom:
IP64, her er det en plast\ gummihette en trekker på enden av røret. I denne kappa, er polene til røret plassert.
IP67, vanlig skruvekobling. Dette er den mest vanlige typen innbygingssett. En hvit kappe med gode tetteegenskaper skruves over rørenden, og det er da om ting er gjenget riktig, tett som bare juling.
IP67, med arcadias nye system "Ultra Seal". Dette er ett system som er likt det over, men med litt annen utførelse og annet materialvalg.
Har selv alle tre variantene, og har ikke noe å utsette på noen av disse.
Den første, er svært enkel i bruk, men krever at røret festes med noe annet. Tåler neppe de store dykkene i karet.
Den nummer to, er av samme type som det har vært brukt i karene i masser av år. Fungerer strålende, rett å slett.
Siste er også siste modell jeg har kjøpt. Jeg likte den ikke helt, rørene med holdere er plassert i ett feste de kan presses ut av. I tillegg kan man lett gjenge kappa skjevt på, med redusert tetteegenskaper som resultat.
Eksempel på IP64, 15W
Eksempel på IP67, med "gammeldags" festing, i 15W styrke.
Eksempel på "Ultra Seal", 2*18W
Det er tre alternativer å velge mellom:
IP64, her er det en plast\ gummihette en trekker på enden av røret. I denne kappa, er polene til røret plassert.
IP67, vanlig skruvekobling. Dette er den mest vanlige typen innbygingssett. En hvit kappe med gode tetteegenskaper skruves over rørenden, og det er da om ting er gjenget riktig, tett som bare juling.
IP67, med arcadias nye system "Ultra Seal". Dette er ett system som er likt det over, men med litt annen utførelse og annet materialvalg.
Har selv alle tre variantene, og har ikke noe å utsette på noen av disse.
Den første, er svært enkel i bruk, men krever at røret festes med noe annet. Tåler neppe de store dykkene i karet.
Den nummer to, er av samme type som det har vært brukt i karene i masser av år. Fungerer strålende, rett å slett.
Siste er også siste modell jeg har kjøpt. Jeg likte den ikke helt, rørene med holdere er plassert i ett feste de kan presses ut av. I tillegg kan man lett gjenge kappa skjevt på, med redusert tetteegenskaper som resultat.
Eksempel på IP64, 15W
Eksempel på IP67, med "gammeldags" festing, i 15W styrke.
Eksempel på "Ultra Seal", 2*18W
Postet 28.09.07 kl 11:04
Endret: 28.09.07 kl 11:05
Postet 28.09.07 kl 13:10