- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Akvariemøbel. Hvor må det bære?
Akvariemøbel. Hvor må det bære?
Jeg har et Rio 400 i bestilling og er nå i gang med å konstruere møbelet som skal bære det.
Jeg lurer i den forbindelse på:
Hvordan distribueres vekta av akvariet? Er det jevnt fordelt over flaten, eller er det ytterkanten der der det største presset er? Jeg har en viss respekt for å plassere 500 kg glass, sand og vann i stua.
Når jeg bygger tar jeg spesielt hensyn til:
-Unngå vridning for enhver pris.
-Å holde det vannrett
-Bruke mest mulig "døde" materialer, og å ikke blande "døde" og levende materialer på en slik måte at disse kan endre på de to ovennevnte punktene.
-At det skal kunne oppta bevegelser i gulvet (flytende laget) uten at det skal overføres til akvariet.
Noe mer jeg burde tenke på?
Hilsen Martin
Jeg lurer i den forbindelse på:
Hvordan distribueres vekta av akvariet? Er det jevnt fordelt over flaten, eller er det ytterkanten der der det største presset er? Jeg har en viss respekt for å plassere 500 kg glass, sand og vann i stua.
Når jeg bygger tar jeg spesielt hensyn til:
-Unngå vridning for enhver pris.
-Å holde det vannrett
-Bruke mest mulig "døde" materialer, og å ikke blande "døde" og levende materialer på en slik måte at disse kan endre på de to ovennevnte punktene.
-At det skal kunne oppta bevegelser i gulvet (flytende laget) uten at det skal overføres til akvariet.
Noe mer jeg burde tenke på?
Hilsen Martin
Postet 05.10.07 kl 13:44
Postet 05.10.07 kl 14:31
Bruk Lecablokker som bord og legg en litt tykk plate som tålet fukt over det hele. Jeg satt opp 6 leca på høykant til mitt 375 liters og det gikk smertefritt og superbillig. Leca på hver side og i midten gir 2 rom under. På den ene siden har jeg masse utrsyr og for og på den andre siden står det utvendige filteret. Sett så en plate foran for å skjule det hele
Postet 05.10.07 kl 15:34
Postet 05.10.07 kl 16:21
Takk for innspill. LECA er absolutt en tanke, men det som kompliserer prosjektet litt er at det skal integreres en CD-hylle i front på møbelet. Skal tenke på om ikke LECA kunne vært tingen bak hylla. Bevilgende myndighet her i husstanden var litt opptatt av hvor 6 hyllemeter CD'er skulle ta veien hvis vi skulle ha et akvarie stående der, så CD-hylla er nødt til å bli der den skal være.
Jeg bruker for det meste MDF-plater og en sokkel av 2"x3". Toppen får en runde med vanntynnbar grunning og et strøk med svart, matt benga.
MartinB
Jeg bruker for det meste MDF-plater og en sokkel av 2"x3". Toppen får en runde med vanntynnbar grunning og et strøk med svart, matt benga.
MartinB
Postet 05.10.07 kl 16:24
Postet 05.10.07 kl 16:25
Postet 05.10.07 kl 16:33
Postet 05.10.07 kl 16:35
Takk Har kikket litt på Holger sitt skap, som bærer tyngst av dem. Selv har jeg en tendens til å skyte spurv med kanon, heller bygge for solid enn for lite solid. tror jeg kommer greit ut, men ville gjerne høre med ekspertisen om det var forhold/problemstillinger knyttet opp til akvarier spesielt som jeg ikke hadde tenkt på. Ser jo at møblene til Juwel bærer ganske langt innpå plata, uten at dette er noe prblem.
Hvis noen har et møbel i Rio-serien: Er det noe som stiver av/bærer inne i skapene, eller er det bare laminert spon eller MDF-plater hele veien?? Bilder ville vært svært velkomment.
Hilsen MartinB
Hvis noen har et møbel i Rio-serien: Er det noe som stiver av/bærer inne i skapene, eller er det bare laminert spon eller MDF-plater hele veien?? Bilder ville vært svært velkomment.
Hilsen MartinB
Postet 05.10.07 kl 16:42
Har to slike skap 180 liter og 166 (tror jeg). Det er litt mindre enn det du skal ha men her er det bare laminert spon å se.
180 literen har 3 seksjoner så det er 4 skillevegger som står da mellom topp plata og bunnplata.
Jeg har selv bygget en kjøpmannsdisk av hobbyplater. På den står en 540 liter. Den er det tre skap i så det er også her 4 skillevegger som holder hele greia oppe. Den står nå på andre året og viser ingen tegn til å gi seg
Jeg har brukt 20 mm hobbyplater.
180 literen har 3 seksjoner så det er 4 skillevegger som står da mellom topp plata og bunnplata.
Jeg har selv bygget en kjøpmannsdisk av hobbyplater. På den står en 540 liter. Den er det tre skap i så det er også her 4 skillevegger som holder hele greia oppe. Den står nå på andre året og viser ingen tegn til å gi seg
Jeg har brukt 20 mm hobbyplater.
Postet 05.10.07 kl 17:08
Jeg tegnet dette til min 530 liter. Men fikk ikke tak i tørt nokk material.
Slik som det er tegnet så er det lett å platkle å sette på dører utenpå rammen øverst og nederst. Og man kan kle mellom bena i bunn, da blir det en pen inntrekt sokkel uten noe hokus pokus...
Tipps. Bruke hel bakplate for god avstiving...
Slik som det er tegnet så er det lett å platkle å sette på dører utenpå rammen øverst og nederst. Og man kan kle mellom bena i bunn, da blir det en pen inntrekt sokkel uten noe hokus pokus...
Tipps. Bruke hel bakplate for god avstiving...
Postet 05.10.07 kl 17:18
Endret: 05.10.07 kl 17:20
Postet 05.10.07 kl 17:19
Sånn! Etter å ha kikket litt på tegningene Geir var så grei å sende meg, så fant jeg en helt annen løsning som jeg tror bærer mer enn godt nok. I front er CD-hylla somk er laget av 16 mm MDF. Toppen og alt det andre er laget av 19 mm MDF, og herligheten er satt på en sokkel av 2"x3". Alt er skrudd og limt med Superfix. Skal kle disken med smartpanel på sidene og bak, tenker også litt på Holger sin lønsning med å bruke Sigural på disken, får høre hva hu mor synes. Legger ved noen bilder av arbeidets gang.
Postet 06.10.07 kl 15:54
Da har karet vært på plass i et par måneders tid og det har blitt gradvis utstyrt med fisk. Nå er det kommet opp i fire halvvoksne/voksne Ancistrus, seks sverddragere, seks scalarer, 11 røde serpatetra, seks praktbotia og tre SAE. Tar jeg ikke mye feil blir det to scalarer til i morgen Disken fungerer som bare det og har fått siste strøk med maling. Nå mangler det bare litt sort silkematt på kantene så er den ferdig.
Postet 19.12.07 kl 20:23
Endret: 19.12.07 kl 20:26
Postet 20.12.07 kl 11:05
Postet 20.12.07 kl 11:10