- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Kan baderomsfliser brukes i akvarium?
Kan baderomsfliser brukes i akvarium?
Postet 29.10.07 kl 09:33
Postet 29.10.07 kl 09:39
Det høres jo bra ut. Har lagt ved bilde av flisene. Den hvite er matt, mens den grå er en slags halvblank. Jeg klarer ikke tyde noe info fra eskene de ligger i som sier noe om de er laget av noe spesielt materiale eller belagt med noe slags stoff.
Ser de ut som noe som skal kunne la seg bruke i akvarium?
Ser de ut som noe som skal kunne la seg bruke i akvarium?
Postet 29.10.07 kl 20:24
Postet 29.10.07 kl 20:30
Postet 29.10.07 kl 21:01
Postet 29.10.07 kl 23:48
Postet 30.10.07 kl 14:07
Nei, det er ikke lim på flisene. Det hvite som kan sees på baksiden av flisene er jeg usikker på hva er. Det lar seg ikke vaske, skrubbe bort med "vanlige" metoder. Kan se ut som en slags maling. Jeg tipper det er den type malingen som er brukt på fremsiden som under produksjon har rent/smittet over på baksiden på et eller annet vis. Jeg vet ikke, men kan se slik ut.
På pakken til de avlange hvite flisene finner jeg tre symboler, ett av en hånd, ett av en fot og ett av en snøkrystall. Jeg ville tro snøkrystallen betyr frostsikker? På pakken til de grå flisene finner jeg ingen symboler så de er nok mer tvilsomme.
Kan jeg rett og slett teste de grå flisene ved å legge de i vann over natta og se om de trekker til seg vann? Gjør de det dropper jeg de, trekker de ikke til seg vann er de sannsynligvis sikre? Er det "så enkelt"?
Jeg vil jo ikke risikere noe så jeg dropper det om jeg ikke er helt sikker, men jeg tror de kan bli fint med spesielt de hvite, som jeg har tenkt å lage en hule av. Har tenkt å ha sand som bunnsubstrat og tror den matte, fine overflaten kan gi et fint inntrykk. Vi får se, det er jo antakelig ikke flust av flisehuler i fiskenes naturlige biotop så kanskje det ser litt kunstig ut - men jeg vil gi det et forsøk i alle fall. Også er det en ting mindre å kjøpe Det er nok av utgifter i en oppstartsfase og flisene har jeg jo mange av liggende...
På pakken til de avlange hvite flisene finner jeg tre symboler, ett av en hånd, ett av en fot og ett av en snøkrystall. Jeg ville tro snøkrystallen betyr frostsikker? På pakken til de grå flisene finner jeg ingen symboler så de er nok mer tvilsomme.
Kan jeg rett og slett teste de grå flisene ved å legge de i vann over natta og se om de trekker til seg vann? Gjør de det dropper jeg de, trekker de ikke til seg vann er de sannsynligvis sikre? Er det "så enkelt"?
Jeg vil jo ikke risikere noe så jeg dropper det om jeg ikke er helt sikker, men jeg tror de kan bli fint med spesielt de hvite, som jeg har tenkt å lage en hule av. Har tenkt å ha sand som bunnsubstrat og tror den matte, fine overflaten kan gi et fint inntrykk. Vi får se, det er jo antakelig ikke flust av flisehuler i fiskenes naturlige biotop så kanskje det ser litt kunstig ut - men jeg vil gi det et forsøk i alle fall. Også er det en ting mindre å kjøpe Det er nok av utgifter i en oppstartsfase og flisene har jeg jo mange av liggende...
Postet 31.10.07 kl 20:23
JoakimPå pakken til de avlange hvite flisene finner jeg tre symboler, ett av en hånd, ett av en fot og ett av en snøkrystall. Jeg ville tro snøkrystallen betyr frostsikker?
Snøkrystall er nok frostsikker. Burde da trekke mindre enn 0,5 % vann, eller deromkring.
Hånda og foten betyr at du enten kan gå på henda eller gå på beina på flisene
JoakimVi får se, det er jo antakelig ikke flust av flisehuler i fiskenes naturlige biotop så kanskje det ser litt kunstig ut - men jeg vil gi det et forsøk i alle fall.
Er ikke flust av firkanta/avlange skiferhuler i den naturlige biotopen heller, men mallene flytter inn allikevel, og slike huler er det mange som har.
Postet 31.10.07 kl 21:26
Keramiske fliser kan være veldig giftige, avhengig av hva slags leiretype de er lagd av og hvilke fargestoffer som gir overflatafarge og glasur.
Vanlige rødaktige keramikk blomsterpotter er brent ren blåleire. Ikke giftig.
I de fleste andre keramiske produkter er det metalloksyder som gir fargene.
Manganoksyd gir f.eks mørkebrune flater. Jernoksyd mer rødfarge. Kobolt gir blåfarge, titan gir hvitt o.s.v.
Enkelte glasurer kan også inneholde blyoksyd, selv om dette er forbudt i Norge.
Det anbefales f.eks. aldri å oppbevare syltetøy i en keramikkskål, da dette kan være "litt usundt"
Keramiske fliser er hardt brendt, d.v.s. ved høy temperatur, og hvor fort de avgir evt. giftstoffer finnes nok ingen data på, for de er ikke beregnet for fisk.
Jeg ville aldri brukt slike fliser hvis jeg ikke var sikker.
En ser fliser i kummene til fiskahandlere og oppdrettere, men de er som oftest hvite og av porselen som er OK.
Vanlige rødaktige keramikk blomsterpotter er brent ren blåleire. Ikke giftig.
I de fleste andre keramiske produkter er det metalloksyder som gir fargene.
Manganoksyd gir f.eks mørkebrune flater. Jernoksyd mer rødfarge. Kobolt gir blåfarge, titan gir hvitt o.s.v.
Enkelte glasurer kan også inneholde blyoksyd, selv om dette er forbudt i Norge.
Det anbefales f.eks. aldri å oppbevare syltetøy i en keramikkskål, da dette kan være "litt usundt"
Keramiske fliser er hardt brendt, d.v.s. ved høy temperatur, og hvor fort de avgir evt. giftstoffer finnes nok ingen data på, for de er ikke beregnet for fisk.
Jeg ville aldri brukt slike fliser hvis jeg ikke var sikker.
En ser fliser i kummene til fiskahandlere og oppdrettere, men de er som oftest hvite og av porselen som er OK.
Postet 01.11.07 kl 01:42