- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Farlig Epoxy ?
Farlig Epoxy ?
Jeg driver nå å bygger meg et akvarium. Det er laget i treverk(kryssfiner). Jeg har trålet litt rundt for å se hva folk bruker av metoder for å gjøre dette. Det ser ut til at Sigural epoxy maling ikke er å anbefale. Da det gir fra seg gift stoffer. Mens vanlig epoxy(West system) er greit. Det virker for meg som om at det er fargestoffet i Sigural malingen som er problemet. Og hva da med fargestoffet man kan blande inn i West system epoxyen? Er den farlig? For å unngå dette, så tenkte jeg å påføre/forsegle med et klart lag epoxy til slutt. Uten fargestoff. Eller så tenkte jeg å drysse fin sand i epoxyen(klar) under påføring. Jeg vil helst ha svart bakgrunn, da denne er nøytral. Og virker "uendelig". Er dette en grei metode å gjøre det på tro? Finnes det så finkornet svart sand? Man kan jo kansje lage noe mønster med forskjellige sand typer? Vil det funke tro? Det blir jo nesten som å lage sandpapir vil jeg tro. Tenkte da å påføre epoxy oppå til slutt, så det blir helt glatt. Slik at sanden ligger inni epoxyen. Er det noen som har prøvd dette før? Vil det bli bra tro?
Postet 31.10.07 kl 15:17
Postet 31.10.07 kl 16:05
Postet 31.10.07 kl 16:37
Begge produsentene har en god del ulike produkter i sortementet, og det er noen som er verre enn andre.
Selv bruker jeg Mapecoat DV med meget gode resultater.
Skal du ha farge i denne, vil jeg faktisk anbefale å male flaten, la malinga gjennomherde, for deretter å forsegle.
Husk at epoxy er meget blank, og med en sort flate under denne, vil en fort få en speil-effekt. Slett ikke alle fisk er like gira på å se seg selv
Snakke om dårlig selvinnsikt, når en tørner tulling av å se seg selv :p
Selv bruker jeg Mapecoat DV med meget gode resultater.
Skal du ha farge i denne, vil jeg faktisk anbefale å male flaten, la malinga gjennomherde, for deretter å forsegle.
Husk at epoxy er meget blank, og med en sort flate under denne, vil en fort få en speil-effekt. Slett ikke alle fisk er like gira på å se seg selv
Snakke om dårlig selvinnsikt, når en tørner tulling av å se seg selv :p
Postet 01.11.07 kl 20:38
Jeg har allerede innkjøpt West system epoxy. Så det blir nok det. Har hørt andre bruker den uten problemer. Men hva de bruker av farge, har jeg ikke helt fått med meg. I dag kjøpte jeg en kanne med "svart" blåsesand(aluminiumsilikat) på Biltema. Men svart var den i hvertfall ikke. Mere en mørkebrun farge. Tenkte å blande den inn i epoxyen, men tror jeg dropper det. Tror heller jeg satser på et fargestoff beregnet på epoxyen, da jeg vil ha det køl svart. Så får jeg heller matte den ned. Og føre på et klart lag med epoxy oppå den igjen. Kan ikke skjønne at det skal kunne gi noen "speil" effekt, allt er svart, og med vann på, men det vil jo vise seg. Det siste laget med klar epoxy kan jo også mattes ned med fint våtslipe papir eller 3M pusseklut. Epoxyen gjennomherder jo. Den svarte blåsesanden hadde en merkelig kjemisk lukt. Tror ikke jeg vil blande den med noe levende liv. Så den går sikkert i søpla.
Postet 01.11.07 kl 21:51
Postet 01.11.07 kl 23:57
Postet 02.11.07 kl 00:26
Postet 02.11.07 kl 00:30
Postet 02.11.07 kl 01:09
Postet 04.11.07 kl 21:24