Byggskum mellom BTN bakgrunn og bakglasset?

I går kjøpte jeg et 420 liters akvarium med innvendig bakgrunn (Back to nature). Han jeg kjøpte det av hadde løsnet bakgrunnen, så jeg er nødt til å feste den på nytt.
Han anbefalte meg å bruke vanlig byggskum (sånn som man tetter dør-/vinduskarmer med osv.) mellom bakgrunnen og glasset, slik at det ikke skulle komme noen fisker bak imellom der. Det hadde han selv brukt.

Jeg er litt skeptisk, og tenkte jeg skulle høre om det er noen som har noe erfaring evt. begrunnede meninger om dette..

Vennlig hilsen
Siv.
Jeg ville ikke brukt byggskum , da jeg ville tro dette inneholder stoffer som ikke egner seg i akvarium. fest bakgrunnen med akvarie silikon du , så er du sikker:P
Hadde tenkt til å bruke silikon langs hjørnene, men er usikker på øverst langs bakglasset, i og med at det blir en del åpninger siden bakgrunnen ikke er slett (OJ, det ble en lang setning!)...
Byggskum
Husk at byggskum ekspanderer noe voldsomt. Og det er store krefter som opstår under ekspansjonen. Det har ikke problemer med å knekke/knuse glasset ditt. Skummet må få fritt leide, ikke stenges inne, ellers så er det fare på ferde. Sett inn en dør eller et vindu med byggskum, så vil du fort oppdage hvilke krefter det er snakk om. Brukes det feil, så får du ikke opp/stengt døra/vinduet ditt etterpå. Har du ikke brukt det før, så er det også vanskelig å beregne mengde skum. Det kan se lite ut nå du fører det på(så du fører på mere), men etter en stund så tyter det ut over allt. Skikkelig klinete greier, og vanskelig å få bort. Kjøp en boks og prøv på noe annet først, så skal du se hva dette er for noe. Jeg har brukt det mye, og det egner seg nok ikke til allt. Det er først og fremst beregnet som isolasjon/tetting. Ikke som lim. Om det er giftig vet jeg ikke, men sikkert ikke bra. Gjør som Tom Kristiansen sier, bruk silikon. Lykke til.

Bruker du byggskum til dette, så kan det fort ende med at bakgrunnen din blir til en forgrunn........når skummet har trykket den fram til front glaset. Og allt er tilgriset og ødelagt av seigt kleberlig skum............uææææ styr unna
Hehe, høres fornuftig ut det dere sier, ja..

Bakgrunn som forgrunn - den var god!
...men sikkert ikke morsom hvis det hadde skjedd...

Jeg får feste med silikon, og heller tette hullene med blåsvamp eller noe hvis det skulle være nødvendig. Vil nødig at fiskene skal gå seg bort baki der..

Takk for tipsene!

Siv.
Supersiv
men er usikker på øverst langs bakglasset, i og med at det blir en del åpninger siden bakgrunnen ikke er slett.


Pass på at du har litt glippe over bakgrunnen slik at vannet kan renne over der, i tilfelle hullene nede blir tett. Hvis ikke så kan det kanskje renne ut på gulvet.
Shiramor
Pass på at du har litt glippe over bakgrunnen slik at vannet kan renne over der, i tilfelle hullene nede blir tett. Hvis ikke så kan det kanskje renne ut på gulvet.


Mener du at bakgrunnen skal være lavere enn bakglasset (må ha det inn med teskje, for ikke å gjøre noe gæli..)?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap