Glass støtte/oppstiving

I det nye karet jeg lager, så har jeg ikke lyst til å ha noe tverrstag over karet i toppen på midten. Derfor tenkte jeg å avlaste glasset med vaier strekk. Vaieren vil gå rundt hele karet, og være justerbar med en strekkfisk og fjær. Som tegningen viser, så går vaieren på front delen av glasset på toppen/midten. Dette for å trykke glasset innover, mot vanntrykket. Hva tror ekspertene om dette?

Obs, karet må stives opp i forhold til dette på et vis.

Eller hadde det vært en løsning å støpe(epoxy) inn en (pianowire)i forspenn på toppen av glaset(rammen)? Dette vil jo også trykke motsatt vei av vanntrykket. Glasset blir 12 mm tykt.
Jeg er vel ikke akkurat noen ekspert på slikt, men...
Jeg vet ikke helt ang. det opplegget du skisserer... de vaierne ser ut til å være mer i veien og til irritasjon, enn til nytte? Synes det ser litt håpløst ut når man skal til nedi karet osv. Skal toppen av karet være skjult på noen måte? Innebygd? Uansett må du nedi av og til, og jeg tror jeg hadde blitt sprø av å vikle meg gjennom et minefelt av vaiere hver gang

Det må vel være en grunn til at ekspertene på dette feltet, produsenter av akvarier som Akvastabil f.eks, går for denne formen for sikkerhet som et midtstag er. Hadde en annen metode vært mer hensiktsmessig hadde de sikkert funnet den til nå.

Hehe Nei noe minefelt med vaiere er det ikke. Det tegningen viser, er en vaier(rød) som ligger på toppen av front glasset. Den viler på et punkt, midt på glasset i front(svart prikk). Den svarte priken er forankret i glaset(limt). Når du så strammer vaieren, så dra den med seg glaset innover(på midten). Og motvirker vannpresset innenfra.

Eller som dette bildet viser. En metall stang/skinne/stag. Limt i glassets lengde på toppen av det(12mm). Den ligger da i forspenn(bøyd). Som en bro kan være konstruert. Stangen kan også støpes inn i rammen, glasset hviler mot. Mange dragere i bygg, blir støpt i forspenn. Ofte der det er store tyngder over.
Med såpass små marginer en har å føle før glasset bryter sammen, er jeg styggelig redd at det meste av vire i normale prisklasser\ dimensjon, ikke vil være tilstrekkelig stumme (vire strekker seg på samme måte som ett tau under belastning).
Jeg har også meget vondt for å tro at spennet på midten av karet kan holdes på plass med noe slikt.
I alle fall slik jeg ser for meg at dette blir seende ut
Jo vaier gir seg, men her er det også med en krafig fjær i opplegget. Den vil ta opp det eventuellt vaieren gir etter. En vaier gir seg ikke så mye heller. En rustfri stålwire er utrolig sterk/seig. Jeg har hengt opp mye vaierstrekk, og det sitter enda. Dette er bare et forsøk på å finne en måte for å unngå et tverrstag over karet. Men kansje jeg går for en vaier over karet istedet for et stag. En vaier blokkerer jo ikke så mye. Men vil helst unngå det da.

Jeg kan også støpe inn flere lag med liggende strimler av metallplater(1,5mm rustfritt stål) i ramma. Det blir meget sterkt. Og sterkt nok for dette formålet. Krefter som virker mot glasset er jo egentlig ikke så bra. Ikke lett å beregne det eksakte presset. Plutselig sier det knekk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap