Svart silikon

Jeg skal snart bestille akvarie glass(3 stk). Og til det trenger jeg silikon. Tenkte da å satse på svart farge. Karet/glass oppsettet ser slik ut som på bildet. Hva vil være penest av svart eller klar silikon her tro? Karet blir svart innvendig. Jeg har brukt klar silikon på et annet kar før. Og synes den ser litt hvitt og gustent ut liksom. Jeg vet at silikon med anti muggmiddel er fy. Men hvem leverer bra svart silikon for akvarie bruk? Er det noe kvalitets silikon å få tak i. De jeg fikk glass av sist gang, hadde sluttet å føre akvarie silikon. Da det gikk så lite av det.
Vet at webzoo og andre dyreforretninger har svart silicon som er godkjent for akvariebruk. Kanskje de andre nettbutikkene også, men det har jeg ikke sjekket .
Takk for tipset. Der var det silikon å få tak i ja. [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=162&HKatID=][/URL]

Så jeg bestiller den.

Du får tak i akvariesikker sort silikon andre steder også, nå står det selvsagt stille i hodet hvor vi kjøpte vår.. (skylder på klokka)
Sjekk litt på feks Biltema eller Jernia.
Husk å sjekke at den er akvariesikker (eddikbasert).
Ofte koster de sykt mye mer i akvariebutikker.
Koster mer på Jernia enn webzoo - men det er frakt da...
Biltema sin ville jeg ikke brukt til å lime akvarier. Jeg bruker Tec7 som limer veldig godt (bedre enn sillikon - men den er endel dyrere (170,-)

Jeg limer dog bare på glass - ikke glass alene..
Interessant, Solvard. Ser at tec7 er giftfri. Påvirker det pH eller gH på noen måte?
Hvordan er den å legge fuger med? Vanskeligere eller lettere enn silicon? Hefter den til opprinnelig silicon ved reparasjoner?
Den hefter dårlig til silikon - derimot motsatt går bra. Fin å bruke til fuger . overmalbar og lett å jobbe med. Har brukt den på kjøkkenet selv pga. at den er lettere å slipe ned for at det skal bli pent. Den siste bakrunnen min har jeg faktisk malt med Tec7
Ok, takker
Man kan altså ikke bruke den til reparasjoner av eksisterende kar, men man kan lage seg et kar med denne tetningsmassen?
Som sagt har jeg ikke laget akvarie selv - heller ikke tettet - var disse fugene du tenkte på ja
Den hefter på silikon - men jeg er ikke sikker på at den er tett nok - derfor ville jeg valgt den utprøvde metoden med silikon - inntill noen har testet ut Tec7. Jeg har ingen kar som er lekk... (heldigvis)
Nå har jeg allerede bestillt svart silikon. Så den saken er klar. Når det gjelder tec 7, så er den ukjent for meg. Men her er det en som har brukt den. Tydeligvis ikke så fornøyd.

Det gikk jo ikke så greit. Tett ble det i hvertfall ikke. Silikon er brukt i flere tiår. Og det funker fortsatt. Så jeg går for det. Men det hadde vært gøy å kjøpt en tube med tec 7, så kunne man prøvd det, og sett hva det var for noe. Og om det er så fantastisk, som folk vil ha det til.
Tøfft kar det der. Men her var det snakk om saltvann og (sitat

"Jeg er ikke sikker, men jeg har blitt skeptisk til TEC 7 som et godt lim mellom akryl og epoxylim. Kanskje limet ikke duger bra nok for formålet. "

Skeptisk er ikke det samme som at det ikke funker - vet jo ikke hva som er feil - mest trolig er det vel at det har blitt bevegelse i vårløsninga.
Ja, men silikon tåler jo både ferskvann, og saltvann, ikke sannt? Det lover jo bra, eller?

Jo karet er bra/stort det. En helt annen ting, er jo måten ha limer inn glasset på. En noe underlig måte. Slik limer man ikke inn akryl/glass.

Om det blir blir "bevegelse" pga vårløsninga, har ingenting å si(hvis det er gjort riktig). Står karet fritt, og ikke er forankret til veggen. så går dette meget bra. Men fundamentet(betong dekke, karet står på) må være stødig i seg selv. Og det er gjærne, et riktig dimesjonert støpt betong dekke. Det "flyter" på bakken, samme hvor mye bakken beveger seg. Og karet står oppå, stødig som bare det. Hvis betongdekket eventuellt heller noen få grader, så kan det justeres med justerbar ramme/ben på karet etterpå. Å kaste dette var bare tull, spør du meg.

Hade han brukt vanlig glass og silikon, og limt det på vanlig/riktig måte, så hadde dette fungert/blitt helt tett. Garantert!
Som sagt vet jeg ikke om Tec7 holder tett, men den holder fast. Har hatt bakrunn som fløyt opp, selv etter den hadde tørket i 24 timer - Tec7 gir jeg 4 timer - så er det å fylle vann. Den siste bakrunnen som jeg har arbeidet med nå - limte jeg i går. Vannet var inne før jeg sovna. Brukte foresten Jacko Foam som jeg ble anbefalt her i forumet.


[External Image]

Her montert
Jøss, den der var jo stilig da. Dette blir fint. Jo tec7 er sikkert bra. Men jeg må gjerne teste ting først. Det blir lansert så mange flotte vindunder midler. Men når det kommer til stykket, så er det så som så med det. Tec7 egner seg sikkert til en bråte med ting. Men jeg vil ikke ha det på glasset mitt. En av grunnene er fargen. Det andre er usikkerheten om det.

Jeg får lage meg en sånn bakgrunn jeg og. Det pynter opp. Og da får vi prøve tec7
rep
mitt 6 kantet akvarim lekker i svarte listen.kan jeg tette den med noe?ser ut som glasset har skalet av.trykker på det svarte,den er myk ellers er den hard på de andre 5 kantene!
For å tette akvariet ville jeg brukt sort silikon, noe som er vel utprøvd.
Jeg brukte Trans7 fra samme produsent i min 530 liter, det var nå hvertfall tett under testfyllingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap