Byggskum: Giftig?

Jeg vil lage kunstige steiner til malawi-karet og lurer på om det er en type ekspanderende bygg-skum som kan brukes. Jeg liker den formen skummet får når man slipper ut en liten dært, bare, og lar det herde.
Noen som vet om en type? Helst litt vanlig, da utvalget er dårlig her jeg bor.
Det ville jeg styrt langt unna! Antar at det er giftigere for fisk enn det er for mennesker, og jeg har hørt at det ikke er særlig helsebringende for oss mennesker...
Dessuten tror jeg du vil slite med å holde det på bunnen. Det vil nok flyte i vannskorpa istedet... ;P
Alt går ann å limes til bunnglasset elle noe tungt som holder det nede.
Shiramor, se om du finner ut hvilke skum/foam de store produsentene av Back to nature, Pangea, Juwel, osv. bruker til å lage sine bakgrunner av, da er vi på vei til å kunne lage vår egen innredning, forhåpentlig til en langt billigere penge enn hva de koster oss ferdig produsert.
Har sett på en rekke datablader for ulike produsenter av fugeskum, og felles for alle er at disse er meget helseskadelige.
Skal en bruke slikt, må det forsegles med mange strøk giftfri epoxy, for å låse inne svineriet som vil kverke våre våte venner.

I tillegg har man utfordringen med at dette er ett materiale som er meget gassholdig, og derfor flyter som ei kork.
Husker ikke vekta på 1L ekspanert skum, men det er ikke mange gramene.
Dvs at du fort må passere ett kilo "anker" pr liter skum, og da kan du likegodt bruke vanlig gråstein
Har ingen forutsetning for å hjelpe deg med hva dette skummet vil gjøre i et akvarie, men på bildene ser du resultatet av hvordan hunden vår Viktor ble seende ut etter at han kom i nærkontakt med fugeskum... Sånn går det når man er en nyskjerrigper og skal stikke nesa borti alt mulig!

Øverste bilde er han sitt vanlige jeg med rett snute, på de to nederste ser det ut som om han har kusma. Han fikk en alvorlig allergisk reaksjon, nesa ble et eneste stort åpent infisert sår, og han måtte rett til veterinær og få kortisonsprøyte.

Jeg ville i alle fall aldri turd å bruke dette i akvariet mitt!
Jeg tror Snoopie må ha fått sin dose med fugeskum, for hunden din minnet jammen om ham
Uff da, stakkars hund.
Trodde det var gass og uherdet skum som det advares mot, og klimagasser kommer jeg på no. Men her er en link til en som bruker PU-skum (hva det er for no`) til bakgrunn:
Bakgrunn
Planen var å lage passelig store kuler og så hule dem ut, altså ta ut det meste av skummet. Etterpå kunne dem males, eller dekkes med silikon og sand. Eller la de være lyse for algetilvekst.
Så kunne de ligge innimellom naturlige steiner, eller limes sammen.
Så for meg muligheten til å ha et PVC-rør inni også, som tunnel.
Men nå har jeg vært i garasjen og eksperimentert litt med andre remedier. Tror det blir både bra og billig. I tilfelle så skal jeg komme med info senere.
Du har rett, Aggi, må være derfor Snoopie har så hoven snute. Evt. at han har en eller annen allergi, det Viktor fikk var nok en slags allergisk reaksjon...

Shiramor: Bakgrunnen du linket til var kjempeflott! Gleder meg til å se hva du ender opp med å gjøre!
Jeg leste gjennom den linken om dansken som bygde den bakgrunnen.
Da artikkelen ble skrevet hadde han tydeligvis enda ikke prøvd akvariet med fisk i... Og da ville ikke jeg tatt oppskriften hans for god fisk, for å si det sånn!

De materialene han brukte, fliselim og fugeskum og gud vet hva, hadde han åpenbart bare klattet på uten tanke for om det avga giftstoffer i vannet. Han skriver om at det måtte tappes og fylles 6 ganger før vannet sluttet å farges hvitt.... og da ble han så glad. Skulle det liksom være bra da, når man ikke kan se det lenger? Jeg er slett ikke sikker på at vannet ikke er giftig selv om det ikke er SYNLIG lenger!

Hele artikkelen var jo fin som inspirasjon, men jeg ville nok aldri brukt det han skriver om.

Det er nok bedre å f.eks. lage seg en støpeform, støpt over ekte stein, og så lage bakgrunnen av noe som tåler vann ved å enten pensle det på lagvis i støpeformen eller tømme det i for senere herding. Glassfiber hadde vært noe, kanskje, men det er vel ikke noe alle og enhver får tak på? (aner ikke)
mona o
...Det er nok bedre å f.eks. lage seg en støpeform, støpt over ekte stein, og så lage bakgrunnen av noe som tåler vann ved å enten pensle det på lagvis i støpeformen eller tømme det i for senere herding. Glassfiber hadde vært noe, kanskje, men det er vel ikke noe alle og enhver får tak på? (aner ikke)
Rimelig og grei glassfiber har Biltema De har glassfiberremser, glassfibermatte/vev og polyester til støpingen. Polyesteren fås i flere kvanta og må blandes med herder for å "tørke". Skal det støpes oppå steiner eller røtter bør disse dekkes av en voks som også fåes på Biltema. Husker ikke hva voksen heter i farten, men den sørger for at støpen slipper etter herding, slik at man unngår å støpe fast glassfiberen.

Etter støping og renskjæring slik at det passer i karet, må bakgrunnen grunnes med epoksy og males med farge. Malingen må dekkes av epoksy på toppen igjen. Dette for å unngå utslipp av farlige stoffer i vannet.

Alt i alt er det en skikkelig grapsejobb, men resultatet kan bli bra
Kunstige steiner
Hans Martin Stølen
Alt i alt er det en skikkelig grapsejobb, men resultatet kan bli bra:)

Ja, men det er jo halve morroa Bare det ikke blir for dyrt. Jeg overtar et kar på 375 liter til helga og klarer ikke å bare sitte å se på TV / PC mens jeg venter.
Jeg så en artikkel på en engelskspråklig side (jeg finner den ikke igjen), om en som laget kunstige steiner ved å smøre et middel (epoxy?) på isoporkuler i forskjellige størrelser / former. Innimellom lagene la han på farger. Når "skallet" ble tykt nok og herdet så tok han ut isoporen gjennom et hull i bunnen, og på denne måten kunne han lage en gedigen steinrøys, med ekstra gjemmeplasser inni disse kulene.
Så ganske naturlig ut også. Bedre alternativ enn byggskum og hovne hunder, ihvertfall

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap