Akrylglassakvarie?

Spekkulerer litt på muligheten for å lage et akvarium i akryl. Ser for meg et kar på omtrent (lxhxd) 200x150x50cm. Litt underlig dimensjoner kanskje. Men vurdere det som et artskar for Leopoldi. Og da ønsker jeg plass for stiming, uten at det tar hele rommet.
Noen som har erfaring på dette området?
Tar imot alle tips og råd jeg kan få!
Joda, enig i at det var litt sære mål :p
Jeg vil tro at du her må til med ganske kraftig sirkulasjon oppover for å få O2 inn i vannet, evt bruke meget kraftige luftepumper (du vet sikkert at de pinglene som selges i vanlige butikker ikke vil kunne trykke ut en boble så dypt).

Problemet med acryl, eller plexi som noen kaller det, er å lime dette. Jeg har gjort utallige forsøk, men blir like oppgitt hver gang.
De eneste limtypene jeg får til å fungere skikkelig, er så giftige at jeg ikke engang tenker tanken om å bruke disse til akvaristisk formål (der var også det gjort... :p).
I tillegg er acryl ett materiale som krever tykkere dimensjoner for å ikke se ut som en herpa fotball når vannet fylles i.

Uten at jeg har regnet på det, vil jeg tro at du må opp ett stykke over 60mm tykkelse for at det skal holde mål.
Bare med vanlig glass, må en over 40mm for å ha en sikkerhetsfaktor på tett oppunder 3,8.
Dette er egentlig utfordringen uansett hva en lager det av, når høyden blir såpass heftig som dette.

Må nesten spørre: hvordan skal du komme til å jobbe i ett kar som er 150 høyt? Henge etter føttene fra taket høres ganske nødvendig ut, i alle fall for min del :s

Men ett absolutt spennende prosjekt, det høres det ut til å være!
Jøss da. Mange spørsmål som kommer frem. Men det finnes da svar på det meste. For det første: Liming; tenker å bruke svart cyanoacrylate. Giftig som bare juling, men faktisk ufarlig når den er herdet. Limflatene primes med heptan for å være sikker på full gjennomherding.
I tillegg vurderer jeg å lage en ramme i underkant og overkant av 40x40x3mm rustfritt 316 stål, med gjennomgående skruer i akrylet.

MEN med tanke på tykkelsen i glasset, vurderer jeg ganske enkelt å lage en tank i 3 eller 4 mm rustfritt, med akrylfront. Da med glasset montert fra innsiden slik at vanntrykket tetter karet.

Når det kommer til arbeid i karet, finnes det da mye fint med forlengelsesskaft. Faren for O2 mangel kan jo elimineres med å tilsette oksygen fra bunnen. (hjemmelaget diffusor med gass fra tank).
Eventuelt lage en undersrøm med utblås og innsug langs bunn, med åpen filterering/diffusjon over karet.
Lexan
Bruk heller Lexan(Polykarbonat). Det er mye sterkere enn plexiglass. Det lar seg også bøye uten varme. Men hva lim som virker på det, har jeg ikke greie på. Vi bruker en del lagde(limte) produkter av det på jobben, og det limet sitter. Lexan er også meget klart. Plexiglass sprekker, der Lexan holder. Vi bruker Lexan, der utstyr er meget utsatt for vandalisme. Og det tåler det/får stå i fred. Tror nok Lexan vil tåle ganske så stort vanntrykk også. Men riper er jo et problem igjen.
Jeg tror ripene i akrylglass ville bli veldig skjemmende etterhvert. Det er ulempen med å bruke det materialet til akvarier, de blir stygge. Hadde det ikke vært for dette, ville nok akrylglass vært mye mere brukt for å lage akvarier som ikke var så blytunge som glass er.

Tenk deg irritasjonen din, du har laget akvariet, alt er klappet og klart, du innreder det og underveis mens du jobber....ooops! Der dro du en saftig ripe oppover halve fronten på det... Det er så fort gjort å ha uhell.
Sparer da folien tilslutt! Men kjenner til problemstillinga. bygde åpne førerplasser til skjærgårdsjeeper en gang. Og du verden så irriterende det var når vi fant ripe i pleksiglasset når alt var på plass.
Det skjønner jeg, men du vet sikkert at etterhvert som karet har stått i drift en stund vil det komme riper...uansett hvor forsiktig man er.
Det er vanskeligere å få riper i glass, men de kommer gjerne der også... som oftest uten at man har den fjerneste anelse om hvordan de kom dit eller hvordan det kunne skje. Og med akryl, så vil de sannsynligvis komme oftere og flere.

Mener ikke å frata deg moroa ved å lage et kar selv av dette materialet altså
Det er vel grunnen til at jeg ikke kjøper ny bil...Du aner aldri hvor de første ripene kommer fra.
Uansett var ikke tanken på å bruke akryl basert så mye på vekta, mest på muligheten for å skru glasset fast i flensen med gjennomgående skruer. Blir mye enklere slik. Og mye enklere å skifte det om det skulle bli nødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap