Innvendig bakgrunn

Inaktiv bruker
Har laget meg innvendig bakgrunn til karet mitt på 61 l etter oppskrift jeg fant her på forumet. Lagde den av isopor som jeg skar ut, varmebehandlet, slammet og malte med akrylmaling. Etter å ha ventet noen mnd (selger hadde glemt å sende bestilling...) har jeg nå fått rescon mapecoat DV som jeg tenkte å klæsje på tilslutt. Og i den sammenheng har jeg noen spørsmål
- Skal den has på i to strøk, slik som jeg får inntrykk av når jeg leser brukanvisningen?
- På oppskriften ser jeg at forfatteren avslutter etterrbehandlingen av bakgrunnen med å la den stå ute i 2 døgn med hageslangen oppi slik at det hele tiden ble nytt vann oppi...dette har ikke jeg anledning til! Holder det at jeg har den i kaldt vann som jeg bytter så mange ganger jeg har anledning til i stedet? eller finnes det en annen løsning?
Jeg tror nok det skulle fungere vel så bra. Poenget er vel å tynne ut eventuelle rester av "muffens", men å stå under rennende vann er ikke et must. Har du dekket over akrylmalingen så nøye som du burde med topplaget, skulle den være isolert og ikke noe farlig.

La bare bakgrunnen ligge noe lenger enn de to oppgitte døgnene, siden du ikke har den i rennende vann men belager deg på vannskift.

Inaktiv bruker
Takk, det var akkurat det svaret jeg håpte på
Man bør bruke to strøk eller mer for å være sikker på at alle porer er tettet.
Mapecoat er langt fra så giftig at jeg ville begynt å bløtlegge denne over flere døgn med rennende vann.
Det skal holde i massevis å ta hyppige vannbytter de første to ukene, helst uten at det er noe levende i karet.

På armaturer jeg lager, monteres disse en ukes tid etter at de er forselga. De vaskes da enkelt og greit med en fuktet klut.
Ikke noe mer stress enn dette, og det er ingen som klager her i gården over epoxy-forgiftning
Riktignok er det mindre kontakt med vannet i et armatur, men også dette blir vått, og vannet ender tilbake i karet
Inaktiv bruker
Hmm, da får jeg vel ta et strøk til tenker jeg...merker sånn i ettertid at det ikke har vært et lønnsomt prosjekt dette her. Iallefall ikke når man lager til et såpass lite kar. Men samtidig har det jo vært veldig morro da, og tror ikke resultatet kommer til å bli så verst
Måten det gjerne lønner seg på, er med at en får noe som er helt etter egen smak
Ikke alt kan måles i kroner&øre
Inaktiv bruker
Når jeg går inn på rescon mapei sin produktbeskrivelse av mapecoat DV ser jeg at jeg har kløna det til litt...jeg tok jo det første strøket på lørdag, og først i dag ser jeg at det andre strøket burde ha vært tatt max 18 timer senere:-/ Skal jeg da gjør slik som det står i oppskriften; mattslipe med sandpapir og tørke over med rødsprit eller tynner, før jeg tar neste strøk? Blir kanskje ikke så lett siden overflaten ikke akkurat er helt flat og glatt...*oppgitt sukk*
For å få 2. strøk til å sitte, må du nok matte ned flaten slik det er beskrevet i bruksanvisningen.
Dette er vel neppe det enkleste om bakgrunnen har masser av konturer, men er likevel absolutt verdt å forsøke å få til

Det en risikerer dersom en bare maler rett på en herdet epoxyflate, er at strøk 2 rett å slett ikke sitter.
Har selv testet hvor dårlig den sitter, og dro da av 2. strøk i ett stykke.
Inaktiv bruker
Jess, da er det vel bare å kaste seg i det når jeg får tid...:-P Tusen takk for hjelpen
Inaktiv bruker
Ødelagt bakgrunn...
Jupp, da var karet tømt og gjort rent, silikon og annet utstyr klart, og bakgrunnen har vært til "vanning" i en uke. Eneste som gjensto var å la bakgrunnen tørke før jeg skulle silikonere den fast. Da ser jeg plutselig at det har kommet små hull i den, noen få steder litt større hull som går helt ned til isoporen (opptil 5 mm store), men først og fremst er det fullt av knøttsmå hull som går ned til husfixen. Det ser rett og slett ut som om det har vært bobler i epoxyen som etterhvert har flasset av. Jeg må nok nå innse at slaget er tapt når det gjelder akkurat DEN bakgrunnen:-\
Tror aldri jeg har vært så frustrert hele mitt liv!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap