- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hule / bakgrunn laget av stein.
Hule / bakgrunn laget av stein.
Jeg ville ikke bruke masse penger på kjøpt bakgrunn, og måtte vente i flere uker på filtermodulen jeg hadde bestilt til karet. I mellomtiden måtte jeg jo finne på noe å gjøre.
Fant ut at jeg skulle lage et par huler til ciklidene, og den ene skulle:
- virke som en naturlig stein-bakgrunn og samtidig være billig
- ha en ”hylle” til de fiskene som vil leke litt opp i klippene
- ha sand inni
- ha skifer i bunnen så ciklidene ikke skulle grave seg ned i isoporen.
Til dette har jeg brukt en flat naturstein, tre skiferbiter, akvarie-silikon, en liten bit sitteunderlag og vinkelsliper med diamantblad (kr. 280,-)
Bakruta er svartmalt.
Slik ble første utkast:
Bilde 1: Jeg fant en stein som passet (flat og med rett bunn).
Kappet til tre stk. firkantige skiferbiter i passende størrelse. Så saget jeg et rett spor på baksiden av steinen der ”taket” blir. Hadde silikon i sporet og satte inn taksteinen.
B.2: Limte sammen resten. Steinen og bakveggen skal stå oppå skiferen som blir bunn.
Taksteinen skal limes oppå bakveggen.
Slik ser hula ut ferdig satt sammen. Her kan fiskene leke både inni og oppå hula.
B. 3: Som alternativ kan en annen naturstein settes oppå ”taket” for å gi mer inntrykk av steinbakgrunn.
Fortsettelse følger....
Fant ut at jeg skulle lage et par huler til ciklidene, og den ene skulle:
- virke som en naturlig stein-bakgrunn og samtidig være billig
- ha en ”hylle” til de fiskene som vil leke litt opp i klippene
- ha sand inni
- ha skifer i bunnen så ciklidene ikke skulle grave seg ned i isoporen.
Til dette har jeg brukt en flat naturstein, tre skiferbiter, akvarie-silikon, en liten bit sitteunderlag og vinkelsliper med diamantblad (kr. 280,-)
Bakruta er svartmalt.
Slik ble første utkast:
Bilde 1: Jeg fant en stein som passet (flat og med rett bunn).
Kappet til tre stk. firkantige skiferbiter i passende størrelse. Så saget jeg et rett spor på baksiden av steinen der ”taket” blir. Hadde silikon i sporet og satte inn taksteinen.
B.2: Limte sammen resten. Steinen og bakveggen skal stå oppå skiferen som blir bunn.
Taksteinen skal limes oppå bakveggen.
Slik ser hula ut ferdig satt sammen. Her kan fiskene leke både inni og oppå hula.
B. 3: Som alternativ kan en annen naturstein settes oppå ”taket” for å gi mer inntrykk av steinbakgrunn.
Fortsettelse følger....
Postet 18.01.08 kl 19:07
Endret: 18.01.08 kl 19:09
B. 4: Disse steinene passer ikke så godt sammen utseendemessig, men viser her prinsippet ang. høyere steinbakgrunn.
B. 5: Slik blir hula etter at den er satt inntil bakruta i karet. Festet en bit liggeunderlag bak for sikkerhets skyld. Hula er satt rett på isoporen, og så har jeg fylt sand i karet etterpå. Også 3-4 cm inni og litt oppå hula.
Hvis man ikke vil se inni hula fra sideglasset kan man f.eks sette en plante foran, eller en rot eller mer stein.
B. 6: Slik ble resultatet sett forfra. Dekker jo ikke mye av bakgrunnen, men jeg synes at det ble ganske naturlig preg lell.
Den første fisken jeg slapp i karet gjemte seg der i løpet av noen minutter.
B. 5: Slik blir hula etter at den er satt inntil bakruta i karet. Festet en bit liggeunderlag bak for sikkerhets skyld. Hula er satt rett på isoporen, og så har jeg fylt sand i karet etterpå. Også 3-4 cm inni og litt oppå hula.
Hvis man ikke vil se inni hula fra sideglasset kan man f.eks sette en plante foran, eller en rot eller mer stein.
B. 6: Slik ble resultatet sett forfra. Dekker jo ikke mye av bakgrunnen, men jeg synes at det ble ganske naturlig preg lell.
Den første fisken jeg slapp i karet gjemte seg der i løpet av noen minutter.
Postet 18.01.08 kl 19:09
Postet 18.01.08 kl 20:16
Endret: 18.01.08 kl 20:17
Postet 28.01.08 kl 17:50
Endret: 28.01.08 kl 17:50
Tom tankDen likte jeg. En morsom sak. Da er det bare å holde øynene opp for flate steiner. Grei løsning. Fint kar!!
Takk, det var hyggelig
Se etter stein, ja; Jeg jobber utendørs og det ble en besettelse i 2 - 3 uker å se etter akvariesteiner i veigrøfter, skråninger o.l. Nå har jeg lager av stein både på jobb og hjemme. Ser uante muligheter, hadde man bare hatt flere kar...
Postet 30.01.08 kl 19:13