Lyskasse til 530liter.

Nå har jeg kommet godt i gang med lyskassen til 530litern min. Ramme og lokk er sagd og freset til, av hobbyplate. Før jeg skal feste armatur, og alu-lister så må jeg jo behandle med noe.

Har lest forskjellig, og lurer på om jeg kan bruke Polyester? Sånn som man bruker sammens med glassfiber. Den fester på tre, og blir steinhard. Mange som bygger akvarium med slikt. Men vet ikke helt om det avgir noe? Det er jo eventuelt litt kondensvann som vil feste seg å dryppe ned i akvariet.

http://www.biltema.no/ art.nr. 36-075

Sitat:

Polyester
Armeres med glassfibervev. For reparasjon av store hull i bilens karosseri, campingvogn, plastbåter, svømmebasseng etc. Ekstremt god klebeevne. Fester seg på metall, tre, betong m.m. Meget motstandsdyktig mot vibrasjoner. Blandes med 2 % herder. Stivner etter ca. 30 min ved romtemperatur. OBS! Leveres uten herder.
Fikser linken din her: Biltema Polyester

Når dette har fått herdet skikkelig vil det nok ikkje være skadelig, men hvor lang tid det bør gå før dette er skikklig herdet vet jeg faktisk ikke.
30 minutter

Neida, blir vel 3-4 dager før jeg får tatt det i bruk. Skal jo males på utsiden når det er ferdig.

Det må jo være en billig og slitesterk løsning ? Fukt i treværk er jo ikke så bra.
Espen
30 minutter :D Neida, blir vel 3-4 dager før jeg får tatt det i bruk. Skal jo males på utsiden når det er ferdig. Det må jo være en billig og slitesterk løsning ? Fukt i treværk er jo ikke så bra.

Dersom jeg skal lage meg en lystopp selv, så kommer jeg til å gjøre det samme som deg Espen. Jeg tror nok dette er en meget god løsning!
Inaktiv bruker
hadde vert morro og sett bilder

Sitter selv og vurderer og bygge lyskasse til min 720 liter, har alt av lys, men mangler selve kassa:P
Det er ganske lik dette: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1705
Jeg har brukt 18mm hobbyplate.

Armaturløsningen er likedan.

Til lokk har jeg også 18mm hobbyplate. Det er frest av på kantene slik at den går 9mm ned i rammen. Det er fôrluke i den. Men for vedlikehold og stell i karet må hele plata løftes av. Det ser jeg ikke mørkt på, for det er supert med god plass når man skal romstere

Har malt den i dag, og skal male et strøk i morgen. Så skal ta noen flere bilder når den er ferdig.

Bilde nr. 1 Justerer "ramma" etter lokket og monterer avstivere i hjørnene.

Bilde nr. 2 Pussing, etter polyester-rester. på kantene

Bilde nr. 3 Alu vinkel montert, med avstiver. Det er en i karet fra før, så den blir ikke noe i veien..
Jeg ville nok forselget denne polyesteren med noe en vet at ikke avgir farlige stoffer også etter herding.
Bedre føre var, lever i alle fall jeg etter
Jeg lurer på det selv.
Har tatt den i bruk nå. Men har en glippe på lokket. Det er ikke noe kondens som fester seg, men det kommer en stram lukt. Jeg ble redd for at løsemidler skulle bli trekt ned i vannet...

Jeg skal søke litt, men om noen gidder å skrive hva som er safe og rimelig å bruke så hadde jeg blitt glad

Så om det ikke gir seg om en dag eller to, så kan det vel sies at polyester er bortkastet.

Espen
Jeg skal søke litt, men om noen gidder å skrive hva som er safe og rimelig å bruke så hadde jeg blitt glad :)
Selv bruker jeg Mapecoat DV når jeg lager ting til karene, dette er en meget god epoxy som både sitter(enkelte som er giftfrie, skaller av), og ikke avgir noe tull.
Syntes prisen er forsvarlig, med tanke på kvaliteten
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap