- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Behandle baksiden av bakgrunn?
Behandle baksiden av bakgrunn?
Postet 27.01.08 kl 21:04
Endret: 27.01.08 kl 21:17
Postet 27.01.08 kl 21:20
Postet 27.01.08 kl 21:58
DSGTenkte å lage en bakgrunn av isopor men det jeg lurer på er om jeg må behandle baksiden av bakgrunnen med noe? Jeg skal ha filter/pumpe bak.
Det kommer helt ann på.
Det vanlige er gjerne å først skjære til/lime på og skjære til. Deretter forsegle med varmluftspistol, så gjerne smøre f.eks Cesco Husfix på.. Så male med acryle-maling, deretter forsegle alt sammen med noen strøk med epoxy (da epoxy beregnet for næringsmiddeltanker/drikkevannstanker)
Hvis deler av baksiden ikke kommer i kontakt med vann på grunn av f.eks forseglede kanter med akvariesilikon, så trengs den jo ikke behandles, men det anbefales likevel å smøre epoxy over det hele, rett og slett for å være på den sikre siden. Kjipt hvis fisk f-eks skulle stryke med fordi det er litt sirkulasjon bak. Dessuten trenger du ikke silikonere fast bakgrunnen til karet hvis du har epoxy rundt hele. Dette kan letteregjøre evt rengjøring.
Jeg ville smørt hele bakgrunnen fast med epoxy, både forsider, sider og bakside, deretter silikonert den fast i akvariet, slik at vann (og drit) ikke har mulighet til å snike seg inn bak/på siden/under bakgrunnen og ligge der og forgifte vannet...
Er der ren isopor uten noen verdens ting annet, så trengs den ikke forsegles.
Kan se noen bilder av et prosjekt jeg jobber med, men satt litt på vent her:
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1083205&highlight=christians
Postet 28.01.08 kl 23:22
Jeg har laget mange bakgrunner av isopor - de er kun malt med Lady akrylmaling uten noen form for forsegling. Set er heller ikke nødvedig med varmluftpistol, for malingen binder isoporen. Ikke en eneste har mistet noe farge el. ..dette tåler til og med tøff hehandlig av ancitrusen og skurebørsten.
Det jeg har erfart i etterhånd er at Jacofoam eller styrofoam er lettere og arbede med og trekker lang fra så mye vann. Fordelen med det er at det ikke fester seg alger i bakgrunnnen. Prisen for Jacofom/Styrofoam ligger på ca 70 kroner plata (120 x 70) - isopor koster ca 40 kroner.
Det jeg har erfart i etterhånd er at Jacofoam eller styrofoam er lettere og arbede med og trekker lang fra så mye vann. Fordelen med det er at det ikke fester seg alger i bakgrunnnen. Prisen for Jacofom/Styrofoam ligger på ca 70 kroner plata (120 x 70) - isopor koster ca 40 kroner.
Postet 28.01.08 kl 23:46
SolVardJeg har laget mange bakgrunner av isopor - de er kun malt med Lady akrylmaling uten noen form for forsegling. Set er heller ikke nødvedig med varmluftpistol, for malingen binder isoporen. Ikke en eneste har mistet noe farge el. ..dette tåler til og med tøff hehandlig av ancitrusen og skurebørsten. Det jeg har erfart i etterhånd er at Jacofoam eller styrofoam er lettere og arbede med og trekker lang fra så mye vann. Fordelen med det er at det ikke fester seg alger i bakgrunnnen. Prisen for Jacofom/Styrofoam ligger på ca 70 kroner plata (120 x 70) - isopor koster ca 40 kroner.
selges disse platene på f.eks byggmakker?
Postet 29.01.08 kl 00:05
Postet 29.01.08 kl 09:01