Ritus
Har sittet å lest litt her på forum så det jeg lurer på er om jeg har forstått dette riktig:
Hvis man finner en stein ute kan man teste den med et par dråper saltsyre / eddiksyre hvis den bruser kan den ikke brukes.
Steiner som glinser mye kan ikke brukes.
Rustrøde flekker på steinene kan føre til mye alger.
Man skal ripe steinen mot glass hvis det blir riper så er det en hard stein som kan brukes.
Isoporplater i bunn skal hvist være bra når man skal bruke stein men hvor tykk skal plata være ? Finner her på forum alt fra 10mm-3cm hva er best ?
Til sist varmebehandle isoporen skal den smelte helt sammen eller holder det bare å holde føneren over et par sekunder ?
Håper på svar
Høres bra ut dette her...
jeg bruker 10mm isoporplater som funker som bare det...
Varmebehandle isoporen har jeg aldri gjort. Den smelter fortere enn du aner og du kan fort smelte hull i den...
Ang steiner så pleier jeg å slå de mot hverandre.. smuldrer de opp, så bruker jeg de ikke.. blir det evt slått av flak, så er det ok. Har ikke noe glass å ripe de mot. Dette med eddiksyre eller saltsyre har jeg aldri tenkt på en gang. enda mindre brukt.. ......
Rustrøde steiner inneholder ofte mye jernmalm... Jern fører til algevekst, men kan også føre til plantevekst.. .Gjerne unngå de hvis du kan. Vanlig "gråstein" funker kjempebra!
Skrubb steinene, er ikke veldig nødvendig å koke de. Kommer litt ann på hvor du finner de...
Håper det var litt svar
-christian-