Hvordan lage automatisk vannbytte?

Er det noen som kan hjelpe med hvordan lage helautomatisk vannbytte?

Skal sette opp 3x128 litere i reol. Det er sluk og vannkran der reolen skal stå. Ønsker å lagge ett opplegg som fyller på ca. 12 liter i hvert kar pr. dag.

For å få ut vannet regner jeg med det å borre hull og lage ett avløp er det beste. Er det best å ha hullet i siden, eller i bunn? Tenker kanskje det er greiest å ha det høyt oppe på siden for å ungå for mye søl om det skulle bli en leksasje.

Og hva trenger jeg for å koble meg på vannkranen. regner med vanlig plastrør fra rørlegger vil funke. Og er det noen som har tips om ventiler/dyser som vil slippe ut ca. 12 liter vann pr. dag.

Alle tips og inspill tas imot med takk

Om dere har linker til sider med løsninge er det supert.
http://www.gardena.no/catalog/index.cfm?lang=no
Under slanger/vanningssystemer -> micro-drip system har de en dyse er regulerbar fra 0 - 50 l/t.

Hvis du skal borre må underkant av hullet være like høyt som ønsket vannnivå. Hvis det skal borres i bunnen må det monters ett rør fra bunnen og opp og dette kompliserer det hele en del samtidig med at en eventuell feil gjør at fiskene blir liggende på land. For sikkerhets skyld er det lurt å borre to hull tilfelle det ene blir tettet av blader el.
Tilfeldig bekjentskap
© Gry Pedersen
Reklame for plussmedlemskap