- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Akvariesilikon?
Akvariesilikon?
Postet 27.03.08 kl 07:26
Endret: 27.03.08 kl 08:24
Akvariesilikon får du kjøpe hos Class Ohlsson og hva mer kan du lese her på linken: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1811,1822
Postet 27.03.08 kl 07:44
Har kjøpt min silikon på Jernia. Mange store byggvareforretninger har sikkert også det inne, bare pass på at silikonen er merket med et bilde av akvarier, eller heter noe med "akvariesilikon". Ikke alle silikoner egner seg, men det har du sikkert fått med deg. Ellers trenger du aceton, dette får du på apotek, mulig byggvarebutikker har sånt i større pakninger, det er jeg ikke helt sikker på. Aceton trenger du for å rengjøre glasset skikkelig, slik at silikonet fester seg. Ett lite fingeravtrykk er nok til at du får et akvarie som lekker.. Ut over det, en god plan, riktig tykkelse på glasset og litt tålmodighet, så burde du komme i mål.
Postet 27.03.08 kl 07:45
=)
Takk for alle svarene =)
Postet 27.03.08 kl 07:47
Det kommer an på hva du skal bruke den til. Hvis du skal reparere eller lime sammen akvarium trenger du akvariesilikon. Hvis du skal reparere noe som ikke har stort trykk på seg kan du bruke vanlig silikon.
Vi spurte nemlig i dyrebutikken (en butikk der de faktisk vet hva de snakker om) om han hadde akvariesilikon, og han sa at det hadde han ikke, men han skulle vise oss hva han brukte i sine kar, og tok fram en tube med vanlig silikon, av samme sort som typen allerede hadde liggende hjemme.
Vi brukte den til å reparere en del av pynten som hadde brukket av, lot det tørke i 36 timer, og puttet oppi karet. Ingen problemer.
Edit: oops du sa visst hva du skulle bruke det til..
Vi spurte nemlig i dyrebutikken (en butikk der de faktisk vet hva de snakker om) om han hadde akvariesilikon, og han sa at det hadde han ikke, men han skulle vise oss hva han brukte i sine kar, og tok fram en tube med vanlig silikon, av samme sort som typen allerede hadde liggende hjemme.
Vi brukte den til å reparere en del av pynten som hadde brukket av, lot det tørke i 36 timer, og puttet oppi karet. Ingen problemer.
Edit: oops du sa visst hva du skulle bruke det til..
Postet 27.03.08 kl 08:05
Endret: 27.03.08 kl 08:06
=)
hehe nei men jeg tenkte også på og lage lekshuler =)
Postet 27.03.08 kl 08:08
Jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke silicon en ikke kjenner egenskapene til.
De aller fleste eddikkbasserte silicontyper som er i handel (disse er best på glass), inneholder sopp og algedrepere. Dette er giftige saker, som i akvariet vil kunne resultere i massedød.
Personlig mener jeg at en har to valg;
Enten bruke det som er beregnet for akva-bruk, eller så kontakter man de ulike produsentene for å høre hva de har i sine produkter, og om de har noe som kan egne seg til vårt formål.
Jeg hadde stolt nøyaktig like mye på mange selgere i malerforretninger, som jeg stoler på mange ansatte i enkelte butikker. Altså tatt "rådene" for god lutefisk, og skjekka opp i det hele selv.
De aller fleste eddikkbasserte silicontyper som er i handel (disse er best på glass), inneholder sopp og algedrepere. Dette er giftige saker, som i akvariet vil kunne resultere i massedød.
Personlig mener jeg at en har to valg;
Enten bruke det som er beregnet for akva-bruk, eller så kontakter man de ulike produsentene for å høre hva de har i sine produkter, og om de har noe som kan egne seg til vårt formål.
Jeg hadde stolt nøyaktig like mye på mange selgere i malerforretninger, som jeg stoler på mange ansatte i enkelte butikker. Altså tatt "rådene" for god lutefisk, og skjekka opp i det hele selv.
Postet 28.03.08 kl 18:10