Hjørnefilter

Jeg har sett lyset, glem alt som har med kirker og prester å gjøre, men lyset som oppstår når en løsning inntreffer i en ellers teflonbelagt hjerne.

Jeg har en 530 liter stående, desverre har diverse uforutsette utgifter utsatt dette prosjektet på ubestemt tid. Litersyken river og røsker, og situasjonen begynner å bli ganske uholdbar.

Den optimale oppstart vil være med en Eheim 2080, 300W kolbe fra Jager, og T5 belysning. Revidert husbudsjett sier nei med kraftig rød skrift og dobble linjer under nei.

Men så tenkte jeg at kanskje jeg kan lage ett hjørnefilter: Hjørnefilter på tysk Min tysk er like god som Solbergs engelsk, så det som står skrevet sier meg niks og nada.

Men er det mulig å lage ett hjørnefilter til 530 liter, jeg har ett powerhead på 1000 liter/t. Og noen kraftig belastning i begynnelsen blir det uansett ikke. Jeg vil bare få karret i stua og få det fyllt.
Belysningen blir i første omgang 2x54W T8, ikke all verden men det er da lys.
Jagerkolben kan jeg kjøpe inn når jeg skal kjøpe inn blåfilteret.

Er dette en løsning som kan fungere til jeg får opp kapasiteten på sparekontoen?
Det må da gå fint an det. Jeg har laget et til et 200 liter en gang og det skal ikke være noe i veien for å ha dette i større kar. Kanskje ett i hvert hjørne bak i karet? Nesten evigvarende filtrering da Her er hvordan jeg gjorde det i 63 liter.

Det var faktisk din artikkel Bjarne som satte meg på sporet, eneste jeg kvier meg for er glasslistene, så det blir nok en pvc løsning.

Kom jo plutselig på at jeg har ett pumpehode til liggende som jeg tok ut av 180 literen. 600 L/t. Da har jeg jo plutselig 1600 L/T og da er jeg jo oppi 3X vannvolumet

Jeg må ut å shoppe...
Blåfilter er tydeligvis ikke vanlig hyllevare.

Hva slags tykkelse vil det være forsvarlig å bruke her, 5cm, 10 cm? Regner med 20 ppi er det jeg skal ha?
Ronny Olsen
Blåfilter er tydeligvis ikke vanlig hyllevare. Hva slags tykkelse vil det være forsvarlig å bruke her, 5cm, 10 cm? Regner med 20 ppi er det jeg skal ha?

Jeg bruker 10 PPI som også er den vanlig som de fleste bruker, 20 PPI er for fine. Hvor sterkt skal du ha i sirkulasjonspumpe avhenger av hva slags fisk du skal ha i karet. 3 ganger volum holder til vanlig selskapsfisker. Skal du ha Malawi eller Tanganyika bør styrken betydelig opp. Jeg har nå 2500 L/T i 375L kar, 6-7 ganger kars volum og bruker bare hjørnefilter. Altså ingen ekstra utvendig filter. Skal bare nevne at jeg har fin sand i bunnsubstrat, enda finere enn Biltema sand.

Jeg selger både glasslister, blåfilter og pumper til hjørnefilter. Hva for seg eller som pakkeløsning. Send meg en privat epost hvis du vil ha.
Dette blir ett selskapskarr i første omgang tenker jeg. Filteret er kun tenkt som en midleritidig løsning til jeg får slått kloa i 2080`n
Hjørnefilter er enten noe en elsker, eller hater.
Selv har jeg valgt bort løsningen i samtlige kar, på grunn av etter min mening for snau overflate til bakteriene.
Dersom en ser for seg en plate på 50*50*10cm med 10ppi her, får en ca 100m2 til bakteriene å boltre seg på.
Dette er jo mindre enn hva en får med en kvart liter ehfisubstrat, så en bør jo være forsiktig med belastningen.
Som ett mekanisk filter er det deromot genialt. Skulle jeg selv hatt noe slik, var det kun for å ha utelukkende biologisk filtrering i utvendige tønner.

Siden det dreier seg om en midlertidig løsning, kan du jo nesten like godt kjøpe det billigste utvendige filteret du kommer over, og selge denne når du får råd til noe som duger på sikt.
Men jeg vet jo ikke hvor dårlig det står til med kronasjen for din del Vet jo bare hvordan min egen konto ser ut; mindre staselig :o
En uoffisiell engelsk oversettelse:
Hamburg Mattenfilter
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap