- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hjelp til akvariebord.
Hjelp til akvariebord.
Hei hei!!
Jeg lurte på om det er noen som kan komme med noen tips til hvordan jeg kan bygge mitt eget akvariebord til et 120 liters akvariebord til en billig penge? Jeg har lite peiling når det kommer til snekring, så jeg setter pris på framgangsmåte... Jeg vet at det må ta hensyn til vekt og høyde (ønsker ca 70cm høyt) så hjep meg gjerne med matrialvalg og hvordan dette kan settes sammen. Ønsket er også å ha skap med dører i dette bordet..
Håper det er noen som kan hjelpe meg...
Jeg lurte på om det er noen som kan komme med noen tips til hvordan jeg kan bygge mitt eget akvariebord til et 120 liters akvariebord til en billig penge? Jeg har lite peiling når det kommer til snekring, så jeg setter pris på framgangsmåte... Jeg vet at det må ta hensyn til vekt og høyde (ønsker ca 70cm høyt) så hjep meg gjerne med matrialvalg og hvordan dette kan settes sammen. Ønsket er også å ha skap med dører i dette bordet..
Håper det er noen som kan hjelpe meg...
Postet 29.03.08 kl 00:04
Mulig du allerede har vært innom dem, men tipser om at du finner en del opplysninger som kan være til hjelp i disse artiklene
Postet 29.03.08 kl 00:14
Postet 29.03.08 kl 00:24
cateJa, jeg har vært inne å tatt en titt...:) Hvis jeg har forstått det rett burde jag begynne med å lage en ramme... :) Men hvordan materiale burde jeg bruke for at det skal tåle vekten? Burde jeg sette inn "bærevegger"?
Hvis du går inn på denne siden, velger artikler i menyen til venstre, og finner artikkelen som heter "Underskap til 375 liter (DIY)", håper jeg at du finner mange gode tips. Jeg har også lest meg til at stolpene rammen bygges av (i artikkelen er de 35x70mm) tåler stor vekt ovenfra, men tåler vridning svært dårlg. Derfor er selve rammen det aller viktigste ved byggingen. Dersom du ikke er erfaren med å snekre, vil jeg sterkt anbefale deg å sørge for å få assistanse - eller i alle fall en kontroll når du selv er fornøyd - av noen som er mer dreven i snekring med akkurat rammen, og så kan du sørge for det øvrige selv.
Ønsker deg lykke til!
Postet 29.03.08 kl 01:25
Surreal Dent[QUOTE=cate]Ja, jeg har vært inne å tatt en titt...:) Hvis jeg har forstått det rett burde jag begynne med å lage en ramme... :) Men hvordan materiale burde jeg bruke for at det skal tåle vekten? Burde jeg sette inn "bærevegger"?
Hvis du går inn på denne siden, velger artikler i menyen til venstre, og finner artikkelen som heter "Underskap til 375 liter (DIY)", håper jeg at du finner mange gode tips. Jeg har også lest meg til at stolpene rammen bygges av (i artikkelen er de 35x70mm) tåler stor vekt ovenfra, men tåler vridning svært dårlg. Derfor er selve rammen det aller viktigste ved byggingen. Dersom du ikke er erfaren med å snekre, vil jeg sterkt anbefale deg å sørge for å få assistanse - eller i alle fall en kontroll når du selv er fornøyd - av noen som er mer dreven i snekring med akkurat rammen, og så kan du sørge for det øvrige selv.
Ønsker deg lykke til!
Takk takk.. dette var utrolig fint og her var framgangsmåten veldig bra beskrevet... Ja, jeg må nok få noen med litt kunnskap til å hjelpe meg.. gleder meg til jeg kan begynne på dette prosjektet...
Postet 30.03.08 kl 01:33
Her er også et tips som burde være solid nok. Tåler fukt gjør det også.
Ps: Multiplader er det samme som porebetong.
Ps: Multiplader er det samme som porebetong.
Postet 30.03.08 kl 01:44