Bygge inn akvarium i veggen

Har begynt å spekulerer litt på om jeg kanskje skulle bygge inn 530`n i veggen.

[External Image]

Har ett rom ved siden av stuen som i utgangspunktet skulle fungere som spisestue. Men vi ser ikke helt nytten i å dedikere ett rom til noe som blir brukt kanskje 2-3 ganger i året. Samtidig har dette rommet utgangen til verandaen. Hele veggen mot verandaen er bare ett stort glassvindu, med ei stor skyvedør, og vi går i gjennom her når vi skal inn på kjøkkenet.

[External Image]

Er ikke i tvil om at det kan bli kjempefint i stuen, men baksiden er jeg mere i tvil om. Jeg skal ha bakgrunn i karet, så det blir ikke noe innsyn fra "spisestuen" Veggen er ca 2.20 lang, karet er 1.60

Veggen mellom disse 2 rommene er 25 cm tykk, så det vil være 30 cm av karet som vil stikke ut bak.

Noen kreative sjeler her som jeg kan hjelpe meg å tenke slik at innbyggingen får "koneaksept" på begge sider?

Rommet skal pusses opp med nye vegger og gulv, så jeg står ganske fritt til å snekre løs. Men byggeplanene må godkjennes av regjeringen.
Det går jo an å sitte opp en vegg på baksiden av karet med en luke som du gjør rent gjennom. Og evt luke nede slik at du kommer til pumpen(e).
Ellers kan du henge en skinne i taket, og henge opp et forheng/gardin med lodd nede så det blir stramt og fint. Det skal vi gjøre med vårt som vi har bygget inn i veggen. Fordelen her er jo at du kommer lett til når du skal gjøre rent.
Ligg ut bilder underveis

Lykke til!

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1017&thread_id=23198&sr=1&msr=1
Det var litt vanskelig å se av bildet hvor langt det er fra vinduet starter, til der veggen pr i dag er.

Selv ville jeg rett å slett vurdert å sette opp en lettvegg bak karet, slik at "spisestua" blir litt mindre.
Går ikke mange kronene med til noen plankebiter og ett par gipsplater.
Veggen setter en opp fortere enn svint, så det er jo ikke det mest krevende arbeidsstykket.

Om dette er uaktuelt, ville jeg selv dekket baksiden av karet med en tynn plate, gjerne limt til glasset.
Over karet, ville jeg laget hyller til krimskrams. Under, ville jeg rett å slett laget skap. Selv om ikke skapene blir spesielt dype, kan jeg jo støffe noe småtteri inn i disse.
Fra verandadøren til veggen er det stusselige 30 cm. Så jeg tenkte en skrå fra hjørnet og ut slik at jeg kommer ut 35-40 cm fra vegg. Jeg har jo i teorien plass til en 720 her, så jeg må tenke fremtid også

[External Image]

En lettvegg hadde vært det beste, men lar seg ikke gjøre, den vil blokke hele inngangspartiet til verandaen. Alt lar seg gjøre da men jeg tviler på at det vil ha den store WAF`n

[External Image]

Forslaget om forheng ble lunkent tatt i mot.

Jeg ser for meg en gedigen kasse, med luker og slikt, men å ha en slik kasse på denne plassen blir vel heller ikke tatt godt i mot.

Hmm, kanskje jeg må bare sette foten ned og si at dette rommet er mitt. så setter jeg opp en lettvegg slik at vi får en korridor til kjøkkenet i stedet, hadde egentlig løst veldig mange problemer, nært vaskerommet er det også.

[External Image]

Hva tror damene her på forumet, hadde dere akseptert dette? Egentlig er jo dere inhabile da, er jo snakk om ett akvarierom
Hei Ronny.
Takk for henvendelsen.
Mail med bilder av hvordan mitt innebygde akvariet ser ut i bak-kant, er på vei til deg.

Men som jeg nå ser av tråden din her, har vi ganske så ulike utgangspunkt. Jeg et knøttlite kjøkken - du en spisestue.
På vårt kjøkken foregår kun matlagning. Vi har dør imellom stue og kjøkken slik at gjester ikke behøver inn og se akvariets bak-kant.

Du har nok rett i dette med inhabile damer her på forumet. Er man akvarist, uannsett kjønn, ofrer man litt av rommets/rommenes skjønnhet for å få inn en flott undervannsverden. Man får mer enn man ofrer uannsett synes jeg.

mvh
Takk for bildene Lillian, kommer en mail senere med noen flere spørsmål.

Jeg har ingen problemer med å dra ned til Byggtorget og hente stav og smartpanel, legge på gulvbelegg og gjøre dette om til ett lite akvarierom. Da kan jeg etterhvert dra inn en reol også uten spørsmål om hvor jeg har tenkt å gjøre av denne. Selvfølgelig kan rommet benyttes til adgang til verandaen.

Hmm, tror jeg må tenke ut en strategi ovenfor regjeringen hvordan byggeplanene skal presenteres. Kan bli sabla bra dette her... Hun mister ett rom hun ikke vet hva hun skal bruke til uansett. Da er det jo bedre at det blir brukt til noe nyttig.
Aldri i verden om jeg hadde satt opp bakgrunn i et slikt rom. Ikke en gang i et kjøkken. Jeg ville ha plantade høyeste plantene midt i karet, og nytt synet fra begge sider.
Jeg tenkte også som Aggi, at jeg ville ha akvariet "åpent" fra alle kanter - det vil si fra begge rom akvariet stod i.
Men jeg ombestemte meg fort da dette i våre øyne, hos oss ikke ble pent. Vårt kjøkken var veldig lite fra før og ble jo jo nå enda mindre med et 720 liters akvarie plassert inn. Mine øyne fokuserte på kjøkkenbenken istendenfor akvariet når jeg satt på stua og så rett igjennom akvariet.
Men man har ulik smak. Og man har ulike muligheter i forhold til romløsninger.
Aller helst ville jeg hatt et lite rom i bakkant av akvariet - men det var ikke praktisk mulig i vårt hus uten omfattende og kostbare ombyggninger.
Og alle trådene dere ser på bildet - er ikke pent, men den eneste muligheten jeg har for å klare å håndtere lysarmaturet alene. Jeg synes det heldekkende lysarmaturet er så skjørt, og selv om jeg har lange armer, følte jeg at her trengtes blekksprutarmer for å løfte armaturet på en forsvalig måte.

Så må jeg nevne at akvariets bakvegger mot kjøkken - ikke er ferdig malt. Planen er jo da å legge farge utenpå som et nytt lag - med nogenlunde samme farge som det kjøkkenveggene har.

mvh
Jeg har sett "gjennomsiktige" kar mellom 2 rom på bilder, jeg synes ikke det er noe pent. Men det blir en smak og behag... Her blir det bakgrunn

En annen viktig faktor er at solyset står på stort sett hele dagen i dette rommet, så hvis jeg ikke har en bakgrunn vil jeg få ett voldsomt problem etterhvert.
Det finne nok mange meniger om hvordan dette kan løses. Jeg ser for meg et skap eller benkskap som skjuler karet. Jeg er ikke så glad i gjennomsiktig kar - føler at det gir dåligere farge på fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap