Steininnredning, hvor mye tåler akvariet?

jeg aner ikke om dette er riktig sted å sette dette spørsmålet, men håper noen sier ifra om det må flyttes.

jeg har et akvarie som er 250 cm langt, og 45 cm høyt. planene er å sette skifer i bak-kant av akvariet, som en løsning på bakgrunn. vil da sette disse litt skjevt, med støtte mot bakglasset. men er det mulig for akvariet å holde disse kiloene med stein? det blir jo ganske tungt mener jeg. allerede er det jo en del kilo oppi der med sand og vann.. pluss en del midre stein som muligens må fjernes isåfall?? det er ikke glassbunn i akvariet. takknemlig for alle innspill.
Arkimedes' lov
Husk at steiner letner(oppdrift) like mye, som vekten av det vannet de fortrenger(Arkimedes' lov). Så om den veier mye når du holder den i lufta over karet, så viler den ikke med samme vekt på bunnen av karet. Da er vannet med på å letne dem. Men stein er jo tyngre enn vann(egenvekt), så noe mere vekt gir de. Men at det gir noe serlig mere belastning enn sanden som allerede er der, har jeg ikke noe tro på. Og er bunnen av kryssfiner, så tåler det hva det skal være. Ingen fare.
ja det er jo sant men bunnen er av et metallslag. men det er jo selvfølgelig mulig at det er kryssfiner imellom platene da, det vet jeg jo ikke. jeg har lest at punktpress kan gå galt, men det er jo snakk om hele bakveggen da. bør jeg sette steinene på isopor selv om bunnen ikke er av glass??
tinaj
ja det er jo sant:) men bunnen er av et metallslag. men det er jo selvfølgelig mulig at det er kryssfiner imellom platene da, det vet jeg jo ikke. jeg har lest at punktpress kan gå galt, men det er jo snakk om hele bakveggen da. bør jeg sette steinene på isopor selv om bunnen ikke er av glass??

Hvis bunnen er av metall(rustfritt stål?) eller metall av annet slag, så tåler det utrolig mye. Ingenting å tenke på. Stein som viler mot bak glass, kan jo forsynes med noe belegg i mellom. Isopor har en enorm oppdrift, så her ville brukt noe annet. Plastplater kan godt brukes. Så som plexiglass. Eller annet egnet.
ja okay.. så det er bedre med metallbunn enn glassbunn ja.. men det var jo bra da tror jeg at jeg bare prøver jeg tusen takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap