Dryppvanning for automatisk vannbytte ??

Fra et gammelt drivhus har jeg fått tak i et dryppvanningsanlegg (Gardena) som jeg tenkte kunne benyttes til "automatisk vannbytte" (påfylling) til noen yngelkar i plast (20 liter).
Settet består av en enhet som reduserer trykket fra vannkranen, noen tynne slanger og drypphoder samt koblinger. Drypphodene kan reguleres til å gi 0-50 liter/time (har også faste drypphoder som gir 2 eller 4 l/t, men de passer bedre til større akvarier). Tenkte jeg skulle ta ca 50% vannbytte hver dag (dvs. fylle på ca 1 liter/time). Om jeg lar det ligge en kveil med hageslange i rommet før trykkregulatoren (20 meter ??) vil kaldtvannet fra krana kanskje holde omtrent romtemperatur når det drypper i akvariene ? De ekstra 4-5°C jeg trenger for yngelen kan 25W varmekolber ta seg av. Må også sette inn et overløpsrør i hvert kar med avløp til kloakken, eller via en 50 liters dunk før det går i kloakken (så får jeg "resirkulert" de 4-5°C jeg tilførte).
Er glad for alle mulige tips og innspill før jeg setter igang....
Høres ut som et flott prosjekt.

Dersom du lar hageslangen gå igjennom den 50 liters dunken, vil du nok få tilbake mye av varmen som ellers går ut.

Husk at det også finnes timere for hageslanger.
Sett heller reduksjonsventinlen rett på krana du skal ta vann fra. Å ha en hageslange liggende med fult trykk på høres ikke bra ut. Ellers høres det jo smart ut
Takk for gode forslag.
"Reduksjonsboksen" (Gardena Trykkutjevner/basisenhet 2000) har kobling for hageslange inn og en tynn slange ut, men det høres lurt ut å ikke ha hageslangen under fullt trykk.
Skal forsøke å få til en kobling der kveilen med hageslange kobles på lav-trykk siden.
Hehe, artig... Kanskje du klarer å få ut-vannet til å ta turen innom stueplantene også? Det kunne iallefall jeg ha tenkt meg.
Skru av gardena nippelen å bruk en slange beregnet for oppvaskmaskin, eller dusjkabinett Den er antageligvis 1/2". Kansje 3/4".
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap