Porsareol

Inaktiv bruker
Jeg har planer om å bygge en porsareol/bord til 1 240 liter, 1 112 liter og 1 63 liter.

Noen som vet om noen som selger rør som er lenger enn 1 meter?
Reolen jeg tenker å bygge blir 1,60 lang og kanskje 60 cm bred for å gjemme utvendig pumpe bak.
Eller bør jeg ha støttestag på midten både foran og bak eller holder det med at jeg har kun bak? (evnt 2 bak).

Blir dette stabilt?

Som underlag tenkte jeg å ha ganske tykk MDF-plate.
Håvard
Jeg har planer om å bygge en porsareol/bord til 1 240 liter, 1 112 liter og 1 63 liter. Noen som vet om noen som selger rør som er lenger enn 1 meter? Reolen jeg tenker å bygge blir 1,60 lang og kanskje 60 cm bred for å gjemme utvendig pumpe bak. Eller bør jeg ha støttestag på midten både foran og bak eller holder det med at jeg har kun bak? (evnt 2 bak). Blir dette stabilt? Som underlag tenkte jeg å ha ganske tykk MDF-plate.

Du bør ikke ha lenger porsarør enn 1 meter max, det for å unngå ustabilitet.
Feks har porsastativet til 720 literen 4 støtter, dvs. at det er 45cm rør mellom hver del på dette stativet og det tåler hvertfall 1 tonn vekt. (720 liter vann + sand, stein osv).

Det smarteste du gjør er å bruke 3 punkt med støtter, dvs. at det blir ca. 50cm med rør mellom hvert støttepunkt!
Jeg kan omtrent med 100% sikkerhet si at bygger du en reol som på bilde med en 240 liter på toppen uten støtter, så blir det våt,våt hos deg!

Hvilke mål er det på de forskjellige akvariene?

Hadde det ikke vært smartere å bygget en reol til 240 literen din, men som har 3 like etasjer, da kunne du satt et akvarie i hver etasje, gjerne med kryssfinerplate under de akvariene du plasser i reolen som ikke passer i forhold til lengde og bredde.
Men i tilfelle så setter du det største akvariet nederst.
Slik oppsettet ser ut, er du i alle fall helt nødt til å ha ett bein i midten. Selv da ville jeg vært svært spektisk til å sette en 240L såpass langt unna hvert knutepunkt på rørene. Rett å slett da det er i disse knutene styrken ligger, ikke i ett vannrett rør.

Selv hadde jeg nok vurdert ett annet materiale enn tynne alu-rør her, enten solid trelast, eller steist stål med større dimensjoner.
Inaktiv bruker
Hm... Takker for svar.

Hva om jeg bygger et bord av kryssfiner eller MDF av samme prinsipp da?
Med heldekkende vegg bak, på sidene, og en på midten?
Tenkte jeg skulle bygge såpass dypt at jeg får en utvendigpumpe til 240 literen på baksiden av 60 literen.

Holder hobbyplank mål til slik bruk? (Som de selger på Biltema og Clas Ohlson)

Lager du det noenlunde etter den lille skissen kan du bruke alle de de produktene du ramser opp. Hvor langt er 120 literen og 240 literen?

Hvordan tenkte du at du skulle komme til det utvendige filtret bak 63 literen?
Inaktiv bruker
240 literen jeg tenkte jeg skulle skaffe meg er 120 langt.
63 literen er 60 langt og 112 literen er 80 langt.

63 literen er 30 dyp og hvis jeg bygger bordet så det blir 60 dyp kan jeg kanskje få pumpa bak den.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap