- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Lage isoporbakgrunn.
Lage isoporbakgrunn.
Jeg har nå påbegynnt mitt eget prosjekt med å lage isoporbakgrunn.
Koste meg skikkelige når jeg faktisk fikk til utforming og skjæring.
Til slutt var jeg ferdig med ett resultat som jeg ganske fornøyd med.
Problemene kom når jeg skulle legge på sand. Som i artikkelen til Tone A, bruker jeg også akvariesilikon. Men dette skulle vise seg å være utrolig grisete.
I tillegg var det vanskelig å fordele ut på platen. Når jeg til slutt hadde griset silikon over det hele og hadde på sand, viste det seg at det ikke var så alt for mye som egentlig hadde festet seg... riktignok så må det ett par tre lag med silikon og sand før det blir ferdig.
men, finnes det ett annet alternativ som ikke er så grisete? En eller annen lim som kan brukes som er lettere å fordele ut?
Postet 27.07.08 kl 23:46
Postet 28.07.08 kl 00:02
Postet 28.07.08 kl 00:06
det velger jeg ikke og utale meg om for det vet jeg rett og slett ikke.. men har du foreglet isoporen.. slik at det ikke løsner små kuler?? gått lett over med en varmepistol og smeltet over flaten litt.. om det ville hjulpet litt og elle? får gjerne ikke så mye kuler i karet da om fisken sku nappe litt i den..
Postet 28.07.08 kl 00:17
Den pistolen jeg har var enten for "kald" eller for varm. Isoporen smeltet ikke sånn på en fin og smooth måte. for å få noe til å skje måtte jeg ha munningen helt inntil, skrudde på litt ekstra varme, og vips smeltet den brede hull i isoporen.
Men men. Kan hende at jeg klarer å redde det i morgen når neste lag skal legges på...
Men men. Kan hende at jeg klarer å redde det i morgen når neste lag skal legges på...
Postet 28.07.08 kl 01:06
Postet 28.07.08 kl 09:11
Postet 28.07.08 kl 13:51
Postet 31.07.08 kl 00:07
Da kan jeg være med å svare på dette. Sånn som jeg har forstått kan du male med vanlig akrylmaling. Denne malingen er da vannbasert og inneholder minst (eller ingen) giftstoffer enn annen maling. Det er da altså snakk om Lady 10, Butinox 10 o.l.
Det som er "cluet" er det man skal "forsegle med. Mange bruker Mapecoat som "forsegler", og dette er svindyrt. Rundt 1800,- for 5 kg.
Jotun skal visst ha ett lignende produkt til 750-800,-.
Tenker på å male en slik selv, da silikonering gikk rett i dass. Er så lei av silikon nå at jeg kan spy. (Bokstavelig talt også, den eddiklukta er sterk i nesen :S) :p
Det som er "cluet" er det man skal "forsegle med. Mange bruker Mapecoat som "forsegler", og dette er svindyrt. Rundt 1800,- for 5 kg.
Jotun skal visst ha ett lignende produkt til 750-800,-.
Tenker på å male en slik selv, da silikonering gikk rett i dass. Er så lei av silikon nå at jeg kan spy. (Bokstavelig talt også, den eddiklukta er sterk i nesen :S) :p
Postet 31.07.08 kl 00:30
Endret: 31.07.08 kl 00:31
Er i ferd med å ferdigstille en innvendig bakgrunn på ca. 17 m2. Kobinasjonen av isoposr og flislim for å lake struktur og mønster så absolutt å foretrekke.
Grovform isoporen med tapetkniv først, blås forsiktig over med varmepistol og legg på en lag med flislim. Flislimet gjør av du sannsynligvis ikke behøver å feste sand. Strukturen får du akkurat som du vil.
Når flislimet er lagt på brukes billig enkel vannbasert malig og det hele forsegles. Tror nok jeg ville spandert Mapercoat DV. Dette er garantert et produkt som ikke er farlig for fisken og så blir den vanvittig slitesterk.
Skal du ha bakgrunnen slik at det kommer vann på baksiden må du huske å forsegle alle sidene - også baksidene. Isopor har en tendens til " forsvinne " etter en stund i vann.
Grovform isoporen med tapetkniv først, blås forsiktig over med varmepistol og legg på en lag med flislim. Flislimet gjør av du sannsynligvis ikke behøver å feste sand. Strukturen får du akkurat som du vil.
Når flislimet er lagt på brukes billig enkel vannbasert malig og det hele forsegles. Tror nok jeg ville spandert Mapercoat DV. Dette er garantert et produkt som ikke er farlig for fisken og så blir den vanvittig slitesterk.
Skal du ha bakgrunnen slik at det kommer vann på baksiden må du huske å forsegle alle sidene - også baksidene. Isopor har en tendens til " forsvinne " etter en stund i vann.
Postet 31.07.08 kl 09:01
Postet 02.08.08 kl 08:46
Alexushehe. Har du mulighet for å ta bilde av den bakgrunnen du har laget? Brukte du mapecoat? jeg har sett andre her på forumet som maler med akrylmaling (vannbasert) uten å forsegle. Men hvordan varigheten er på dette vet jeg ikke.
Jeg bygd opp bakgrunnene som følger:
1. 10 cm isopor ble limt på bakg og sidevegger. deretter grovskjært med kniv og så formet ut med varmluftpistol
2. Vanlig flislim ble lagt på isoporen for å forme terreng og formasjoner
3. Laget med flislim ble malt opp med vannbasert maling ( f.eks akrylmaling ) hvor jeg startet med mørkeste farge og deretter sprøytet på lag for lag med lysere og lysere farger. Fargene jeg brukte var basis svart, deretter en gradevis miks med svart og grått, noe islag og markeringer med brunt og til slutt toppet jeg alle markeringer med raske lette penselstrøk med grå-hvit
På tråden min: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=20757&sr=21&msr=131
finner du en del bilder fra oppbygningen
4. Til forsegling av det hele brukes Mapecoat DV ( DV står for drikkevann )
Jeg ville ikke tatt sjansen på å ikke forsegle maling laget ettersom denne malingen er 1: vannbasert og dermed kan løse ut kjemikalier over tid og 2: fare for at fargene bover tid kan bli ødelagt.
Postet 02.08.08 kl 23:42
Postet 02.08.08 kl 23:52
AlexusHehe. Håpte at du ikke brukte mapecoat. Det er så svindyrt. og har ikke 1800,- liggende å slenge... hehe. Må finne en annen måte å lage bakgrunnen på.
Vel, jeg betale 1450,- for 8 liter, så det er mulig at de du har fått pris fra tar seg godt betalt. Jeg kjøpte Mapecoat gjennom Rescon AS i Skien
Postet 02.08.08 kl 23:55
Postet 10.09.08 kl 18:52
Postet 10.09.08 kl 19:10