- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bark fra plantesenter som bunnlag?
Bark fra plantesenter som bunnlag?
Postet 26.08.08 kl 11:32
Postet 26.08.08 kl 11:56
Inaktiv bruker
Det kan da vel ikke være farlig og prøve? sette opp kar, men ikke ha i none fisk, og sjekke vannkvaliteten daglig i en stund
Postet 26.08.08 kl 13:03
JoakimSlik bark man kjøper på plantesentre og som ofte brukes som underlag i skråninger under busker og slikt... Kan den barken brukes som underlag i akvarium?
Hva er tanken med å bruke dekkbark i et akvarium?
Dette produktet inneholder stort sett bark fra bartrær, og slik jeg ser det ikke noe av barken som er positivt hverken for planter eller andre organismer som man ønsker å holde i akvarium. Derimot bør du unngå å ha bartrær i akvariet bl a fordi disse innholder mye kvae osv.
JoakimDen er vel stort sett tørket og i småbiter denne barken - eller er den tilsatt mye gjødsel og shite?
Ja det er mye " shite" som produksjonstøv, trebiter osv.
Den er derimot ikke gjødslet fordi poenget er jo at det ikke er et substrat som planter skal vokse i, derav navnet dekkbark.
Den er også langsomt nedbrytbar for å forhindre at næringstoffer blir frigjordt og at formuldningsprosses også skal gå sakte.
Postet 26.08.08 kl 13:18
Endret: 26.08.08 kl 13:21
Postet 26.08.08 kl 14:42
Nils VollstadHva er tanken med å bruke dekkbark i et akvarium?
Tanken slo meg da jeg spaserte langs en grusvei som går igjennom en skog her jeg bor. På begge sider er det små bekker, hvor det var mye mudder og bark som lå i bunnen. Tanken slo meg da at kanskje jeg vil kunne lage en noe mer naturlig biotop om jeg blandet i litt bark i substratet. Litt bark, noen blader, noen større og mindre stein vil kunne gi et variert substrat; med bl.a. endel fine gjemmesteder til apistoene mine.
Bark rett fra treet er nok for ferskt, men slik dekkbark vil jo være tørket og kanskje fri fra alle disse ulumskhetene som finnes i ferske materialer?
Planen er ikke å bruke dette utelukkende, men kanskje spres på toppen av et vanlig sand/grus-substrat.
Postet 26.08.08 kl 14:43
Postet 05.10.08 kl 16:40
Postet 05.10.08 kl 16:47
Endret: 05.10.08 kl 16:47
Postet 05.10.08 kl 17:30
Postet 05.10.08 kl 17:53