- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hjelp til bakgrunn av isopor
Hjelp til bakgrunn av isopor
Sitter og leser det jeg finner av isoporbakgrunner, men uheldigvis så fungerer det ikke å søke i forumene nå, så sliter litt her.
Tenkte å sette i gang i morgen med å lage bakgrunn til min nye 60 liter. Og har noen spørsmål for dere som vet.
1. Må jeg ha Husfix på hele bakgrunnen etter at jeg har skjært ut? Og da mener jeg bak også?
2. Hva slags maling kan jeg bruke?
3. Skal jeg male før eller etter Husfix
4. Hvordan fester jeg bakgrunnen?
5. Hvor kan jeg få tak i isoporplate?
Håper noen kan hjelpe meg. Tenkte å dra på en liten handlerunde i morgen, så om noen kan hjelpe meg med å sette opp en handleliste hadde det vært knall!!
Tenkte å sette i gang i morgen med å lage bakgrunn til min nye 60 liter. Og har noen spørsmål for dere som vet.
1. Må jeg ha Husfix på hele bakgrunnen etter at jeg har skjært ut? Og da mener jeg bak også?
2. Hva slags maling kan jeg bruke?
3. Skal jeg male før eller etter Husfix
4. Hvordan fester jeg bakgrunnen?
5. Hvor kan jeg få tak i isoporplate?
Håper noen kan hjelpe meg. Tenkte å dra på en liten handlerunde i morgen, så om noen kan hjelpe meg med å sette opp en handleliste hadde det vært knall!!
Postet 05.09.08 kl 20:21
Postet 05.09.08 kl 20:38
1. Du er jo ikke nødt til å ha det. Skal du male må du ha dette på først så male og derretter er det Mapecoat tid.
2. Malingen er jeg usikker på men tror det er akrylmaling som er det vanlige å bruke.
3.Det ble svart på i spm 1. du skal male før for det er noe lignende sparkel.
4. Bakgrunnen kan du enten la stå fritt, men det sier seg selv at den må være så bred at den kiler seg fast i sidene på karet. Ellers må den silikoneres.
5. Isoporplater får du hos byggmestrer og hos byggevarehandler. Bygg mix vet jeg har. Der jeg kjøpte mine.
Lykke til med å lage bakgrunn.
2. Malingen er jeg usikker på men tror det er akrylmaling som er det vanlige å bruke.
3.Det ble svart på i spm 1. du skal male før for det er noe lignende sparkel.
4. Bakgrunnen kan du enten la stå fritt, men det sier seg selv at den må være så bred at den kiler seg fast i sidene på karet. Ellers må den silikoneres.
5. Isoporplater får du hos byggmestrer og hos byggevarehandler. Bygg mix vet jeg har. Der jeg kjøpte mine.
Lykke til med å lage bakgrunn.
Postet 05.09.08 kl 21:02
Postet 05.09.08 kl 21:33
Har laget en større bakgrunn selv og tok en del bilder av dette som du finner i tråden her:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=20757&sr=21&msr=131
Oppbygningen er 10 cm tykk isopor ( som du får kjøpt på alle bygg-shop over hele landet ).
Isoporen grovskjæres med tapet kniv og smeltes ned med varmluftpistol
Deretter brukte jeg flislim for å lage struktur og mønster, malte med vanlig vannbasert akrylmaling og til slutt forseglet det hele med Rescon MapeCoat epoxy som er godkjent for bruk i drikkevannstanker.
Skal du lage bakgrunnen ute av karet for å montre den inn etterpå er det viktig at all isopor som kan komme i kontakt med vann forsegles med MapeCoat`en, også baksiden som skal limes mot glasset.
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=20757&sr=21&msr=131
Oppbygningen er 10 cm tykk isopor ( som du får kjøpt på alle bygg-shop over hele landet ).
Isoporen grovskjæres med tapet kniv og smeltes ned med varmluftpistol
Deretter brukte jeg flislim for å lage struktur og mønster, malte med vanlig vannbasert akrylmaling og til slutt forseglet det hele med Rescon MapeCoat epoxy som er godkjent for bruk i drikkevannstanker.
Skal du lage bakgrunnen ute av karet for å montre den inn etterpå er det viktig at all isopor som kan komme i kontakt med vann forsegles med MapeCoat`en, også baksiden som skal limes mot glasset.
Postet 05.09.08 kl 21:41
Endret: 05.09.08 kl 21:41
Postet 05.09.08 kl 21:48
Postet 05.09.08 kl 21:55
Postet 05.09.08 kl 21:57
Jeg fikk gratis isoporplater et sted som bare solgte paller, så hadde de noen løse.. Det du også kan er å male hele isoporbakgrunnen med husfix, men husk å bland den ut med mer vann enn det som skal være oppi (69,- på maxbo).. Etter det var jeg på maxbo å fikk rasket med noe maling som var feilblandet til 20,-.. Når man har malt det ferdig så er det ikke farlig for fiskene. Men om noe f.eks faller ned på bakgrunnen når den står i akvariet kan man risikere at malingflak faller av. Men det skjer jo ikke så ofte at ting faller ned på noe som står oppimot en akvarievegg.. Jeg har nettopp laget en på denne måten.. Bilder kan du se på profilen.. (Akvarie heter Aquabar)
Malawihjemmet har en bakgrunn som er laget med sand.
Malawihjemmet har en bakgrunn som er laget med sand.
Postet 06.09.08 kl 16:31
Postet 06.09.08 kl 16:35
Jeg jobber i dyrebutikk og har snakket litt rundt med kollegaer og andre..
En av de studerer dette og har selv hatt kun epoxy + akrylmaling i akvariet i mange år..
Jeg har nå hatt min bakgrunn i akvariet en liten stund, og vannverdiene holder seg på normalen..
Det eneste som er negativt med denne måten er at (hvis) noe skulle dette på bagrunnen KAN det falle av malingflak..
En av de studerer dette og har selv hatt kun epoxy + akrylmaling i akvariet i mange år..
Jeg har nå hatt min bakgrunn i akvariet en liten stund, og vannverdiene holder seg på normalen..
Det eneste som er negativt med denne måten er at (hvis) noe skulle dette på bagrunnen KAN det falle av malingflak..
Postet 06.09.08 kl 18:34
Postet 06.09.08 kl 18:43
Jeg ville uansett ikke tatt noen sjanser mht. til forsegling. Maling kan, uansett hva som står på boksen, på sikt slippe diverse kjemiske stoffer i vannet som ingen egentlig vet hvordan vil påvirke fisken.
Så ut i fra dette valgte ihvertfall jeg å sikre det hele med epoxy.
Jeg skal ha ca 250 discus i karet mitt og sjanser ikke på et giftutslipp
Så ut i fra dette valgte ihvertfall jeg å sikre det hele med epoxy.
Jeg skal ha ca 250 discus i karet mitt og sjanser ikke på et giftutslipp
Postet 06.09.08 kl 18:49
Endret: 06.09.08 kl 18:51
SiljanJeg ville uansett ikke tatt noen sjanser mht. til forsegling. Maling kan, uansett hva som står på boksen, på sikt slippe diverse kjemiske stoffer i vannet som ingen egentlig vet hvordan vil påvirke fisken. Så ut i fra dette valgte ihvertfall jeg å sikre det hele med epoxy. Jeg skal ha ca 250 discus i karet mitt og sjanser ikke på et giftutslipp
Jeg ser den, Siljan.. Har sjekket ut dette ganske nøye, men sier ikke at det er den riktige måten.. Det er bare en annen måte man kan lage en bakgrunn på Når noen jeg kjenner godt har prøvd denne metoden i flere år, og ikke hatt noe problemer så er jeg også villig til å teste. Hun studerer dette og sett litt mer på malingen enn bare lest på boksen.. Så tiden vil bare vise om det fungerer eller ikke..
angående det med at hvis flak faller av, om det er farlig for fisken er jeg faktisk ikke sikker på.. Det kommer vel litt ann på om husfixen da bli løst opp i vannet.. Da vil nok vannverdiene øke en del, og det kan ha fatale følger. Men hvis store flak begynner å falle av ville jeg nok ha byttet den ut med en ny.
Postet 06.09.08 kl 19:54
Oki ja for et flak vil da ikke være mer farlig enn når den sitter på bagrunnen, den er jo tross alt stivnet. Eneste er vel om fiskene spiser på det eller den er skarp og de skader seg på det.
Da er det vel kanskje best med bare akvariesilikon og stein, siden ingen fremdeles kan si meg hvor man får kjøpt drikkekodkjent epoxy, dessuten virker epoxy som en masse ekstra arbeid. Hvorfor skal man male bak på isoporen, man trenger jo ikke forsegle isopor, den er vel ikke giftig for fiskene??
Da er det vel kanskje best med bare akvariesilikon og stein, siden ingen fremdeles kan si meg hvor man får kjøpt drikkekodkjent epoxy, dessuten virker epoxy som en masse ekstra arbeid. Hvorfor skal man male bak på isoporen, man trenger jo ikke forsegle isopor, den er vel ikke giftig for fiskene??
Postet 07.09.08 kl 07:44
Postet 07.09.08 kl 08:33
Postet 07.09.08 kl 08:45
Postet 19.09.08 kl 02:02
Postet 19.09.08 kl 02:41