Hjelp til bakgrunn av isopor

Sitter og leser det jeg finner av isoporbakgrunner, men uheldigvis så fungerer det ikke å søke i forumene nå, så sliter litt her.
Tenkte å sette i gang i morgen med å lage bakgrunn til min nye 60 liter. Og har noen spørsmål for dere som vet.

1. Må jeg ha Husfix på hele bakgrunnen etter at jeg har skjært ut? Og da mener jeg bak også?
2. Hva slags maling kan jeg bruke?
3. Skal jeg male før eller etter Husfix
4. Hvordan fester jeg bakgrunnen?
5. Hvor kan jeg få tak i isoporplate?

Håper noen kan hjelpe meg. Tenkte å dra på en liten handlerunde i morgen, så om noen kan hjelpe meg med å sette opp en handleliste hadde det vært knall!!
husfix??
bare varmebehandla isoporen med hårføneren jeg
smelta den på en måte
brukte så akvarie silikon til å feste den med
brukte også silikon til å lime sand osv på bakgrunnen så slapp je å male
1. Du er jo ikke nødt til å ha det. Skal du male må du ha dette på først så male og derretter er det Mapecoat tid.
2. Malingen er jeg usikker på men tror det er akrylmaling som er det vanlige å bruke.
3.Det ble svart på i spm 1. du skal male før for det er noe lignende sparkel.
4. Bakgrunnen kan du enten la stå fritt, men det sier seg selv at den må være så bred at den kiler seg fast i sidene på karet. Ellers må den silikoneres.
5. Isoporplater får du hos byggmestrer og hos byggevarehandler. Bygg mix vet jeg har. Der jeg kjøpte mine.

Lykke til med å lage bakgrunn.
Takk for svar.
Så jeg skjønner dere rett om jeg kan bare varmebehandle, male(vil male og ikke feste grus), ha på mapecoat også feste bakgrunnen med silikon?
That's it?

Da er det et spørsmål til: Hva er mapecoat? Og hvor får jeg tak i det?
Har laget en større bakgrunn selv og tok en del bilder av dette som du finner i tråden her:

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=20757&sr=21&msr=131

Oppbygningen er 10 cm tykk isopor ( som du får kjøpt på alle bygg-shop over hele landet ).
Isoporen grovskjæres med tapet kniv og smeltes ned med varmluftpistol
Deretter brukte jeg flislim for å lage struktur og mønster, malte med vanlig vannbasert akrylmaling og til slutt forseglet det hele med Rescon MapeCoat epoxy som er godkjent for bruk i drikkevannstanker.
Skal du lage bakgrunnen ute av karet for å montre den inn etterpå er det viktig at all isopor som kan komme i kontakt med vann forsegles med MapeCoat`en, også baksiden som skal limes mot glasset.
Siljan
...og til slutt forseglet det hele med Rescon MapeCoat epoxy som er godkjent for bruk i drikkevannstanker.

Vet du hvor jeg får kjøpt det og hva det koster?
Siljan
Har laget en større bakgrunn selv og tok en del bilder av dette.

Større?!? Det var jo en underdrivelse..hehe! Kjempestilig
Nina W
[QUOTE=Siljan]...og til slutt forseglet det hele med Rescon MapeCoat epoxy som er godkjent for bruk i drikkevannstanker.

Vet du hvor jeg får kjøpt det og hva det koster?

Ta kontakt med din nærmeste Resonsult forhandler
Jeg fikk gratis isoporplater et sted som bare solgte paller, så hadde de noen løse.. Det du også kan er å male hele isoporbakgrunnen med husfix, men husk å bland den ut med mer vann enn det som skal være oppi (69,- på maxbo).. Etter det var jeg på maxbo å fikk rasket med noe maling som var feilblandet til 20,-.. Når man har malt det ferdig så er det ikke farlig for fiskene. Men om noe f.eks faller ned på bakgrunnen når den står i akvariet kan man risikere at malingflak faller av. Men det skjer jo ikke så ofte at ting faller ned på noe som står oppimot en akvarievegg.. Jeg har nettopp laget en på denne måten.. Bilder kan du se på profilen.. (Akvarie heter Aquabar)
Malawihjemmet har en bakgrunn som er laget med sand.
Benni
Når man har malt det ferdig så er det ikke farlig for fiskene.

Kjempefint kar
Mener du at jeg ikke må etterbehandle med noe etter at det er malt? Folk snakker om sånn epoxy som MÅ på etter. Ga opp hele prosjektet jeg, og har nå fylt karet med vann;(
Jeg jobber i dyrebutikk og har snakket litt rundt med kollegaer og andre..
En av de studerer dette og har selv hatt kun epoxy + akrylmaling i akvariet i mange år..
Jeg har nå hatt min bakgrunn i akvariet en liten stund, og vannverdiene holder seg på normalen..

Det eneste som er negativt med denne måten er at (hvis) noe skulle dette på bagrunnen KAN det falle av malingflak..
Men er malingflak farligere enn malingen på isoporen da??
Jeg ville uansett ikke tatt noen sjanser mht. til forsegling. Maling kan, uansett hva som står på boksen, på sikt slippe diverse kjemiske stoffer i vannet som ingen egentlig vet hvordan vil påvirke fisken.

Så ut i fra dette valgte ihvertfall jeg å sikre det hele med epoxy.
Jeg skal ha ca 250 discus i karet mitt og sjanser ikke på et giftutslipp
Siljan
Jeg ville uansett ikke tatt noen sjanser mht. til forsegling. Maling kan, uansett hva som står på boksen, på sikt slippe diverse kjemiske stoffer i vannet som ingen egentlig vet hvordan vil påvirke fisken. Så ut i fra dette valgte ihvertfall jeg å sikre det hele med epoxy. Jeg skal ha ca 250 discus i karet mitt og sjanser ikke på et giftutslipp

Jeg ser den, Siljan.. Har sjekket ut dette ganske nøye, men sier ikke at det er den riktige måten.. Det er bare en annen måte man kan lage en bakgrunn på Når noen jeg kjenner godt har prøvd denne metoden i flere år, og ikke hatt noe problemer så er jeg også villig til å teste. Hun studerer dette og sett litt mer på malingen enn bare lest på boksen.. Så tiden vil bare vise om det fungerer eller ikke..

angående det med at hvis flak faller av, om det er farlig for fisken er jeg faktisk ikke sikker på.. Det kommer vel litt ann på om husfixen da bli løst opp i vannet.. Da vil nok vannverdiene øke en del, og det kan ha fatale følger. Men hvis store flak begynner å falle av ville jeg nok ha byttet den ut med en ny.
Oki ja for et flak vil da ikke være mer farlig enn når den sitter på bagrunnen, den er jo tross alt stivnet. Eneste er vel om fiskene spiser på det eller den er skarp og de skader seg på det.
Da er det vel kanskje best med bare akvariesilikon og stein, siden ingen fremdeles kan si meg hvor man får kjøpt drikkekodkjent epoxy, dessuten virker epoxy som en masse ekstra arbeid. Hvorfor skal man male bak på isoporen, man trenger jo ikke forsegle isopor, den er vel ikke giftig for fiskene??
Isopor løser seg opp i vann over tid, så den tåler ikke lengre tids eksponering av vann.

Epoxy ( Mapecoat DV ) kan du f.eks få kjøpt her:

Resconsult AS
Nensetbakken 35
3736 Skien

Tel: 35505100
Hei, holder på med det samme prosjektet, men lurer på om en kan droppe behandling etter husfixen? Vil husfix oppløses i vann?
så istede for å balle med epoxy så kan man bruke Lady 10 feks?:O

Anitarus
Hei, holder på med det samme prosjektet, men lurer på om en kan droppe behandling etter husfixen? Vil husfix oppløses i vann?

Om du ikke behandler husfixen så vil du sende Ph til himmels og ingen ting vil kunne leve der..
Tilfeldig bekjentskap
© May Conny Darup
Reklame for plussmedlemskap