- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Behandling av trerøtter!hjelp!
Behandling av trerøtter!hjelp!
Hei,
Jeg har funnet noen røtter. De er gamle og uten bark så kan ikke gjette slaget, men fra et løvtre av en eller annen sort.
Jeg har lyst til å bruke de i akvariet. De er litt rå og våte da de har ligget ute nå, men er gamle og inntørket med litt mose på. En av dem er litt morken på enkelte steder så jeg kan pille litt av veden der.
Noen forslag til behandling?
Jeg tenkte jeg skulle vaske og skrubbe de godt, få av alt dødt utenpå og tørke dem.
Kan jeg behandle de med noe etterpå, f.eks lakk så de holder seg selv om de er litt bløte og morkne i veden?
Takknemlig for råd og svar!
Jeg har funnet noen røtter. De er gamle og uten bark så kan ikke gjette slaget, men fra et løvtre av en eller annen sort.
Jeg har lyst til å bruke de i akvariet. De er litt rå og våte da de har ligget ute nå, men er gamle og inntørket med litt mose på. En av dem er litt morken på enkelte steder så jeg kan pille litt av veden der.
Noen forslag til behandling?
Jeg tenkte jeg skulle vaske og skrubbe de godt, få av alt dødt utenpå og tørke dem.
Kan jeg behandle de med noe etterpå, f.eks lakk så de holder seg selv om de er litt bløte og morkne i veden?
Takknemlig for råd og svar!
Postet 10.09.08 kl 22:37
HønaHei, Jeg har funnet noen røtter. De er gamle og uten bark så kan ikke gjette slaget, men fra et løvtre av en eller annen sort. Jeg har lyst til å bruke de i akvariet. De er litt rå og våte da de har ligget ute nå, men er gamle og inntørket med litt mose på. En av dem er litt morken på enkelte steder så jeg kan pille litt av veden der. Noen forslag til behandling? Jeg tenkte jeg skulle vaske og skrubbe de godt, få av alt dødt utenpå og tørke dem. Kan jeg behandle de med noe etterpå, f.eks lakk så de holder seg selv om de er litt bløte og morkne i veden? Takknemlig for råd og svar!
Tjaa.. Røtter hentet i Norsk natur er av et mykt treslag, noe som gjør at dette råtner forholdsvis fort i kontakt med vann. Da vil du slite med forrurensing, og masse død om du har riktig uflaks. Dersom de allerede har begynt å råttne sitter nok dette langt inn så det å vaske og skrubbe blir et blodslit. Personlig ville jeg gitt f¤¤n..
Lakk må du ikke finne på å bruke! Veldig enkelt fordi dette vil løse seg opp i vann og avgi giftstoffer som tar knekken på alt liv, du kan liksågreit kaste oppi ei flaske Zalo og fordi om du lakker treverk som har begynt å råtne, så vil dette fortsette å råtne fra innsiden og ut og treverket er etter kort tid bare pulver..
Postet 10.09.08 kl 23:00
Jeg er enig med Sterud i at det ikke er så smart å bruke det som er råttent. Det er muligens en løsning å skjære bort det råtne området, men siden veden er utsatt for slikt så vil jeg tro det dreier seg om altfor løs ved til å bruke i akvariumet. Du kan teste ved å prøve å stikke en skarp gjenstand i veden eller sage i den. Det er nemlig best å bruke hardt treverk under vann eller av tre som inneholder en del garvesyre, for eksempel bøk og eik, ellers så vil det rett og slett råtne opp.
Det er heller ingen god løsning å lakk treet. Det finnes trygg lakk å bruke i akvariet uten at jeg husker navnet på den i farten, men om treet er dårlig i utgangspunktet så vil det fortsette å råtne innenfor lakken. I tillegg så er det enkelte maller som gnager tre og selv om lakken er trygg når det gjelder å slippe ut giftstoff så er det likevel ikke særlig bra at den spises.
Om du likevel ønsker å prøve røttene så kan du eventuelt rengjøre de godt, fjerne alt råttent treverk og legge de i vann (ikke i akvariet, men en annen beholder) en måneds tid og se om de tåler det. Ikke dumt å sjekke vannet underveis og se om det påvirker vannverdiene også. Da er det spesielt ph jeg tenker på.
Lykke til med prosjektet
Det er heller ingen god løsning å lakk treet. Det finnes trygg lakk å bruke i akvariet uten at jeg husker navnet på den i farten, men om treet er dårlig i utgangspunktet så vil det fortsette å råtne innenfor lakken. I tillegg så er det enkelte maller som gnager tre og selv om lakken er trygg når det gjelder å slippe ut giftstoff så er det likevel ikke særlig bra at den spises.
Om du likevel ønsker å prøve røttene så kan du eventuelt rengjøre de godt, fjerne alt råttent treverk og legge de i vann (ikke i akvariet, men en annen beholder) en måneds tid og se om de tåler det. Ikke dumt å sjekke vannet underveis og se om det påvirker vannverdiene også. Da er det spesielt ph jeg tenker på.
Lykke til med prosjektet
Postet 10.09.08 kl 23:11
takk takk!
Prøver å legge de i vann da for å se.
Er ute etter noen snirklete grener til alle kanter, ala de du har i asia karet ditt Astrid, men Redmoor eller hva de heter er de nærmeste og har ikke funnet noen forhandlere der jeg kan se produkt og størrelse før kjøp.
Disse jeg har funnet er litt slik, men skjønner at det kan skjære seg virkelig.
Prøver å legge de i vann da for å se.
Er ute etter noen snirklete grener til alle kanter, ala de du har i asia karet ditt Astrid, men Redmoor eller hva de heter er de nærmeste og har ikke funnet noen forhandlere der jeg kan se produkt og størrelse før kjøp.
Disse jeg har funnet er litt slik, men skjønner at det kan skjære seg virkelig.
Postet 10.09.08 kl 23:37
Du kan jo høre om dyrebutikken i nærheten kan bestille redmoore-røtter for deg. Det kan ta litt tid, men de skulle ikke være umulig å få tak i. Husk å oppgi hvilken størrelse du vil ha de i. Har selv en bestilling inne på disse røttene til et nytt kar jeg skal sett opp. De er en god del dyrere enn de "vanlige" røttene som selges, men jeg synes absolutt de er verdt det.
Postet 11.09.08 kl 00:25
Har selv endel karr i drift og jeg bruker masse røtter fra Norsk natur.
Har en venn som er bonde med elv på tomten sin, hver vår går han og plukker røtter som har kommet ned elven.
Har nå brukt disse i karrene mine i mellom 1-2 år og det funker fint.
Bruker til og med norske røtter i diskuskarret og de forurenser ingen ting.
Men problemet med norske røtter kan være åfå de til å synke.
Har en venn som er bonde med elv på tomten sin, hver vår går han og plukker røtter som har kommet ned elven.
Har nå brukt disse i karrene mine i mellom 1-2 år og det funker fint.
Bruker til og med norske røtter i diskuskarret og de forurenser ingen ting.
Men problemet med norske røtter kan være åfå de til å synke.
Postet 11.09.08 kl 07:27