Hjemmelagd filter, en prøvelse

Har begynt å prøve meg på et hjemmelagd filter her. Det skal være i 50 litern min, så det blir nok bra bare sirkulasjonen i det fungerer.

Jeg begynte med en 10l ubrukt vannkanne som jeg skal korken av på, men etterlot håndtaket for stabilitet og lettere flytting. Jeg skar ut hull til å ha en adapter for 1/2" hageslange kobling. Det er slik en du kan skru rett på kranen og har 2 mulige koblinger.
[External Image]

Det gjorde jeg først på bunn så fant jeg ut hvor høyt jeg ville vannet skulle gå. Fant en passelig høyde og skar ut og satte inn adapteren. Fant ut at dette ikke holdt tett så jeg tørka det og tok litt tec7 lim bak begge for å lime dem fast og gjøre slik at vannet ikke kommer ut.
[External Image]

Jeg tok så og limte i sammen noen filtermedier jeg kjøpte i Danmark til flere søyler som ble limt i bunn og skal brukes som hever slik at vannet blir spredt rundt i hele kanna før det treffer blåsvampen. Disse fungerer og som et bittelite filter.
[External Image]
Slike var det jeg brukte.(dårlig bilde men fant ikke bedre kamera)
[External Image]
Og slik ble det når jeg fikk limt dem i bunnen.

Filteret kommer til å fungere slik at en powerhead kommer til å pumpe vannet over kanten på karet og ned i bunnen av kanna. Det kommer til å være diverse filtermaterialer som det så går gjennom før det når toppen og renner ned i karet. Dette forutsetter at toppe står høyere en kanten på karet.
(Merk bilde nr.2)

[External Image]
Dette her er en adapter som jeg brukte. Den høyre delen kan skrus inn under den venstre.

Jeg holder enda på med dette filteret og skal sjekke det om det er tett og skal gi god tilbakemelding og beskrivelse av hva jeg har gjort videre.
Testa med vann og det ser ut til å holde fint. Må bare få lagt et kammer der varmekolba står. Så må bare blåsvampen komme til butikken slik at jeg kan få tak i noe/endel.
Ville bare si at dette har potensiale til å bli et veldig bra prosjekt.

Om det blir helt vanntett og funker, vil det bli et veldig bra og rimelig filter. (Hurra for deg.)
Ja det er det nok. Må bare få tak i filtersvamp til å putte oppi. Det er et lite problem å få nok egentlig.
Du kan bruke andre ting enn filtersvamp.

Selv har jeg handlet en sekk med "SafeIS" som jeg håper på å kunne bruke som filtermateriale.

Dette er små og knuste lecastein. Eneste som kan være problematisk er om det flyter for godt.
Trygve Lillefosse
Dette er små og knuste lecastein. Eneste som kan være problematisk er om det flyter for godt.
Eller om det endrer pH.... Eller inneholder toksiner... :S
Jeg ville iallefall testa dette nøye før du prøver det i et kar med en masse fisk..
Aggi
[QUOTE=Trygve Lillefosse] Dette er små og knuste lecastein. Eneste som kan være problematisk er om det flyter for godt.
Eller om det endrer pH.... Eller inneholder toksiner... :S
Jeg ville iallefall testa dette nøye før du prøver det i et kar med en masse fisk..

I mine yngre dager, hadde jeg et akvarie med lava stein og lecasteiner på bunnen. Funktet helt greit og jeg fikk da oppdrett på Zebra cichlider.

Nå er jo de hardføre, så det er ikke sikkert det ville fungert like bra med andre fisk.
Jeg må ha filtersvamp til å gjøre det mulig for filtermaterialet å holde seg mer på plass. De er av plast og flyter. Lite logisk for filtermateriale. Men må jo og ha partikkelfilter. Skal se rundt hvordan jeg skal gjøre dette helt. kan ikke ha 5 liter med substrat
Spennende prosjekt dette her, har tenkt tanken på dette et utall gange Bra du gjennomfører, trenger inspirasjon.
Dette fungerte ikke med plastkannen. Men det fungerer sikkert med skikkelig glass og alt slikt. Men det holder ikke budsjettet mitt til.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap