Vase som rekekar

Hepp

Jeg har bestilt en liten pumpe, og har tenkt å kjøpe en stor vase på IKEA en av dagerne.

Tanken er å lage til et rekekart, der grusen er filteret.

Er det noen som har laget til noe slikt tidligere, og har noen råd?
si fra hvordan det går for den ideen har eg og hatt
Trygve Lillefosse
Jeg har bestilt en liten pumpe,

Eg holder på med det samme, men mangler bare pumpe.
Har ein vase på 20 liter. Hva slags pumpe er det du skal bruke ?
Ja.

Mener det har vært snakk om dette fra flere. Håper som deg på å høre andres erfaringer med slike kar.

Har jo potensiale til å bli veldig flott.

Skal forsøke å huske å poste oppdateringer om dette prosjektet.

BTW: Om noen har ideer om hvordan det er best å lage til bunne, så si ifra... Bør gjerne ha et lite tomrom under, slik som de ferdige UGF-platene.
Siden dette blir rundt, regner jeg med å måtte lage til noe på egenhåpnd.
Fisken Magnus
[QUOTE=Trygve Lillefosse] Jeg har bestilt en liten pumpe,

Eg holder på med det samme, men mangler bare pumpe.
Har ein vase på 20 liter. Hva slags pumpe er det du skal bruke ?

Skal vi se. Bestilt via Ebay. Såvidt jeg kan forstå, henter den vannet på bunnen - noe som passer bra til dette prosjektet.

Antar det blir denne vasen jeg kommer til å bruke.
Usikker på volumet, men prøvde med en kalkulator som sier rundt 30 liter. (Litt avhengig av hvor skrå veggene er.)
På meg virker det som rekene liker bunn, og platåer osv. De er veldig glad i innvendige bakgrunnen hos meg som har mange steder de kan sitte. Får du ordnet noe slikt i en vase? Blir det ikke mye bunn og mye glatte vegger? Ellers er det jo ikke dumt med størrelsen.
Trygve Lillefosse
[QUOTE=Fisken Magnus][QUOTE=Trygve Lillefosse] Jeg har bestilt en liten pumpe,

Antar det blir denne vasen jeg kommer til å bruke.
Usikker på volumet, men prøvde med en kalkulator som sier rundt 30 liter. (Litt avhengig av hvor skrå veggene er.)

Eg har den på 45 cm og denn er det så vidt plass til 20 liter, så eg trur ikkje den på 20 cm er 30 liter.
PG
På meg virker det som rekene liker bunn, og platåer osv. De er veldig glad i innvendige bakgrunnen hos meg som har mange steder de kan sitte. Får du ordnet noe slikt i en vase? Blir det ikke mye bunn og mye glatte vegger? Ellers er det jo ikke dumt med størrelsen.

Tenker å ha noen greiner og litt mose, slik at de har endel steder å sitte utenom bunnen.

Antar det ideelle vil være trollhassel. Får håpe noen tar med seg litt på auksjonen i Bergen neste helg. Ellers blir det nok einer om jeg kan finne noen.

Magnus: Ser at i linken til IKEA, kommer det opp den minste vase-størrelsen, tenker på den som er 65cm høy.

Med tilsetning av filterguffe, håper jeg å ha den beboelig for noen få reker til neste helg
Fikk kommet meg innom IKEA idag. Kjøpte den største "bladet" vasen.

Det rente litt over da jeg fylte oppi tre bøtter. Så den er vel i underkant av 30L, vil anta den er 25L i praktisk bruk.
Hvis jeg skulle brukt bunnen til filter ville jeg ha brukt eheims filtersubstrat slike små kuler hvis de ser pene nok ut, og ei plate med hull i i bunnen, slik at det ble tomrom mellom bnnen og substratet, for da blir det dårligere gjennomstrømming. Du må ha lykek til med å teste ut ideen, du kan jo lege ut bilder slik at vi får se hvordan det går.
Har tenkt å bruke noen porøse små "leca" steiner.

Helt i bunn tenker jeg å ha kunstgress, opp ned for å skape et lite tomrom nederst.

Skal se om jeg får tatt noen bilder etterhvert. Venter fremdeles på pumpen.
Trygve Lillefosse

Hvis du regner ut middelen mellom topp og bunn, og deretter regner ut volum av sylinderen med utganspunkt i middelen, vil ikke det gi et helt eksakt volum? Skjønner selvfølgelig at du må måle vasen først..
Hvilken figur er dette? er det en bolel aktig ting, elle rkjegleformet? Tenkte på hvilken formel du måtte bruke for å finne ut volumet. men kom på etter at jeg hadde postet at du hadde jo funnet ut det.
Bunnsubstrat
morsom ide dette da. lava grus burde vel være perfekt. den har en slaks mørk rustrød farge og flyter ikke.
tomandre
morsom ide dette da. lava grus burde vel være perfekt. den har en slaks mørk rustrød farge og flyter ikke.

Det blir i praksis som du sier her, men ispedd litt terracotta.

Har vasket en sekk med denne steinen som egentlig er ment å brukes til å strø is med. Litt usikker på hvor mye jeg kan bruke (dvs som synker.) Men det er vel snakk om en 5-10%
Det er ikke helt det samme som leca, men som de runde "lavasteinene" man bruker til planter o.l.

Stod de var laget av brent leire som er luftfylt.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap