Må co2 slås av om natten?

Jeg har lest at folk med proffe butikkjøpte co2anlegg slår dette av om natten fordi plantene ikke har bruk for det når lyset er av uansett, men er det noen flere grunner til å slå det av? Jeg har nemlig lagd meg hjemmelaga co2 på flaske nå og håper ikke plantene tar skade av at dette ikke slås av i natt.. Hva tror dere?
Forresten; noen som vet om en slik flaskelager mye lyd? HAr akvariene på soverommet
Jeg ville slått det av, siden plantene ikke forbruker co2 mens det er mørkt.
Hadde det gått ann hadde jeg gjort det, men dette er jo bare ei brusflaske med kork og luftslange. Putter jeg det først i karet, må det gå til det slutter å produsere co2, ca etter 2-3 uker.. :S
Plussmedlem
Ein av dei viktigaste årsakene til å slå av co2 om natta er jo at co2 er gift for fiskane. Om dagen produserer plantane oksygen, men ikkje om natta, og då kan det blir trått for fiskane.
Det blir gjerne ikke så veldig stor mengde med co2 ut av en slik flaske-reaktor, men da jeg brukte slikt så torde jeg ikke annet enn å sette på ekstra lufting på natten ved hjelp av en luftpumpe med luftestein. Denne skapte såpass bevegelse i vannskorpen at co2 ble luftet ut på natten. Hadde den koblet til et tidsur slik at den slo seg inn på kvelden og av igjen om morgenen. Co2-tilførselen gir ikke noen lyder fra seg, men det gjør derimot luftpumpen.

Om du ikke har ekstra mye lys og krevende planter så er co2-tilsetning egentlig bortkastet etter min mening. Fjernet den i søramerika-karet da jeg oppdaget at plantene i 35-literen, som ikke hadde co2-tilsetning, trivdes like bra. Merket ingen forskjell på plantene i søramerika-karet etterpå heller.
Takk for svar! Jeg har blant annet cuba som er ganske krevende.. Måtte helt fra Kristiansand til Oslo for å få tak i den, så vil helst ikke se den dø. Tok ut co2en igjen siden jeg uansett måtte laget ny sats pga for varmt vann i flaska tror jeg. Får bare la det stå til. Vil jo ikke moste kampfisken heller, som forresten også ble med helt fra Oslo
Cuba
Når du får Hc fra Tropica så er denne emerst(over vann) dyrket, det tar gjerne ett par uker før den setter igang den submerse vokstfasen.
Om du har brukbart med lys så burde den ikke by på problemer å få den til å danne teppe etter en måneds tid.
Du kan også klippe den grovt og brutalt slik du gjør med hageplenen, da vil den bre seg hurtigere horisontalt og ikke bli så tykk at den visner nærmest bunnlaget.
Pass på Eleocharisen din, dette er ugress med Co2. Ikke morsomt å plukke denne ut av en fin "Cuba" plen....

Lykke til med plantekaret, digger selv disse temperamentsfulle nanoene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap