Hvordan lager jeg en sump?

Jeg har, som dere sikkert kan se i en tråd litt lengre under, laget et møbel til et 250liter aquastabil.

Jeg tenker at jeg vil lage en sump i skapet under. Tanken er å bruke et 128liters helglasskar, eller et 54literskar.
I den forbindelse så har jeg noen spørsmål.

1. Jeg har ikke helt taket på hvordan jeg konstruerer forbindelsen mellom disse to karene. Det er ikke aktuelt å borre.

2- Hvordan kan jeg konstruere et system som gjør at verken 250literen eller sumpen renner over?

3. Hva trenger jeg av utstyr?

Flere spørsmål kommer nok etterhvert, men er takknemlig for all hjelp
1. Du trenger en overrenningsboks som benytter seg av hevertprinsippet til å flytte vannet over kanten på akvariet. Ulempen her er at hevertprinsippet fortsetter også hvis noe blir med over kanten og tetter til utløpet, noe som fort blir vått. Et sikrere alternativ er boring, men jeg skjønner godt skepsisen med å borre hull i karet.

2. Du må sørge for at sumpen kan ta imot den mengden vann som blir ekstra om returpumpa skal finne på å ta kvelden. Det renner ikke mer vann ned enn det som når opp til kanten på den innvendige delen av overrenningsboksen. Karet bør også kunne ta imot det vannet som er i sumpen om heverteffekten skulle brytes. Det verste vil vel bli å hindre at den utvendige delen av overrenningsboksen renner over hvis utløpet går tett, vet ikke hvordan du kan sikre deg mot det.

3. I tillegg til overrenningsboksen trenger du returpumpe som klarer løftehøyden fra sumpen og diverse PVC-rørdeler.

Se innom saltvannsforum og saltvannsakvariet.no for mer info om sump og forskjellige løsninger.
Hvis du ser på bildet av bakgrunnen i akvariet, så kommer den til å ha sil, slik at det ikke kommer til å være store partikler som kommer til å gå gjennom.

Selvsagt ville det vært tryggere med å borre karet, men har ikke lyst til å gjøre dette selv.
Fordelen er jo selvsagt det at alt kan bli mer skjult, fremfor boksen som henger på utsiden og dingler, samt rørene.

Et annet spørsmål, er jo; hva er å foretrekke? 54liter eller 128liter? Jeg har glitrende plass til begge deler.
Det beste vil nok være 128-literen. Da har du nok volum til å ta unna vannet fra hovedkaret om returpumpa skulle streike (da selvsagt forutsatt at sumpen ikke er full). I tillegg vil det være mer vann tilsammen i systemet, og dermed også mer vann å fordele avfallsstoffer på.

Leser du rundt på forskjellige saltvannssider finner du en masse stoff om sump, overrenning, måter å hindre flom på osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap