Skal lage diy co2 anlegg og trenger litt hjelp med heving av kh.

Hei, jeg tenkte å ha 10L sats i en 25L dunk med vannfilter ved siden av 325Litern min for og sette "vår" i plantene mine. (Selv om det snart er vinter ;P)
Men så begynnte jeg og tenke, "hva med ph og kh'n min?" Som jeg har skjønnt det, vil tilføring av co2 senke både ph & kh. Stemmer det?

Verdiene mine er:
pH = 7.5
gH = 4
kH = 3
No2 = 0

Burde jeg gjøre noe med disse verdiene før jeg tilsetter co2?
pH vil synke når du tilsetter co2 ja.
Kh på 3 trenger du ikke å gjøre noe med. Den vil hjelpe deg med å holde ph stabil, slik at du lettere har kontroll på ph når du tilsetter co2.
Ok, så det jeg burde gjøre er og holde øye med pH og passe på at den ikke blir for lav?

Jeg har svart Rådasand her som hever den normale pH'n min til ca 8. Vist jeg blander den sammen med biltemasanden som er i karet. Burde ikke pH'n min havne på ca 7 igjen da?

Takk for svar forresten
NorthHawk
Ok, så det jeg burde gjøre er og holde øye med pH og passe på at den ikke blir for lav?

Riktig. Det er viktig at du holder nøye øye med pH. Hvor mye den faller når du tilsetter co2 er avhengig av hvor mye co2 du tilsetter. Starter du på 1-2 dråper i sekundet skulle du unngå for store forandringer.

NorthHawk
Jeg har svart Rådasand her som hever den normale pH'n min til ca 8. Vist jeg blander den sammen med biltemasanden som [B]er[/B] i karet. Burde ikke pH'n min havne på ca 7 igjen da?

pHen vil øke om du blander i den sanda, ja.
Ok, takker og bukker for svar. Da skal jeg sette opp anlegget nå i helgen.
Jeg fant ut at jeg ville flytte karet mitt ut i stua før jeg setter på co2.

Jeg målte kH med Tetra dråpetest nå med 10ml i glasset. Jeg kom fram til at kH ligger på 2.5 akkurat.

Dette virker litt lite for meg. Flere som er enige?
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap