- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Badekar akvarie?
Badekar akvarie?
Har tenkt litt på hva jeg skal gjøre med gullfisken min som garantert blir mye større enn han er nå..han bor i en 20 litring stakkar.
Og så kom jeg på en god ide, kanskje...
Vi skal etterhvert pusse opp loftet hjemme, hva med å kjøpe et gammelt hjørnebadekar og lage dam av det?
Noen som har prøvd dette?
trenger litt idêmyldring her
Og så kom jeg på en god ide, kanskje...
Vi skal etterhvert pusse opp loftet hjemme, hva med å kjøpe et gammelt hjørnebadekar og lage dam av det?
Noen som har prøvd dette?
trenger litt idêmyldring her
Postet 08.11.08 kl 17:28
Et badekar kan fungere greit, men ville nok silikonert avløpet tett for det er ikke alltid proppene holder så godt på vannet over lengre tid.
Men minuset er jo at du ikke får sett fisken fra siden, kan være litt kjedelig det.. Også formene på et badekar med tanke på og feste avlange ting da badekar ofte er litt buet kan være kjipt som feks varmekolbe eller filter. Ser også for meg at kanten kan bli "stygg" med tanke på ledninger og kabler til det som trengs i et akvarium, og hva med lys?
Men minuset er jo at du ikke får sett fisken fra siden, kan være litt kjedelig det.. Også formene på et badekar med tanke på og feste avlange ting da badekar ofte er litt buet kan være kjipt som feks varmekolbe eller filter. Ser også for meg at kanten kan bli "stygg" med tanke på ledninger og kabler til det som trengs i et akvarium, og hva med lys?
Postet 10.11.08 kl 00:44
Postet 10.11.08 kl 01:07
Postet 10.11.08 kl 10:51
KampfiskFin idé. En hagedam-duk oppi badekaret vil fikse både farge- og lekkasjeproblemet.
Der gikk lyset opp for meg... Meget god ide... Hva med å forme styrofoam (harde bygningsplater, minner om isopor) og lime det til kantene under duken, da kan en lage terasser o,l som en ville gjort i en hagedam...
Postet 10.11.08 kl 11:09
Jeg ville heller bygget en ramme i tre, og kledd denne med kryssfinêr plater. Så ville jeg lagt damduk oppi dette.
Det er mange som gjør det på denne måten når de lager innendørs dammer.
Da kan du lage i de målene du ønsker.
Men husk, at om vannet er mye varmere enn rommet det står i, vil du få en voldsom fordamping.
Det er mange som gjør det på denne måten når de lager innendørs dammer.
Da kan du lage i de målene du ønsker.
Men husk, at om vannet er mye varmere enn rommet det står i, vil du få en voldsom fordamping.
Postet 10.11.08 kl 11:44
her kommer jo ideene på rullende bånd jeg tenkte å bare ha gullfisk oppi og da er det jo ikke nødvendig med varmekolbe siden det er innendørs.
det jeg tenkte var også å lime sand på slik at det ser ut som en dam, ha i grus og litt valisnera, kanskje en lotus. og så pynte rundt med div potteplanter for å forkle badekaret. tenkte jo med et badekar at det kunne spare mye jobb siden det allerede er laget for å ha vann i
der er jo som regel et hull øverst på kanten for å drenere overflødig vann og det kan fungere for å tre ledninger gjennom.
Kan jo til og med la kran stå på og koble det til vann så blir jo vannbytte en lek
det jeg tenkte var også å lime sand på slik at det ser ut som en dam, ha i grus og litt valisnera, kanskje en lotus. og så pynte rundt med div potteplanter for å forkle badekaret. tenkte jo med et badekar at det kunne spare mye jobb siden det allerede er laget for å ha vann i
der er jo som regel et hull øverst på kanten for å drenere overflødig vann og det kan fungere for å tre ledninger gjennom.
Kan jo til og med la kran stå på og koble det til vann så blir jo vannbytte en lek
Postet 10.11.08 kl 16:54
Det første jeg tenker på med innendørs vanndam, er sikkerheten til eventuelle unger i huset. Du har barn?
Ellers er det alltids en måte å fikse det teknisk sett.
Slike hjørnekar er ofte laget i glassfiber, og da kan man jo drille de hull man ønsker til evt. ledninger og slikt. Dersom man beholder overløpet, og kobler det til en sluk, så blir det lett å bytte vann. Eventuelle hull til ledninger ville jeg ha drillet over nivået til overløpet, sånn at du er sikret mot lekkasjer.
Ellers er det alltids en måte å fikse det teknisk sett.
Slike hjørnekar er ofte laget i glassfiber, og da kan man jo drille de hull man ønsker til evt. ledninger og slikt. Dersom man beholder overløpet, og kobler det til en sluk, så blir det lett å bytte vann. Eventuelle hull til ledninger ville jeg ha drillet over nivået til overløpet, sånn at du er sikret mot lekkasjer.
Postet 10.11.08 kl 17:24
AggiDet første jeg tenker på med innendørs vanndam, er sikkerheten til eventuelle unger i huset. Du har barn? Ellers er det alltids en måte å fikse det teknisk sett. :) Slike hjørnekar er ofte laget i glassfiber, og da kan man jo drille de hull man ønsker til evt. ledninger og slikt. Dersom man beholder overløpet, og kobler det til en sluk, så blir det lett å bytte vann. Eventuelle hull til ledninger ville jeg ha drillet over nivået til overløpet, sånn at du er sikret mot lekkasjer. :)
Lettere å sikre en damm inne i ett hus enn utendørs, er jo bare å lage en skikkelig låseanordning på døra...
Postet 10.11.08 kl 17:41
Postet 10.11.08 kl 18:15
Inaktiv bruker

vist du gjør dette må du nesten vise hvordan resultatet blir
Postet 10.11.08 kl 19:57
Postet 10.11.08 kl 20:57
har en akvarietråd allerede, som jeg skriver litt i nå og da..
dette er jo bare på ide-stadiet nå, har ikke hørt hva samboer synes og han liker ikke egentlig noen av akvariene noe særlig
men det er jo en fin ide og en drøm, han har på en måte bestemt at huset er hans så jeg er redd jeg ikke får gjennom noen ting som jeg vil, han kranglet tilogmed på stuefargen jeg valgte, så det kan bli spennende å se om han kan presses til det
dette er jo bare på ide-stadiet nå, har ikke hørt hva samboer synes og han liker ikke egentlig noen av akvariene noe særlig
men det er jo en fin ide og en drøm, han har på en måte bestemt at huset er hans så jeg er redd jeg ikke får gjennom noen ting som jeg vil, han kranglet tilogmed på stuefargen jeg valgte, så det kan bli spennende å se om han kan presses til det
Postet 10.11.08 kl 22:51
Postet 25.02.09 kl 19:05
Postet 28.02.09 kl 00:29
Inaktiv bruker

Badekar
Jeg har sett at de har gullfisk i et badekar i en dyrebutikk, så jeg tror det skal gå greit.
Postet 05.03.09 kl 11:31
Postet 05.03.09 kl 11:33
Postet 05.03.09 kl 12:17
hehe jeg skulle si det samme som samleren, det å begynne å lime å spikke å klistre å mekke å borre på et gammelt badekar for å få det til å se pent ut, da tror jeg en sånn ferdig-dam satt på en ramme eller noe (så kan man heller lime/spikke/klistre/mekke/borre rammen) hadde vært lettere å muligens billigere, og ihvertfall sannsyneligvis penere.
Om typen din erklærer at huset er hans (og det faktisk ikke er bare hans ) så kan du vel erklære at skittentøyet, gulvvasken og middagskokingen er hans også, siden du bare er gjest der.
Om typen din erklærer at huset er hans (og det faktisk ikke er bare hans ) så kan du vel erklære at skittentøyet, gulvvasken og middagskokingen er hans også, siden du bare er gjest der.
Postet 05.03.09 kl 18:59
Postet 08.11.09 kl 13:55