Akvariebord under planlegging/bygging

Jeg driver for tiden med ett prosjekt på HiB (Høgskolen i Bergen). Prosjektet går ut på å bygge en praktisk, men spesiell bruksgjenstand, jeg har derfor bestemt meg for å bygge ett bord med intregrert akvarium. De vanlige materialene, altså treverk, får jeg dekket av skolen, men glasset gikk av en eller annen grunn ikke gjennom "systemet", og ettersom jeg vil beholde dette etter det er vist fram, så må jeg dekke kostnadene glasset utgjør selv.

Tidligere har jeg skrudd sammen noen mindre akvariumer, samt reparert ett par tidligere. Trearbeid er noe jeg behersker i ganske stor grad.

Det jeg har tenkt sålangt er trebunn og tretopp, toppen med ett ganske stort glass.

Selve akvariet vil ha kryssfinerbunn, og fire glassider. Utenpå glasset skal det være vegger av MDF (medium densety fiberboard) omtrent som spon bare finere, samt ganske vannavstøtende. Disse skal males sorte, for å skape en god kontrast til akvariet på innsiden. Store "vinduer" i alle retninger.

Målene er som følger:
Sokkel: 5cm X 130cm X 90cm (HxBxD)
Yttertreverket på akvariet: 50cm X 120cm X 80cm (HxBxD) Yttermål.
Selve akvariet: 50cm X 116,2cm X 76,2cm (HxBxD) yttermål, glass. Høyde inkludert kryssfinersokkel.
Topp: 5cm X 130cm X 80cm (HxBxD) glassplaten blir ivertfall 15cm inne på bordplaten, alt etter hva for glass jeg får tak i.

[External Image]

Spørsmålet er da: Jeg holder naturligvis til i Bergen, og vil derfor skaffe glasset her. Poenget er at jeg må ha det så billig som mulig. Jeg kan fint hente selv, da jeg har egen bil, men der er jo grenser da...

Jeg har snakket med en glassmester her, og han gav meg en pris på 3700 inkludert glassbunnplate og glassplate på toppen. 8mm glass.

Dette er da litt i meste laget...

Er det noen som har noen tips til billig ferdigskåret glass?
Det hender ikke så sjelden at brukte akvarier blir kassert om ett av glassene er sprukket eller det er lekkasje på de. Slike vil du antagelig få meget billig om du henter de. Så lenge akvariet er av en slik størrelse at du kan bruke glasset så er det vel ikke så vanskelig å skjære de til på egen hånd heller. Det går jo an å legge ut en annonse under rubrikk her øverst. Enkelte avfallsdeponi har også gjenbrukshall og det er mulig å høre om de kan ta vare på slike om de skulle komme inn.

Bare en idè fra min side, og ikke sikkert at det er praktisk mulig, men billig skulle det bli
vanvittig svært da? 441L utvendig. Du kan kjøpe akvariet ferdigt fra Der kommer karret på 3740.- Ferdig limt +frakt
korleis gjekk det med prosjektet?
Tror neppe du får noe svar på dette, da CB ikke har vært pålogget her siden januar 2009, og dette var hans eneste post her på AF
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap