Drømmen om storkar

Hei og hopp.

Nå har jeg lest til øynene svir.

Jeg har et kjellerrom som endelig ser ut til å begynne å ta form. Håper å kunne lage et kar på rundt 2000 liter der nede. Men er veldig usikker på hva jeg skal gå for.

Huset jeg bor i er på en tomt som skal bygges ut med tiden, da skal huset rives(2012?), noe som taler for et kar i kryssfiner. Har sett på Norfisk sitt prosjekt, som virker interessant, spesielt siden det kan flyttes med tiden.

Men jeg vil gjerne ha det litt opp fra gulvet, og om jeg skal ha et slikt kar, må jeg enten lage det litt smalere enn det er plass til, ta ned en vegg eller lage det i to deler som så settes sammen.
En variant vil være å lage karet som en enhet, og en annen enhet ved siden av til filter osv. Da går det an å komme til for å skru karet sammen og sette dette på plass, før man skyver filterdelen på plass ved siden av.

Vurderer også betong, spesielt siden jeg regner med å uansett måtte lage en form for platting. Vil det kunne fungere uten å feste konstruksjonen i veggene? Dvs. kun med armeringsjern ned i gulvet i selve konstruksjonen.

Er det noen som har gode ideer om hvordan jeg kan lage en slik platting, evt bygge karet opp sammtidig som det blir stivt/solid nok?

Så litt om plassen/rommet. Har ikke dimmensjonene forran meg, men det er rundt 15m2, når jeg har isolert ferdig, vil det være en bredde på ca 267cm og en dybde på 102cm der karet er tenkt plassert. Rundt karet vil det være vanlige 2"*4" bjelker med isolasjon imellom og sponplater som skal males eller tapetseres.

Dersom noe er uklart, er det nok fordi jeg har firkantede øyne etterhvert. På tide å finne sengen og drømme om storkar.
Vidar: Synes den tråden tok en litt feil vending for meg.

Nå har jeg(nesten) funnet ut hva løsning jeg vil gå for. Vil bruke lengden på finerplaten som begrensning, dvs at akvariet blir 244cm langt. Er litt usikker på dybden enda, men tror 100 cm er passe. Høyden tenker jeg enten blir 100 cm eller 120 cm. Vil ikke ha vann til toppen, men la det være igjen litt plass, og lage en list like under toppen slik at det er lett å sette på en lystopp oppå dersom det. skulle være aktuelt.

Ved siden av karet vil det komme en boks i samme dimmensjoner, med en bredde på rundt 20cm. Denne er ment å inneholde filter etc.

Understellet tenker jeg skal lages i firkantrør av stål. Kjenner en som har jobbet noen år som sveiser, og som jeg regner med at kan hjelpe meg med det. Er veldig interessert dersom noen har tegninger til et slikt bord som kan demonteres. Litt usikker på hvor høy denne skal være, men totalhøyden for understell/akvarie skal være rundt 145 cm.

Tenker forøvrig på to understell, ett til akvariet og ett til filterboksen. Det siste vil ha hjul under, så det kan trekkes ut. Må også lage til en løsning som gjør at filterboksen kan kobles til/fra uten vannsøl - Det burde gå greit siden vannstanden ikke vil gå helt opp til toppen.

Har forstått det slik at man kan få rimelig epoxy om man kjøper litt, tenker derfor på å male veggene og taket ved akvariet i epoxy. Når akvariet er på plass, vil jeg lage enn form for vegg med glass i front. Da blir det som et vivarium, jeg unngår fuktproblemer og kan ha planter som vokser over/under vann etc. Dersom jeg finnet ut at dette blir for dyrt/vanskelig, vil jeg heller lage en mere ordinær lystopp.

Tenker forøvrig på noe slikt som dette eller dette med utskjært front.

Tenker å ha rundt 15 cm fra kanten av utskjæringen til bunnen og noe mindre på toppen (til vannflaten).

Innvendig tenker jeg å bruke noen bjelker i hjørnene, og noen "halvstaver" (bjelker kuttet på langs) slik at jeg får en fin skråning av disse. Dette er fordi jeg tenker å bruke epoxy og glassfiber innvendig - da er det best å unngå skarpe hjørner.