Heimelaga utvendig filter

tenkte eg skulle prøve meg på å lage et utvendig filter til et lite kar som eg ikkje vil bruke plassen oppi til filter. har kjøpt en boks med pakning å lås på lokket (den høyeste boksen) og en pumpe tenkte eg skulle la pumpa ligge i karet å pumpe vann inn i boksen på toppen så går det gjennom filteret og ut av filterboksen noen sentimeter fra bunnen med tanke på avfall som vil falle til bunnen som eg ikkje vil ha i karet igjen. det er mulig at eg snur rund på inn og ut alt er hva som er best.

noen som tror at dette kansje kan bli bra eller ser noe som burde vært forbedra?
Tror det er bedre å ha pumpen i boksen, da blir det undertrykk og det er mindre sjanse for lekkasje.

(Dersom boksen ikke skal være ved/over vannflaten)
har tenkt på det og å plasere den i toppen i lokket da.
Hvordan har du tenkt å få vannet inn og ut av boksen? Jeg tror du har en kjempeutfordring i å lage innløp og utløp. Enhver amatørmessig gjennomføring vil før eller siden ryke.

De finnes ihverfall to alternativer hvor filteret ikke trenger å være tett:

Det enkleste (?) er å plassere filteret over karret, og la det renne ned fra filteret og ned i karret.

Den andre løsningen er å bygge et overløp fra karret og bygge filteret som en sump. Suk på "overløp" og "sump" så finner du mange beskrivelser av slike oppsett.

Ha ha ha, jeg har tre små Juwel pumper liggende etter at jeg fjernet original filtrene fra akvariene og tenkte på nøyaktig det samme som deg. Har kjøpt meg boks på Clas olhson på ca 2 liter med "lås" til lokket (den var litt svak).

Har tenkt å borre en del småhull nede på siden av boksen for vanninntak og ha pumpen(e) i lokket på toppen. Det hele har foreløbig strandet da jeg så at jeg ikke fikk tettet nok til med Juwelsvampene jeg hadde liggende og da vil vannet ta enkleste vei som er rundt svampene og ikke gjennom. Jeg fant deretter noe blå "plastull" som var i en utvendig pumpe men den fikk jeg heller ikke riktig til fylle godt nok ut i sidene syntes jeg.

Nå lurer jeg på å fylle den med singel og grus jeg har liggende utforbi, det burde vel virke?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap