- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Lage filter selv - spørsmål
Lage filter selv - spørsmål
Hei!
Lillesøstra mi har ikke noen filter i akvariet sitt.
Bare oksygen pumpe.
Jeg har sakt at filter er viktig men, hun hører ikke på meg.
Så jeg har bestemt at jeg vil lage et filter for henne
hvis jeg får det til
Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få vannet inn i filter
boksen???
Ut er ikke noe probles siden filterboksen skal plasseres på dekkglasset.
Har en "plan" på hvordan det skal gjøres.
Setter pris på forslag til forbedringer
Filterboksen er noe som dette: filterboks
filtermatriale
Fint
Grovt
Lillesøstra mi har ikke noen filter i akvariet sitt.
Bare oksygen pumpe.
Jeg har sakt at filter er viktig men, hun hører ikke på meg.
Så jeg har bestemt at jeg vil lage et filter for henne
hvis jeg får det til
Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få vannet inn i filter
boksen???
Ut er ikke noe probles siden filterboksen skal plasseres på dekkglasset.
Har en "plan" på hvordan det skal gjøres.
Setter pris på forslag til forbedringer
Filterboksen er noe som dette: filterboks
filtermatriale
Fint
Grovt
Postet 07.02.09 kl 23:02
Endret: 07.02.09 kl 23:16
Her er det mange gode løsninger litt avhengig av størrelsen på karet.
Søk på akvarull og HMF (hamburger matten filter) så får du kanskje noen gode ideer.
HMF tror jeg kan drives av luftpumpe, men jeg bruker powerjet og er kjempefornøyd. Ellers er modifisering av diverse filter (tror det heter Bjarnemetoden her?) med blåsvamp en god og enkel metode.
Enhver form for filtrering bør jo egentlig gi en enorm forbedring?
Utvendige løsninger tror jeg er mer teknisk og forsikringsmessig krevende om noe skulle gå galt.
Søk på akvarull og HMF (hamburger matten filter) så får du kanskje noen gode ideer.
HMF tror jeg kan drives av luftpumpe, men jeg bruker powerjet og er kjempefornøyd. Ellers er modifisering av diverse filter (tror det heter Bjarnemetoden her?) med blåsvamp en god og enkel metode.
Enhver form for filtrering bør jo egentlig gi en enorm forbedring?
Utvendige løsninger tror jeg er mer teknisk og forsikringsmessig krevende om noe skulle gå galt.
Postet 07.02.09 kl 23:18
Postet 08.02.09 kl 02:02
Postet 08.02.09 kl 02:21
OBS OBS! Luftfilteret er ikke beregnet på å plasseres i vann! I heldigste fall ødelegges bare pumpen, men det kan også gå strøm i karet!
Anbefaler heller å gå til innkjøp av noe [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1060&HKatID=]slikt[/URL] som kan kobles på luftpumpeslangen. Finnes også som [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1059&HKatID=]enkel[/URL].
Anbefaler heller å gå til innkjøp av noe [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1060&HKatID=]slikt[/URL] som kan kobles på luftpumpeslangen. Finnes også som [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1059&HKatID=]enkel[/URL].
Postet 08.02.09 kl 03:43
Tante AstridOBS OBS! Luftfilteret er ikke beregnet på å plasseres [B]i[/B] vann! I heldigste fall ødelegges bare pumpen, men det kan også gå strøm i karet! Anbefaler heller å gå til innkjøp av noe [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1060&HKatID=]slikt[/URL] som kan kobles på luftpumpeslangen. Finnes også som [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1059&HKatID=]enkel[/URL].
Blir vel dyrere å bygge et. Men kjøper man, går man glipp av morroa.
Alternativt å bygge et luftdrevet filter, al la de gamle innvendige hjørnefilterene som man hadde grus i bunnen på, så et plast deksel som det sto et tynt plastrør gjennom. Til luft ned og et tykkere rør til luft opp. så stappet en det fult med filtervatt og satte lokket på. i tillegg så var der hull i boksen for at vannet skulle slippe inn. Det samme var det i plastdekselet i bunnen over grusen.
Ble ikke verdens beste forklaring, men prinsippet burde vere forståelig.
Postet 08.02.09 kl 04:00
Postet 08.02.09 kl 10:26
Postet 08.02.09 kl 15:14
Tror det er en liten begrepsforvirring her.
Luftpumpe-> pumper luft -er som regel plassert tørt
Vannpumpe -> pumper vann - plasser både tørt og vått
Filter -> en beholder med filmmateriale til f eks filtring av vann
Oksygenpumpe -> tilhører kjemisk industri og er neppe bruk i private eller offentlige akvarier.
Luftpumpe-> pumper luft -er som regel plassert tørt
Vannpumpe -> pumper vann - plasser både tørt og vått
Filter -> en beholder med filmmateriale til f eks filtring av vann
Oksygenpumpe -> tilhører kjemisk industri og er neppe bruk i private eller offentlige akvarier.
Postet 08.02.09 kl 16:49
Nils VollstadTror det er en liten begrepsforvirring her. Luftpumpe-> pumper luft -er som regel plassert tørt Vannpumpe -> pumper vann - plasser både tørt og vått Filter -> en beholder med filmmateriale til f eks filtring av vann Oksygenpumpe -> tilhører kjemisk industri og er neppe bruk i private eller offentlige akvarier.
Da er det nok vannpumpe.
Siden vi har testet den i vann og da pumpet den vann.
På land pumper den oksygen.
Prosjektet har startet.
Postet 08.02.09 kl 17:10
Postet 08.02.09 kl 17:28
Nils VollstadDet er nok ikke korrekt. For å pumpe oksygen må temperatur være under kokepunktet til oksygen som er på ?182,97 °C. Det tviler jeg på at du har.
Må si meg enig med deg Nils. For i prinsippet kan man ikke pumpe gass, kun veske. Skal man transportere gass kan det skje med vifte f.eks. luft sirkulasjon. Men i de flest tillfelle blir gassen såtte under trykk som f.eks. luftkomressorer som brukes til akvarier for å overvinne det naturlige trykket i vann, slik att vi kan få luften ned til bunnen av karet. Stopper luftkompressoren og man mangler tilbakeslagsventil, får man stifte bekjentskap med vannets naturlige trykk i sammarbeid med kapilæreffekten i form av hevertprinsippet. Så i praksis finnes det ikke luftpumper, bare luft kompressorer. Er det en vannpumpe du har han den flytte luft over vann som en vifte, men den kan ikke blåse luft via slange til bunnen av akvariet. Er det en pumpe du/søstra di har, so er det vel bare å tilpasse litt blåfilter til innsuget til pumpen.
Postet 09.02.09 kl 01:53
Postet 09.02.09 kl 14:41
For meg ser dette ut som en slags sump.
I stedet for at sumpen står på gulvet og må ha pumpe for at vannet skal fraktes tilbake til karet/karene, står sumpen over karet og det filtrerte vannet renner ned i karet med hjelp av tyngdekraften.
Pass på å ha en løsning for hva som kan skje når filteret tettes, ellers kan det fort ende med alt vannet utenfor karet.
I stedet for at sumpen står på gulvet og må ha pumpe for at vannet skal fraktes tilbake til karet/karene, står sumpen over karet og det filtrerte vannet renner ned i karet med hjelp av tyngdekraften.
Pass på å ha en løsning for hva som kan skje når filteret tettes, ellers kan det fort ende med alt vannet utenfor karet.
Postet 09.02.09 kl 15:23
Postet 09.02.09 kl 15:49
Filter
åssen går det med byggingen? du burde kikke litt her http://gam-jensen.dk/artikler/byg_centralfilter.asp
jeg holder på å bygge ett nå
jeg holder på å bygge ett nå
Postet 08.07.09 kl 11:18
Postet 08.07.09 kl 12:46
Postet 13.08.09 kl 22:09
Dette er en venn av mongo-fisk.
Han fikk laget filtere og fulgte plan nr. 2, men han kjøpte en pumpe som er ment for vann.
Filteret funker fett det, og bakteriene koser seg nok der vil jeg tro.
De fine med dette filteret, er at når yngel fanges opp, så blir de i filteret uten å skades
Mvh, venn og "navne-bror" av mongo-fisk
(Vi har samme navn )
Han fikk laget filtere og fulgte plan nr. 2, men han kjøpte en pumpe som er ment for vann.
Filteret funker fett det, og bakteriene koser seg nok der vil jeg tro.
De fine med dette filteret, er at når yngel fanges opp, så blir de i filteret uten å skades
Mvh, venn og "navne-bror" av mongo-fisk
(Vi har samme navn )
Postet 18.08.09 kl 21:32