- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Kjapt kveldsprosjekt: skiferhule til det store dyret
Kjapt kveldsprosjekt: skiferhule til det store dyret
DSD, som er en ancistrus i sin beste alder, har alltid måttet bo under rota si i det gamle akvariet. Nå som jeg har nytt akvarium med finere sand enn det gamle viser det seg at gravekunnskapene hans er gode nok til at han faktisk har flyttet favorittrota si 10cm i løpet av dagen i dag, bare ved å rote i sanda rundt den.
Etter litt leting og en liten tur på Biltema og Clas Ohlson gikk litt av ettermiddagen med til å lage nytt hus som forhåpentligvis blir godt mottatk og som i hvert fall er litt tyngre å flytte på.
Utgangspunktet var en knekt takstein fra eget hus, ganske rimelig i innkjøp.
Denne ble målt opp og kappet til etter intuisjon og beskrivelse av andre huler.
Deretter var det bare å finpusse et par kanter og lime hele stasen sammen.
Indre mål ble til slutt 3cm*5cm*12cm (høyde*bredde*lengde).
Overbygg og veranda stikker ca 3cm ut og gulv og tak fikk en kant som går omtrent 1cm ut over veggene.
En liten bit ble til overs, så den fikk tjene som "her bor"-skilt på taket. Jeg fant ikke noe passende å skrive på den med, men fiskene mine kan ikke lese heller, så det problemet løste seg selv...
Kostnader:
Diamantkappeskive fra Biltema: 119,-
Avkariesilikon fra Clas Ohlson: 69,-
Skiferhelle fra hagen: gratis
Beregnede arbeidskostnader: 200,-
Total kostnad for krypinn til graver: 388,- kroner.
Regnestykket viser at det på ingen måte lønner seg å lage en hule selv framfor å kjøpe en av noen som lager mange. Verdien av å prøve å lage noe selv er uansett noe som kommer i tillegg, så pengene får bare ryke og reise.
LJ
Etter litt leting og en liten tur på Biltema og Clas Ohlson gikk litt av ettermiddagen med til å lage nytt hus som forhåpentligvis blir godt mottatk og som i hvert fall er litt tyngre å flytte på.
Utgangspunktet var en knekt takstein fra eget hus, ganske rimelig i innkjøp.
Denne ble målt opp og kappet til etter intuisjon og beskrivelse av andre huler.
Deretter var det bare å finpusse et par kanter og lime hele stasen sammen.
Indre mål ble til slutt 3cm*5cm*12cm (høyde*bredde*lengde).
Overbygg og veranda stikker ca 3cm ut og gulv og tak fikk en kant som går omtrent 1cm ut over veggene.
En liten bit ble til overs, så den fikk tjene som "her bor"-skilt på taket. Jeg fant ikke noe passende å skrive på den med, men fiskene mine kan ikke lese heller, så det problemet løste seg selv...
Kostnader:
Diamantkappeskive fra Biltema: 119,-
Avkariesilikon fra Clas Ohlson: 69,-
Skiferhelle fra hagen: gratis
Beregnede arbeidskostnader: 200,-
Total kostnad for krypinn til graver: 388,- kroner.
Regnestykket viser at det på ingen måte lønner seg å lage en hule selv framfor å kjøpe en av noen som lager mange. Verdien av å prøve å lage noe selv er uansett noe som kommer i tillegg, så pengene får bare ryke og reise.
LJ
Postet 24.02.09 kl 23:41
Postet 25.02.09 kl 08:13
Postet 25.02.09 kl 08:14
Postet 25.02.09 kl 09:06
Postet 26.02.09 kl 10:15
Hulen har fått en innbygger!
Dyret ligger fremdeles under rota si, men en av innflytterne fra i går kveld har forelsket seg i skiferen:
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/21507_090226221037_1.jpg)
En siameser på ca 4cm synes tydeligvis det er tryggere der inne enn i den store verden utenfor. Den har faktisk vært der inne med jevne mellomrom i hele dag.
Da var i hvert fall ikke byggingen helt forgjeves
Dyret ligger fremdeles under rota si, men en av innflytterne fra i går kveld har forelsket seg i skiferen:
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/21507_090226221037_1.jpg)
En siameser på ca 4cm synes tydeligvis det er tryggere der inne enn i den store verden utenfor. Den har faktisk vært der inne med jevne mellomrom i hele dag.
Da var i hvert fall ikke byggingen helt forgjeves
Postet 26.02.09 kl 22:13
Postet 26.02.09 kl 22:27
Det morsomme er at han (eller hun, som det kanskje egentlig er) har ei kjemperot i andre enden av akvariet, hvor det er to fine, trange huler å gjemme seg i.
Hun ligger ikke en gang under den lille rota, men mer eller mindre bak.
Jaja.
Villaen er godt likt av noen, og det holder for meg
Jeg leker med tanken på å lage en steinrøys av samme skiferen, og kappe litt rette vinkler her og der slik jeg gjorde med hulen.
Håpet er å kunne konstruere en masse hull og gjemmesteder både for reker og fisk og lage noe for enhver.
Oppdateringer følger.
Hun ligger ikke en gang under den lille rota, men mer eller mindre bak.
Jaja.
Villaen er godt likt av noen, og det holder for meg
Jeg leker med tanken på å lage en steinrøys av samme skiferen, og kappe litt rette vinkler her og der slik jeg gjorde med hulen.
Håpet er å kunne konstruere en masse hull og gjemmesteder både for reker og fisk og lage noe for enhver.
Oppdateringer følger.
Postet 26.02.09 kl 22:50
Suksess!
Det var jammen på tide.
Etter bare to dager skjønte Dyret endelig hvor hun hører hjemme.
Den ene sølvhaien svømte for nært åpningen i morges, og da kom halen fram som et spyd. Det er tydelig at slike vesen liker å si fra hvor andre ikke hører hjemme.
Siameserbarna, på sin side, måtte flytte inn under storrota.
Det var jammen på tide.
Etter bare to dager skjønte Dyret endelig hvor hun hører hjemme.
Den ene sølvhaien svømte for nært åpningen i morges, og da kom halen fram som et spyd. Det er tydelig at slike vesen liker å si fra hvor andre ikke hører hjemme.
Siameserbarna, på sin side, måtte flytte inn under storrota.
Postet 27.02.09 kl 13:37
Postet 27.02.09 kl 14:29
Joa, alt ser ut til å være i skjønneste orden.
Nå har det flyttet inn en liten pjokk også, som etter hvert kanskje kan bli til en dugendes kavaler til DSD.
Apropos det siste: Er det noen som vet hvorfor den opprinnelige navnet på fisken (Det Store Dyret) ble endret til det samme med små bokstaver?
Det er vel ingen automatikk som fikser sånt?
Nå har det flyttet inn en liten pjokk også, som etter hvert kanskje kan bli til en dugendes kavaler til DSD.
Apropos det siste: Er det noen som vet hvorfor den opprinnelige navnet på fisken (Det Store Dyret) ble endret til det samme med små bokstaver?
Det er vel ingen automatikk som fikser sånt?
Postet 04.03.09 kl 10:00
Postet 04.03.09 kl 13:33
Det var noe slikt jeg så for meg, ja. I så fall vil jeg påstå at moderatoren som tror navn skrives med små forbokstaver ikke er mann for sin hatt :-P
Sist jeg spurte om en lignende endring, på et konkurrerende forum, ble hele spørsmålet mitt slettet og en litt selvhøytidelig moderator skrev en lang, sint privat melding om at jeg måtte passe meg.
Det er forskjell på folk, har jeg registrert.
Sist jeg spurte om en lignende endring, på et konkurrerende forum, ble hele spørsmålet mitt slettet og en litt selvhøytidelig moderator skrev en lang, sint privat melding om at jeg måtte passe meg.
Det er forskjell på folk, har jeg registrert.
Postet 04.03.09 kl 13:52
Postet 04.03.09 kl 17:25