Noen som har bygget lydisolasjonskasse til pumpa?

jeg har lyst å ha det stillere i stua. har noen bygget lydisolasjonskasse til pumpene sine og vil dele tips før jeg(dvs typen) bygger? jeg har ei enheim prof. 3. ganske stor. 40x40x50høy kanskje.

feks: må der lufting til?
Hva slags lyd er det du hører? Denne pumpeserien skal være så godt som lydløs så det kan jo være en brukket aksling eller luft i systemet som gjør at den bråker.

Hvis du skal bygge en kasse kan du nok med fordel gjøre hullet der ledningene kommer ut litt større en det som strengt tatt er nødvendig så skal nok det ta hånd om utluftingen.
nei det er en sånn surrelyd bare. ikke spesielt støyende men nok til at jeg hører den. forsøkte å legge et teppe over og det ble veldig mye mindre støy.
Jeg har et eheim 2229 filter som jeg bare tok en støyisolasjonsmatte kjøpt på biltema(grå matte med noe tyngre materiale, ikke de "stygge" gule mattene) og tulla rund det, det funka bra. Jeg har ikke noe på toppen av den, ser ikke ut til å være nødvendig. Hvis du trenger at det er pent kan du jo få bygget en kasse det står i.
Du trenger ikke lufting siden pumpen blir kjølt ned av vannet.

Spørs også litt hvor du har pumpen stående. Selv har jeg et akvariebord der det er støydemningsmatter inni det ene skapet, slik at all pumpelyd forsvinner.

Dersom du lager deg en kasse i tre, så vær obs på at dersom det er en liten bevegelse/dirring i denne kan lyden bli forsterket.
Her hos meg er alle Eheim pumpene stillegående, deriblant Eheim pro 3 2080.

Kan det være noe med pumpen din?
nei jeg tror ikke det er noe galt. med mindre deres enheimer helt lydløse derimot-ja da er det noe galt. er bare litt summing. ikke så mye som varmepumpa feks. muligens på lydnivåmed en playstation eller wii. men jeg liker å ha det stille slår gjerne av varmepumpa og fyrer i peisen i stedet jeg
vist pumpa står i et skap så ville eg bare funne ei gammal madrass å skært den til å plasert den i vegger å tak og gulv vist det går. eller er det jo bare å lage ein kasse som man kler med gammel madrass. vist det blir for masse med madrass i bunnen så kan man jo plasere ein bit av ligge underlag under pumpen... har selv tenkt på dette i og med at eg har en gammel pumpe som støyer.

akvarie er jo så beroligende i utgangspunktet men vist det er støy inn i bilde blir det jo ikkje noe bra i det heile tatt, i alle fall ikkje i stova.
Støtter forslaget i tråden over. Vil du strekken litt lengre så har
biltema isolasjonsmatter for bil med lim på ene siden (2-3 cm
tykke) bare å skjære til og klistre på bunn, vegg og "tak". Har
gjort dette med hell i et akvarieskap selv, i en kasse må
resultatet bli like bra. Ryddigt og oversiktig inne i skapet blir
det også, samt at den ikke trekker vann hvis du skulle søle med
koblingene.

mvh. bjolle
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap