- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Diy co2 til 28l?
Diy co2 til 28l?
Jeg har lyst til å prøve å tilføre litt CO2 til karet mitt! Ser litt ut som det trengs, for Hornblad-planta er skranten... Er det nødvendig å sjekke KH først?
Utfordringa er å gjøre det med så små utgifter som mulig siden jeg er fattig student! Holder det med en flaske, slange, vann, gjær og sukker, eller er jeg helt på tur nå? Reaksjonen vil jo danne CO2, og det vil jo gå gjennom slangen med mindre flaska lekker, men det kan jo bli vanskelig å kontrollere mengde? Kanskje bare ta lite så jeg er sikker..? Er knallgrønn på dette området... :p
Utfordringa er å gjøre det med så små utgifter som mulig siden jeg er fattig student! Holder det med en flaske, slange, vann, gjær og sukker, eller er jeg helt på tur nå? Reaksjonen vil jo danne CO2, og det vil jo gå gjennom slangen med mindre flaska lekker, men det kan jo bli vanskelig å kontrollere mengde? Kanskje bare ta lite så jeg er sikker..? Er knallgrønn på dette området... :p
Postet 01.03.09 kl 19:03
1,5 liters brusflaske med 300g sukker, ca8dl lunkent vann og en pakke med tørrgjær. Lag ett hull i korken som er litt mindre enn luftslangen, koble til luftestein i karet.
Total pris på ca 50Kr ,så har du råd til en Grandis også slik at du kan beundre planteveksten når du er ferdig
Kh trenger du ikke bekymre deg for.
Total pris på ca 50Kr ,så har du råd til en Grandis også slik at du kan beundre planteveksten når du er ferdig
Kh trenger du ikke bekymre deg for.
Postet 01.03.09 kl 19:11
Endret: 01.03.09 kl 19:13
Postet 01.03.09 kl 19:40
Postet 01.03.09 kl 21:00
Endret: 01.03.09 kl 21:01
blandinga varer ca 2 uker, er mye som må være rett her for at det skal funke, jeg har strevet som en gal med å få det til å komme ned i akvariet, særlig problem med at co2'n heller ville ut alle andre steder enn luftesteinen (som er mye lettere å "skyve co2'n gjennom" enn en diffusor forrestn), etter å ha klint nestn ei halv tube utover og en usunn personlig vekst mot sinnsykedom, så funket det endelig, men da var blandinga oppbrukt :P Harn å laget ny.. og det funker ikke igjen.. heh heee.... -tror jeg har for lite gjær i.
Ihvertfall, du bør sørge for at det er så sikkert som mulig at det ikke kommer noe sats fra flaska til akvariet. Personlig så har jeg en vannfilter flaske mellom. Selve co2 flaska har jeg litt over halvfull, og slangen langt oppe i korken. Vannfilter flaska har en uvesentlig mengde vann, bare at slangen fra co2flaska stikker nedi vannet, så putrer co2'n opp til slangen som går til akvariet. på den burde det ideelt være en enveisventil. men jeg tok sjangsen på å fjerne det da jeg har det vannfilteret.
Holder på å lage en til med så kort slange som mulig, har latt silikonen herde over natta og skal ha enveisventil på slangen. I enden av slangen har jeg en knøttliten glassdiffusor jeg kjøpte på nett. Er veldig liten effekt av co2 om du ikke får det løst opp i vannet så mye som mulig forrestn, ellers så flyter det jo bare til overflata og blandet seg med luft.
(jeg tror nok du må ha silikon forrestn, og la det herde over natta, jeg ser for meg at co2'n i mitt tilfelle presset seg gjennom uherdet silikon.)
Ihvertfall, du bør sørge for at det er så sikkert som mulig at det ikke kommer noe sats fra flaska til akvariet. Personlig så har jeg en vannfilter flaske mellom. Selve co2 flaska har jeg litt over halvfull, og slangen langt oppe i korken. Vannfilter flaska har en uvesentlig mengde vann, bare at slangen fra co2flaska stikker nedi vannet, så putrer co2'n opp til slangen som går til akvariet. på den burde det ideelt være en enveisventil. men jeg tok sjangsen på å fjerne det da jeg har det vannfilteret.
Holder på å lage en til med så kort slange som mulig, har latt silikonen herde over natta og skal ha enveisventil på slangen. I enden av slangen har jeg en knøttliten glassdiffusor jeg kjøpte på nett. Er veldig liten effekt av co2 om du ikke får det løst opp i vannet så mye som mulig forrestn, ellers så flyter det jo bare til overflata og blandet seg med luft.
(jeg tror nok du må ha silikon forrestn, og la det herde over natta, jeg ser for meg at co2'n i mitt tilfelle presset seg gjennom uherdet silikon.)
Postet 02.03.09 kl 07:04
Da er jeg i gang! Det funker perfekt og bobler som bare det! MEN det skummer veldig, og jeg er redd for at skummet skal nå slangeinntaket! :/ Noen tips? OG kan det bli for mye CO2 for den vesle tanken min på 28L? Om natta forbruker jo ikke plantene CO2.. Kan det bli et problem hvis jeg har den "på" hele natta? Gøy dette her!
Postet 02.03.09 kl 21:01
vist du tar en halv literflaske å fyller halvt opp me vann så lager du 2 hull i korken sånn at den slangen som kommer fra gjær satsen går en cm under vannet, den slangen som skal til karet står over vann så funker dette som et filter. partikler å annet dritt havner i vannet i flaska menst gassen stiger over vannet å går videre til karet ditt
Postet 02.03.09 kl 21:21
Postet 02.03.09 kl 22:38
Postet 03.03.09 kl 11:53
lagde vannfilter til mitt eget opplegg, men har så mye stress med å få det til å faktisk sende co2'n ned i vannet at jeg lager en med returventil istedet og veldig kort tube. (viser seg sikkert at tuber på over 1meter totalt var det som gjorde det vanskelig på den første)
om du er bekymret for å ha det på om natten, husk at det tar bare noen sekunder å løfte den ut
om du er bekymret for å ha det på om natten, husk at det tar bare noen sekunder å løfte den ut
Postet 03.03.09 kl 12:53
Lav ph...
Jeg har ingen problemer med å få CO2'en i akvariet. Jeg bruker en 1,5literflaske til satsen og en halvliterflaske til vannfilteret. Jeg bruker ikke silikon, men sånn lys blå gummi som man fester plakater ol med! Funker perfekt! Antar at ferdigtygd tyggis funker på samme måte! Prøv det Tenyrafar! Ledningene jeg bruker er 2 og 1 meter lange... Null problem!
Men har et annet ørlite problem..
Sjekka pH i går, og den var ganske lav (har ikke fargeskalaen så veit ikke nøyaktig hvilken pH!). Den ble gul noe jeg mener å huske er rundt 5-6? Sjekka igjen i dag rett etter at jeg hadde satt den igang igjen etter natta (les:skrudd på korken), og den var lys grønn igjen, noe som betyr litt under nøytralt. Vil pH'en synke og øke ettersom jeg skrur "anlegget" på og av?
Kan det bli FOR mye CO2 i vannet med denne satsen, med tanke på at det bare er 28L?
Men har et annet ørlite problem..
Sjekka pH i går, og den var ganske lav (har ikke fargeskalaen så veit ikke nøyaktig hvilken pH!). Den ble gul noe jeg mener å huske er rundt 5-6? Sjekka igjen i dag rett etter at jeg hadde satt den igang igjen etter natta (les:skrudd på korken), og den var lys grønn igjen, noe som betyr litt under nøytralt. Vil pH'en synke og øke ettersom jeg skrur "anlegget" på og av?
Kan det bli FOR mye CO2 i vannet med denne satsen, med tanke på at det bare er 28L?
Postet 03.03.09 kl 22:00
Vel, bare for å understreke hvor viktig det er å sikre disse fysakene så kan jeg linke til diy co2 tråden min, henviser da innlegget jeg gjorde der nå nylig.
Blir luftestein på meg igjen ja, om jeg tør å koble til svineriet igjen. Tror ihvertfall plantene er bra gjødslet nå. :P Viser ihvertfall at korken på co2flaska er veeldig tett nå, så burde funke greit.
Blir luftestein på meg igjen ja, om jeg tør å koble til svineriet igjen. Tror ihvertfall plantene er bra gjødslet nå. :P Viser ihvertfall at korken på co2flaska er veeldig tett nå, så burde funke greit.
Postet 03.03.09 kl 22:27
Endret: 03.03.09 kl 22:27
GoofySnailSjekka pH i går, og den var ganske lav (har ikke fargeskalaen så veit ikke nøyaktig hvilken pH!). Den ble gul noe jeg mener å huske er rundt 5-6? Sjekka igjen i dag rett etter at jeg hadde satt den igang igjen etter natta (les:skrudd på korken), og den var lys grønn igjen, noe som betyr litt under nøytralt. Vil pH'en synke og øke ettersom jeg skrur "anlegget" på og av? Kan det bli FOR mye CO2 i vannet med denne satsen, med tanke på at det bare er 28L?
Ph vil variere i takt med Co2metningen i vannet, men dette er ikke ett problem med mindre du har følsomme dyr i karet.
Du kan få for mye Co2 i vannet, men igjen er dette noe som er mest ett problem for fauna.
Postet 03.03.09 kl 23:38