Sprekk i bakre glass

På Tirsdag kjøpte jeg et akvarium på 400 liter. Dette fikk selvfølgelig en sprekk i seg under transporten. Det er det høyre hjørnet.

Jeg tenkte å skjøte dette, og på lang sikt (eller rett og slett en dag jeg får råd) å bytte ut hele bakre veggen. Men inntil videre å bare sette et glass på inn og utsiden som skal holde veggen samlet.
Selve karet er 130 cm langt, sprekken går ut 12 cm. Hvor langt burde glasset jeg skal skjøte på være ? Er 20 nok?

Og siden sprekken går helt inn til silikonen, burde jeg da re-silikonere hjørnet? eller holder der å bare skjøte over?

Fiskene som skal i karet er for øyeblikket i en 60 liter, de er alt for store til det karet, så vil gjerne få fikset dette så fort som mulig

Har sent samboeren ut for å kjøpe aceton eller rødsprit, alt etter hva han finner, så jeg får renset glasset skikkelig før jeg begynner med noe som helst.
Ikke bruk rødsprit, den etterlater en tynn hinne som "kan" gi dårligere feste enn aceton.

Å lappe med glass og silikon på fungerer sikkert temporært, pass på at glassbiten er en del større en arealet på flaten som repareres.
Det er ikke sikkert det er nødvendig å også lappe på utsiden.

Jeg begynte å tenke på om det kanskje ville være lurt å ta bort hjørenfugen der det nye glasset skal sitte og legge ny hjørnefuge sammen med (og utenpå) det nye glasset. Jeg tror kanskje dette er enklere enn å få ny og gammel silikon til å feste og holde tett.

Etter endret: For en varig løsning. Skrap bort og legg alle fugene på nytt, og sett inn nytt glass som dekker hele bakveggen og passer inne i karet.
Fikk tak i aceton. Har nå skrapet vekk gammel silikon med en skalpell og renset glasset så godt som mulig. Så skal det stå til imorgen, så skal jeg prøve å lime på glasset.

Og hvis alt går etter planen begynner jeg å fylle karet på mandag. Regner med det en god ide å fylle litt og litt?

Så blir det vel helt nytt bakglass til sommeren. Tar det samtidig som jeg skal fikse nytt skap til karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrine W.Bjørnebo
Reklame for plussmedlemskap